افزایش ساعات مطالعه

  مقالات, مقالات دانش آموزان   زمان مطالعه 5 دقیقه  15 / 12 / 1398

5

برای اینکه برنامه‌ای برای  افزایش ساعت مطالعه خود داشته باشید، باید چندین مورد را در نظر داشته و اینکه نگرانی و استرس بی مورد را از خود دور کنید و با اعتماد به نفس ساعت مطالعه خود را تدریجی، اما برنامه ریزی شده و منظم افزایش دهید.

به‌طور مثال ابتدا ۴ ساعت را به ۴/۳۰ ،سپس ۵ و به همین صورت ادامه دهید تا به میزان مطلوب و دلخواه خود برسید. در اینصورت هم خستگی سمت شما نخواهد آمد و هم  شما انگیزه مضاعف برای افزایش ساعت مطالعه خواهید داشت. دقت کنید که افزایش ساعت مطالعه به خودی خود نمی‌تواند موثر باشد، شما شاید بتوانید روزی ۱۵ ساعت مطالعه کنید، اما فقط ۲ ساعت آن مفید باشد. باید کیفیت مطالعه را در نظر بگیرید و کاملا رها از افکار جانبی و با تمرکز خالص به مطالعه مشغول شوید.

  • نحوه توسعه زمان بندی برنامه درسی

باید اهداف خود را کاملا مشخص کنید نه زیاد از دور از انتظارات خود برنامه ریزی کنید و نه اینکه خیلی آسان نسبت به آن سهل‌انگاری کنید. باید یک دید کلی از وضعیت درس خواندن خود داشته باشید؛ یعنی اینکه چه ساعتی بیشتر درس می‌خوانید چرا که برخی از افراد ترجیح می‌دهند تا بیشتر صبح‌ها مطالعه داشته باشند و برخی دیگر بالعکس.

البته از نظر علمی ثابت شده که مطالعه صبحگاهی بسیار موثر است و اگر شما در روزهای تعطیل بخواهید مطالعه داشته باشید، باید زمان بندی شما از ساعت ۶ صبح تا ۱۲ ظهر باشد و در این ساعات بیشتر دروس اختصاصی را جای دهید.

  • برنامه‌ریزی داشته باشید

قبل از شروع درس خواندن برای خود تعیین کنید که امروز قرار است دقیقا چه دروس و مباحثی را مطالعه کنید. در ساعات اولیه مطالعه دروس مهم‌تر و سخت‌تر را جای دهید، زیرا در این ساعات انرژی بیشتری دارید و ذهن شما آمادگی و شادابی بیشتری دارد.

  • بررسی علایق خود

به طور مثال برای هر درسی که در برنامه دارید یک ساعت و چهل دقیقه وقت مطالعه بذارید، بعد ۱۲ دقیقه استراحت داشته باشید، البته شما باید برای هر درسی زمان‌بندی خاصی را اختصاص بدهید چرا که مطمئناً دروس اختصاصی زمان بیشتری می‌طلبند. یعنی وقتی شما تصمیم به افزایش ساعت مطالعه می‌کنید بهتر است از دروسی که مورد علاقه شما هستند، شروع کنید، دراینصورت اشتیاق شما برای مطالعه آن درس بیشتر خواهد بود.

اگر در برنامه‌ریزی و زمانبندی مشکل دارید می‌توانید به مشاورین که در مدرسه حضور دارند مراجعه کرده البته قبل از آن نقاط قوت خود را مشخص کنید تا نسبت به آن برنامه‌ریزی صورت گیرد.

  • تمرین تمرکز کنید

برای اینکه مدت زمان تمرکز خود را افزایش دهید باید تمرین داشته باشید، به طور مثال با ۴۰ دقیقه شروع کنید یعنی اینکه تمامی عوامل حواس‌پرتی را حذف کنید و با تمام توان خود را موظف کنید که در این ۴۰ دقیقه نباید حواستان پرت شود و از درس خواندن دور شوید.

  • خود باوری

باید برای خودتان انرژی مثبت زیادی قائل باشید، افزایش ساعت مطالعه مستلزم روحیه‌ای بالا است. توصیه می‌کنیم در برنامه‌ریزی خود هر روز هر میزانی که افزایش ساعت مطالعه داشتید، یک نمودارتهیه کنید و بر روی آن مشخص کنید که امروز  چقد پیشرفت زمانی داشته‌اید. روزهای آتی نیز  به همین صورت ادامه دهید، به این شکل شما ترغیب و تشویق می‌شوید تا زمان مطالعه خود را به حداکثر برسانید.

به خودتان ایمان داشته باشید؛ هر کاری امکان پذیر است، مثبت اندیشی یکی از این کلیدهای موفقیت را تشکیل می دهد چراکه خود باوری یعنی پذیرش خود ، قبول واقعیت ها ،کنار گذاشتن تردیدها و دودلی و در نهایت تسلط بر خود.

