چگونه با لذت بیشتری درس بخوانیم؟

  مشاوره ای, مقالات   زمان مطالعه 3 دقیقه  09 / 01 / 1399

5

با اطمینان می‌توان گفت؛ زمانی که از انجام دادن کاری لذت می‌بریم به ندرت اتفاق می‌افتد که در آن پیروز نشویم. در واقع هنگامی که احساس گرسنگی به سراغ‌مان می‌آید به هر دری می‌زنیم تا آن را برطرف نمائیم. به عقیده بسیاری زمانی که تشنه رسیدن به موفقیت و هدف‌مان باشیم تمامی سختی‌ها را به جان خریده و به آن دست پیدا می‌کنیم. اما کنار این سختی ها بدن ما حتما به تفریح و استراحت هم نیاز پیدا می‌کند.  اما چگونه می‌توانیم زمانی کنار مطالعه از این خوشی‌ها هم بهره‌ گیریم و لذت ببریم؟ در ادامه این مقاله در نظر داریم برخی از مواردی را که منجر به خوش‌گذرونی شما می‌شود بیان کنیم. با ما همراه باشید.

همان‌طور که می‌دانید مدارس تیزهوشان می‌تواند آینده شما را دستخوش تغییرات گسترده‌ای کند. اما برای درس‌خواندن‌های طولانی مدت نیاز به انگیزه دارید. اینجاست که استراحت و تفریح های کوتاه مدت می‌تواند دلگرمی برای ادامه مسیر شما باشد و باعث شود که با لذت بیشتری درس بخوانید. چند مورد از عواملی که باعث افزایش لذت از درس خواندن می‌شوند عبارتند از:

* مرور روزانه اهداف‌تان

قبل از اینکه شروع به درس‌خواندن کنید، باید هدف‌تان از شرکت در آزمون تیزهوشان را مشخص نمائید. آیا می‌خواهید به درآمد بالایی دست پیدا کنید؟ آیا می‌خواهید با استفاده از آن به شخصیت اجتماعی خوب برسید؟ آیا تنها هدف‌تان قبولی در این مدارس و در رشته مورد نظرتان است؟ برای اینکه بدانید چه می‌خواهید سعی کنید آن‌ها را کاملا دقیق بر روی کاغذ بیاورید. هر روز صبح با نگاه‌کردن به آن‌ها، اهداف‌تان را مرور کنید این روش باعث می‌شود تا آن‌ها ملکه ذهن‌تان شود. مطمئن باشید که در نهایت لذت رسیدن به هدف آنقدر زیاد خواهد بود که حتی قادر به توصیفش نیستید.

* تغییر نگرش دهید

هر چند درس‌خواندن مداوم سخت است اما اگر این فرآیند را به طور مداوم پیش خود تکرار کنید مطمئنا غیرقابل تحمل خواهد شد. حتی ممکن است از درس خواندن فرار کرده و به سراغ خوش‌گذرونی بروید. اما متخصصان بر این عقیده‌اند اگر در زمان آمادگی برای آزمون، به درس‌خواندن به عنوان یک اجبار نگاه نکنید، و آن‌ را همواره به عنوان راهی برای رسیدن به آینده و اهداف‌تان در نظر گیرید، مطمئنا با لذت و حوصله بیشتری به سراغش خواهید رفت. هیچ‌کاری و هیچ‌ هدفی بدون تلاش و پشتکار محقق نمی‌شود. پس اگر انتظار دارید که بدون درس خواندن به شغل خوبی برسید و یا بدون دویدن در مسابقات قهرمان شوید همین الان درس و کتاب را کنار گذاشته و به سراغ کاری دیگر بروید.

* فضای شاد و جذاب برای مطالعه

محیطی که در آن مشغول به درس خواندن هستید باید جذاب باشد. این مسئله کمک می‌کند تا احساس شاداب‌تری داشته باشید و با علاقه بیشتری درس‌های‌تان را بخوانید. برای اینکار می‌توانید از کاغذهای رنگی، گل‌های زیبا، عکس‌هایی از رشته و دانشگاه‌ مورد نظرتان و… استفاده کنید. هرچند که نباید نقش لوازم تحریر باحال و رنگارنگ را نادیده بگیرید.

