رد اعتراض به آزمون مشترک تیزهوشان و نمونه‌دولتی

  مشاوره ای, مقالات   زمان مطالعه 3 دقیقه  22 / 07 / 1397

5

آزمون تیزهوشان امسال بطور مشترک با نمونه دولتی برگزار شد. طبق انتظارات سوالات بیشتر در حد تیزهوشان بود تا نمونه دولتی. سطح سوالات خوب بودند اما مثل هر سال، بسیاری از دانش‌آموزان و خانواده‌ها اعتراضات زیادی به غیراستاندارد بودن سوالات آزمون مشترک تیزهوشان و نمونه‌دولتی داشتند.

اخیرا عبارات زیادی اعم از «با این آزمون آینده را از فرزندم گرفتند» و … زیاد می‌شنویم. تعداد بسیاری از شرکت‌کنندگان به نادرست بودن سوالات اعتراض کردند و شاکی شدند. اما در این پست باید چند نکته را راجع‌به این اعتراضات بیان کنم:

۱. تقریبا همه ی دانش‌آموزان و خانواده‌ها به پاسخنامه‌هایی که منتشر شده استناد می‌کنند. این بزرگترین اشتباه شماست. پاسخنامه‌هایی که الان در دسترس هستند کاملا غیراستانداردند و شما نباید پاسخ هیچ سوال را قطعی فرض کنید.

۲. اعتراض دیگر پیرامون دوپهلو بودن سوالات بود. شما باید کم کم به این تیپ سوالات عادت کنید. سوالات آزمون‌های استاندارد دیگری مانند کنکور هم مانند همین سوالات دو یا چند پهلو هستند. این یکی از ویژگی های آزمون‌های این‌چنینی است. دانش‌آموز باید توانایی تشخیص درست از غلط را داشته باشد. باید بتواند فکر طراح را بخواند و پاسخ صحیح را انتخاب کند. البته گاهی حق کاملا با دانش‌آموز است و سوال نادرست است اما در اکثر مواقع سوالات با دقت زیاد دوپهلو طرح شده اند و این ویژگی سوالات تیزهوشان است.

۳. در صورت وجود هرگونه سوال نادرست و یا چندپهلو که نتوان به آن پاسخ منطقی داد، سازمان ملی استعدادهای درخشان آن سوال را حذف خواهد کرد. پس نگرانی بابت این موضوع نداشته باشید. در سال ۹۶ یک سوال ریاضی در آزمون تیزهوشان حذف شد و امسال هم «اگر سوالی نیاز به حذف داشته باشد» این اتفاق خواهد افتاد.

۴. سوالات آزمون‌های معتبر توسط چندین طراح سوال طرح می‌شوند. هر کدام از سوالات از فیلترهای خاصی می‌گذرند وسپس به عنوان یک سوال اصولی و حرفه‌ای در آزمون قرار داده می شود. پس مطمئن باشید تمام سوالات آزمون با یک منطق خاصی طرح و حتی چیده شده‌اند. در آزمون‌هایی مانند تیزهوشان فقط سنجش اطلاعات درسی صورت نمی‌گیرد. بلکه مهارت‌هایی مانند کنترل استرس، مهارت آزمون دادن ، سرعت، هوش، کنترل اعصاب و … هم مورد بررسی قرار می‌گیرد. پس منطقی است با سوالاتی مواجه شویم که شاید اعصاب دانش‌آموز را به هم بریزد! و این باید مهارت شما باشد ک بتوانید از پس آزمون بربیایید.

در نهایت باید تذکر بدهم که آزمون برای همه ی داوطلبان یکسان و در شرایط یکسان برگزار شده. هر چقدر سوالات دشوارتر و هوشی‌تر باشند ملاک بهتری برای سنجش خواهند بود. پس از این بابت باید خوشحال باشید. اگر سوالی سخت بوده، برای همه سخت بوده و اگر سوالی اشتباه بوده هم برای همه بوده. پس نقد تند بعضی از دانش‌آموزان و خانواده‌ها از آزمون کاملا نادرست و غیرحرفه‌ای است.

درباره این مطلب نظر دهید !

میانگین امتیاز این مطلب 5 است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 نظر در “رد اعتراض به آزمون مشترک تیزهوشان و نمونه‌دولتی

  1. پیشقدم می گوید :

    خوب شاید یه نفر زرنگ و نخبه باشه اما نه در حد سوال های تیزهوشان نظرتون با اون چیه واقعا آینده بچه ها گرفته نشده؟