علت پایین بودن سرعت مطالعه و راهکارهای افزایش آن

  مشاوره ای, مقالات   زمان مطالعه 4 دقیقه  19 / 02 / 1400

5

احتمالا تا کنون برخی از شما دانش آموزان به دلیل کم بودن سرعت مطالعه تان بی انگیزه شده اید و یا دچار استرس. پایین بودن سرعت مطالعه میتواند دلایل متفاوتی داشته باشد. با ما همراه تا با هم علل پایین بودن سرعت مطالعه را بررسی کنیم.

علل پایین بودن سرعت مطالعهچزا سرعت درس خواندنمان کم است؟

بلند خواندن مطالب

برخی از دانش آموزان عادت دارند مطالب درسی را بلند بلند بخوانند. این عادت میتواند ریشه در کودکی داشته باشد. اما باید بدانید که این روش میتواند سرعت مطالعه شما را پایین بیاورد. پس سعی کنید خودتان را به آرام خواندن دروس عادت دهید.

کلمه کلمه خواندن

یکی از اصلی ترین علل پایین بودن سرعت مطالعه کلمه کلمه خواندن است. در این روش چشم شما روی تک تک کلمات می ایستد و مغز شما به شکل و معنی هر کلمه فکر میکند. سعی کنید به مرور این عادتتان را کنار بگذارید و زمانتان را به فهم کلی مطلب اختصاص دهید، نه کلمه ها.

لب خوانی

این مسئله زمانی اتفاق می‌افتد که شما در هنگام خواندن مطالب، لب‌‌هایتان را بدون صـدا حرکت می‌دهید، مثل آن‌که کلمات را برای خود با صدای بلند بخوانید. ساده ترین راه برای ترک این عادت این است که لبهایتان را روی هم بگذارید و سعی کنید این عادت را ترک کنید.

وسواس مطالعاتی

همانطور که قبلا راجع به وسواس مطالعاتی صحبت کردیم، در هنگام مطالعه به عقب باز نگردید و فرصتی را برای مرور اختصاص دهید . این روش هم وقت کمتری از شما میگیرد و هم به یادگیری بهتر مطالب کمک میکند.

نداشتن انگیزه کافیعلت پایین بودن سرعت مطالعه مان چیست؟

گاهی اوقات بی انگیزه بودن سرعت و اشتیاق ما را پایین می آورد. همیشه با خودتان تکرار کنید

” من همه ی تلاش خود را میکنم، من به خودم و نتیجه ی کارم ایمان دارم . “

توجه بیش از اندازه به نتیجه امتحان یا آزمون

گاهی اوقات فکر کردن زیادی به نتیجه کارها انرژی منفی و یا استرس را بالا میبرد. به یاد داشته باشید که همیشه مسیری که طی میکنید تعیین کننده نتیجه شماست. پس بیشتر از اینکه نگران نتیجه امتحان یا آزمون باشید، به مسیر خود اهمیت دهید. مسیر خوب پایان خوب را هم به همراه دارد.

توجه نداشتن به ارزش مطالب درسی

برخی از درس ها و یا برخی از مطالب اهمیت بیشتری در آزمون ها دارند. بنابراین اگر مطالب درسی را اولویت بندی کنید بهتر میتوانید وقتتان را تنظیم کنید.

محیط نامناسب

عواملی که تمرکز شما را پایین می آورند یا موجب حواس پرتی تان میشوند را از خودتان دور کنید.

  • درس خواند در محیط پر سر و صدا سرعت مطالعه تان را پایین می آورد. پس محیطی آرام را برای مطالعه در نظر بگیرید .
  • گوشی موبایل تان را خاموش کنید و یا روی حالت پرواز قرار دهید. اگر میدانید که حین مطالعه ممکن است وسوسه شوید و آن را چک کنید، از خودتان دورش کنید و خارج از اتاق بگذارید.

چند راهکار طلایی برای بالا بردن سرعت مطالعه

  • مطالب را مفهومی یاد بگیرید . حفظ کردن بدون درک کردن نه تنها وقت زیادی از شما میگیرد بلکه چیزی هم به دانسته هایتان اضافه نمی کند.
  • محدوده زمانی مشخص کنید. برای هر مطلبی که میخواهید بخوانید زمان بگیرید.برای خودتان زمان استراحت قرار دهید . مثلا بعد از هر یک ساعت مطالعه ۲۰ دقیقه استراحت کنید. ذهنی که خسته باشد هم سرعت مطالعه تان را پایین می آورد و هم قدرت یادگیری.
  • با برنامه ریزی درس بخوانید . همانطور که قبلا هم اشاره کردیم برنامه ریزی کردن میتواند یک دید کلی به شما دهد و به شما کمک میکند تا برای هر درس زمان لازم را در نظر بگیرید.
  • داشتن تغذیه سالم به قدرت تمرکز و یادگیری بهتر شما کمک میکند که همین مورد سرعت مطالعه تان را هم بالا میبرد. میتوانید در میان وعده خود انواع خشکبار و میوه ها را قرار دهید.

در آخر باید به این نکته توجه کنیم که تند خوانی به معنی زود گذر کردن از مطالب و درک کردن آن ها نیست. با به کار گیری روش های بالا میتوانید با سرعتی مناسب مطالب درسی را به خوبی یاد بگیرید و موفق شوید.

 

دریافت فایل PDF این مطلب ...

دانلود فایل (437.8 کیلوبایت)
درباره این مطلب نظر دهید !

میانگین امتیاز این مطلب 5 است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 نظر در “علت پایین بودن سرعت مطالعه و راهکارهای افزایش آن

  1. کیارش می گوید :

    سلام خدمت استاد حسینی ، من تمام کمک درسی + پکبج های شما رو خوندم الان چیزی نمونده و از خوندن ده باره خستم نمی دونم الان چی بخونم تست ۳۳/۳۲ استان هم واسم ساده هستند الان به نظرتون من تو این وقعه باقی مونده چکار کنم

    • آکادمی تیزهوشان می گوید :

      سلام ممنون کیانا جان
      از هشتم هم سوال مطرح میشه البته درصد سوالات نهم بیشتره

  2. مهرزاد می گوید :

    سلام خسته نباشید.
    وقت بخیر.
    میخواستم بپرسم با توجه به جلسه امروز ستاد ملی کرونا دیگه احتمال تعویق آزمون وجود نداره؟