  • ارزش متقابل برای تمام دروس

در افزایش ساعت مطالعه تقارن برای دروس ایجاد نکنید؛ قطعاً تعادل درصد در کنکور بسیار مهم است لطفا تنها تقارنی که در نظر می‌گیرید،  فقط عمومی یا تخصصی بودن دروس باشد و در بین دروس  مثلا شیمی و زیست تفاوت زمان بندی زیادی ایجاد نکنید (یعنی اگر مدت زمان مطالعه درس زیست را یک ساعت و چهل دقیقه در نظر گرفته‌اید برای درس شیمی یک ساعت و بیست دقیقه وقت بگذارید) زیرا در این‌صورت امکان دارد با وقت بیش از حد گذاشتن برای برخی دروس، خود را از آنها دلزده کنید.

  • استرس و از دست دادن زمان

توجه داشته باشید از موبایل برای زمان گرفتن استفاده نکنید، زیرا در اینصورت وسوسه خواهید شد تا از برنامه‌های گوشی موبایل خود استفاده کنید، بهتر است زمان‌سنجی تهیه کنید تا زمان بندی دقیقی داشته باشید.

در حین درس خواندن مدام زمان‌سنج  را نگاه نکنید، زیرا باعث ایجاد استرس در شما می‌شود که اثراتی منفی به دنبال خواهد داشت. باید تمرکز خود را حفظ کنید و بدون توجه به کرنومتر مطالعه کنید. زمان‌سنج را هم روی هر تایمی که تعیین شده تنظیم کنید و هنگامیکه تایم تعیین شده به پایان رسید، به استراحت بپردازید.

  • مکان مطالعه

اگر فکر می‌کنید با تغییر مکان درس‌خواندن امکان افزایش بازدهی و ساعت درس‌خواندن شما می‌شود، حتما این کار را انجام دهید. شاید در یک مکانی مثل کتابخانه‌ها با سکوت مطلق و یا تعویض اتاقتان ساعت و کیفیت درس‌ خواندن‌تان افزایش یابد.

  • خواب کافی

شنیده می‌شود برخی افراد در کنار افزایش ساعت مطالعه، از مدت زمان خواب خود کاسته‌اند و به رتبه برتر رسیده‌اند؛ این افراد منظورشان این نیست که خواب طبیعی خود را برهم زده‌اند، بلکه منظورشان کاهش خواب مفرط است. شما برای اینکه بهترین عملکرد را داشته باشید باید خواب منظم و کافی داشته باشید، سر وقت بخوابید و سر وقت بیدارشوید، شادابی و نشاط از مهمترین عوامل در زمینه افزایش ساعت مطالعه می‌باشد.

نکته مهمی که باید مد نظر داشته باشید این است که هرگز ساعات بیداری خود را با خوردن بیش از حد قهوه و یا نوشیدنی‌های انرژی‌‌زا و کارهایی از این قبیل افزایش ندهید.

علاوه بر این در حین افزایش مطالعه خود، افکارتان را مشغول به این موضوع که با افزایش ساعت مطالعه‌تان امکان دارد چقدر رتبه کنکورتان تغییر می‌کند و مسائلی از این دست نکنید، بلکه کاملا با آرامش و انگیزه طبق برنامه‌ریزی جلو بروید.

موفق باشید

درباره این مطلب نظر دهید !

میانگین امتیاز این مطلب 5 است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

27 نظر در “افزایش ساعات مطالعه

  1. pzwvwtct می گوید :

    افزایش ساعات مطالعه – مرجع آزمون تیزهوشان و نمونه‌دولتی
    [url=http://www.gm68953vn9sj674e30eyz6ksh4z2e19ds.org/]upzwvwtct[/url]
    pzwvwtct http://www.gm68953vn9sj674e30eyz6ksh4z2e19ds.org/
    apzwvwtct

  2. sarina safaie می گوید :

    سلام
    من دارم برای تیزهوشان ششم به هفتم می خوانم . میشه بگید روزانه چند تا تست بزنم و چند ساعت در روز مطالعه داشته باشم ؟

  3. Zh.Ni می گوید :

    سلام جناب حسینی ، من یه مشکلی دارم :

    آقای حسینی من هر وقت تست میزنم و نکته هاش رو با دقت میخونم و بلد میشم ، یکی دو هفته بعد میام میبینم نکته تقریبا یادم رفته ، و این باعث استرس من شده .
    میشه بگید چیکار کنم خیلی استرس دارم .
    خیلی ممنون .

  4. مانی صفائی می گوید :

    مرسی فقط ممنون میشم بگید که چطور و کی ارتباط برقرار میکنید
    واقعا عجله دارن چون از دپ سه نفر هم پرسیدم بلد نبودن

  5. مانی می گوید :

    سلام اقای حسینی شما گفتید پکیج کامل هست و تمام سوال ها داخلش توضیح داده شده اما اون الگوی هندسی(فصل ۲)که شما گفتین یه نمونه دیگش اومده بود تو مرشد که صورتش هم متغییر بود و توضیحش زده بود با بسط اعداد
    ممنون میشم اگه بسط اعداد رو توضیح بدید
    فکر نکنم تو انجمن متوجه بشم چون کاملا جدیده

  6. HOBAB می گوید :

    سلام عرض خسته نباشید خدمت شما زحمتکشان
    باید برای تیزهوشان کتابای دروس اختصاصی تیزهوشان رو هم بخونیم؟؟؟

    • سیدمحمد حسینی می گوید :

      سلام
      خیر نیازی نیست. کتابهای کمک آموزشی بازار و پکیج‌های صقر تا صد کافیه