* جایزه بگیرید

زمانی که جایزه‌ای را برای خودتان در نظر می‌گیرید، لذت درس‌خواندن برای‌تان دو چندان می‌شود. نیازی نیست که جایزه مربوطه خیلی گران و یا خاص باشد. به عنوان می‌توانید با خود بگویید؛ « پس از اتمام این فصل میان وعده خوشمزه‌ای را خواهم خورد» یا « پس از اتمام این فصل اجازه تماشای سریال مورد علاقه‌ام را دارم». شاید این جوایز بسیار کوچک و ناچیز باشند اما به اندازه‌ای در روحیات شما تاثیرگذار خواهند بود که خستگی و بی‌حوصلگی را از شما دور کرده و انرژی مضاعف برای ادامه درس خواندن در شما ایجاد می‌کند. حتی باعث می‌شود به مرور زمان به فرد منضبطی تبدیل شده که در طول زندگی‌ به کارتان خواهد آمد.

 

درباره این مطلب نظر دهید !

میانگین امتیاز این مطلب 5 است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

48 نظر در “چگونه با لذت بیشتری درس بخوانیم؟

  1. Reza می گوید :

    سلام اقای دکتر خسته نباشید ببخشید در ازمون هم پایه هشتم میاد و هم نهم….
    اما نمیشه برای پایه هشتم فقط به کتاب های درسی اکتفا کرد و اون ها بسنده نیستن..ب نظرم؟
    ایا نیازه کتاب های تکمیلی هشتم ونهم هم خریداری کنیم؟؟؟

  2. سانا مرادی می گوید :

    سلام ببخشید من میخوام امسال رشته ی تجربی برم بعد برای پکیج ها کدومشون برای تجربی بیشتر مهمه ؟
    و پکیج های پارسال با امسال تفاوتی داره؟
    لطفا بگید که چیکار کنیم ازمون های تستی رو خیلی خوب نتیجه بگیریم؟

  3. فاطمه رحیمی می گوید :

    سلام اقای دکتر،ببخشید من احساس میکنم از بقیه رقیب هام خیلی عقب ترم،با اینکه انگیزم قویه و درس هم میخونم، نمیتونم مسائل علوم رو در مدت زمان کم حل کنم یا حتی بعضی از مسائل ریاضی رو،متاسفانه امکان تهیه پکیج های شما رو هم ندارم،میشه راهنماییم کنین که چطور بتونم تو ازمون موفق باشم؟

  4. z می گوید :

    سلام اقای دکتر خسته نباشید امیدوارم حالتون خوب باشه….
    ببخشید یه سوالی داشتم من دانش اموزی هستم که خیلی درس میخونم و درسم خوبه 🙂 من وقتی پکیج های شمارو میبینم قبل از حل تست توسط شما فیلم رو نگه میدارم و خودم حل میکنم خیلییی هاش رو درست حل کردم .. اگه من همه پکیج های شمارو کامل و دقیق ببینم و با این روند پیش برم و اگههرروز از هر مبحثی بهتره بگم از هر درسی ۳۰ تست بزنم کافیه؟؟ چ سطحی باشه بهتره ؟؟؟
    اخه ی روز فصل اول ریاضی روو ۵۰۰ تست سطح ۱ و ۲ و۳ حل کردم وواقعا اخراش خسته شدم .. این مقدار تست برای هردرسی زیاده یا کمترش کنم؟؟ چقدر باشه برای هردرس کافیه ب نظرتون ممنون میشم پاسخ بدید.
    راستی پکیج هاتون عالیههههههههه من واقعا دارم پیشرفت خودمو حس میکنم .ممنونم ازتون امیدوارم بتونه نتایج خوبی برام به ارمغان بیاره و بتونم موفق بشم…

  5. z می گوید :

    سلام اقای دکتر خسته نباشید ببخشید در ازمون هم پایه هشتم میاد و هم نهم….
    اما نمیشه برای پایه هشتم فقط به کتاب های درسی اکتفا کرد و اون ها بسنده نیستن..ب نظرم؟
    ایا نیازه کتاب های تکمیلی هشتم ونهم هم خریداری کنیم؟؟؟

  6. مرصاد دهقانی می گوید :

    سلام استاد
    من هیچی انگیزه برای مطالعه ندارم هر کاری میکنم نمیشه نمیدنم چجوری انگیزه مو بدست بیارم
    میخوام برم تست بزنم نمیشه
    میگم تعطیله بریم حال کنیم
    حالا درمان انگیزه من چجوریه
    لطف کنید راهنمایی کنید استاد

  7. aboli می گوید :

    سلام دکتر حسینی
    الان شما درست میگین من اصل پکیج رو گرفتم اما نمیدونم کپی چیه و وجدانم اصلا اجازه نمیده که بتونم بخونمشون پکیج هارو من از دوستم گرفتم اون بخاطر اینکه سیدی شو لازم داشت برای خوندن ویدو هارو واسم فرستاد الان استفده بکنم از این پکیج ها اگه اجازه میدید که استفادشون کنم و موفق بشم همین دفعه هستش چونکه وجدانم اصلا اجازه استفاده رو نمیده گفتم اجازه بگیرم استفادشون کنم یا ن فقط اگه میشه جوابم رو بدید ندید پدرمم نمیزاره استفاده کنم با تشکر

  8. حسین می گوید :

    سلام.
    من میخواهم بدونم که ۷ ساعت و ۳۰ مطالعه میتونه کمکی کنه برای قبولی و اینکه من یه درخواست دارم.
    اینکه روز آزمون صبحش چی بخونیم یا اصلا نباید بخونیم. و اینکه چه خوراکی کوچیکی قبل ورود به سالن بخوریم برای کاهش استرس

    • سیدمحمد حسینی می گوید :

      سلام. تمام این موارد در وبینار جدید کامل آم،زش داده خواهد شد. برای اطلاعات بیشتر روی لینک زیر بزنید
      https://academytizhooshan.ir/product/webinar

    • سیدمحمد حسینی می گوید :

      سلام
      این مطلب پیچیده ایست که در وبینار کاملا در موردش توضیح داده شد. اما بخش‌هایی از اون رو بارگذاری میکنم در آپاراتمون

  9. امیر مهدی خواجوند می گوید :

    سلام اقای حسینی من پکیج هوش رو دارم میتونم از مسئول فروش جزوه الکترونیک رو بگیرم یا نه؟

  10. شهاب می گوید :

    سلام آقای دکتر، میخواستم بپرسم چون بخش دینی آزمون از منابع مشترک اهل سنت و اهل تشیع هستش برای ما برای آزمون تیزهوشان نیازی به یادگیری احادیث امامان و بخش غدیرخم کتاب نداریم؟

  11. مهدی ورزدار می گوید :

    باسلام آقای حسینی
    من همیشه در این ایام عید درس خواندن را به فردا می اندازم
    شما چه راهکاری دارید

    • سیدمحمد حسینی می گوید :

      سلام
      مشکل از انگیزه شماست. توصیه میکنم فیلم وبینار رو تهیه کنید و حتما با دقت تماشا کنین

  12. مهدی محمدیان می گوید :

    ممکنه آزمون تیر ماه باشه ؟واقعا انگیزمو از دست دادم میشه
    میشه صوت مشاوره ای انگیزشی بزارین؟

  13. Sara می گوید :

    سلام دکتر حسینی خسته نباشید
    ببخشید من از اول امسال توی ازمون های قلم چی شرکت میکنم ولی حس میکنم سوال های ازمون های قلم چی و شیوه ی اون داره حواس من رو از هدف اصلی شرکت تو ازمون تیزهوشان دور میکنه من پکیج ریاضی شما رو هم خریداری کردم
    خانواده ی من میگن اگه هدفت تیزهوشانه خودت رو اینقدر سر ازمون های قلم چی و سوال های متفاوت اون درگیر نکن
    استاد ببخشید نظر شما چیه؟

  14. مریم می گوید :

    سلام دکتر حسینی خسته نباشید
    ببخشید من از اول امسال توی ازمون های قلم چی شرکت میکنم ولی حس میکنم سوال های ازمون های قلم چی و شیوه ی اون داره حواس من رو از هدف اصلی شرکت تو ازمون تیزهوشان دور میکنه من پکیج ریاضی شما رو هم خریداری کردم
    خانواده ی من میگن اگه هدفت تیزهوشانه خودت رو اینقدر سر ازمون های قلم چی و سوال های متفاوت اون درگیر نکن
    استاد ببخشید نظر شما چیه؟

  15. سینا بیاتی مشعوف می گوید :

    سلام خسته نباشید اقای حسینی یه سوال دارم میشه از پکیج شیمی فقط سی دی مفهومی شو سفارش بدیم و بقیه رو نه یا مثلا فقط جزوه الکترونیکی؟؟
    و اینکه میشه تو این وضعیت سی دی هارو به صورت تلگرام یا واتساپ ارسال کنین

  16. مهدی محمدیان می گوید :

    ببخشید این سمینار حضوری اش از آنلاینش ارزون تر بود یادمه نمیشه با همون قیمت برگزار کرد واقعا قیمت زیادیه????