در ایام امتحانات چگونه درس بخوانیم؟

  مشاوره ای, مقالات   زمان مطالعه 4 دقیقه  01 / 03 / 1400

5

همانطور که خیلی از شما ها می دانید داریم به ایام امتحانات نزدیک میشویم. شاید حتی بعضی از امتحاناتتان هم شروع شده باشد. پس بهتر است با هم چند نکته را برای موفقیت بیشتر دراین ایام مرور کنیم.

در دوران امتحانات چگونه درس بخوانیم؟

خودتان را با دیگران مقایسه نکنید.

مقایسه خودتان با دیگران فقط موجب اضطراب شما میشود. تنها مقایسه ای که میتواند باعث پیشرفت شما شود، مقایسه خودتان با دیروزتان است.

به سراغ خلاصه نویسی ها و یادداشت هایتان بروید.

بهتر است شب قبل از امتحان هیچ مطلب جدیدی را مطالعه نکنید. شب قبل از امتحان را به مرور مطالب و خواندن خلاصه نویسی هایتان اختصاص دهید. همانطور که قبلا هم گفتیم خلاصه نویسی هم موجب بالا رفتن سرعت تان میشود و هم یادگیری تان را افزایش میدهد.

در مکانی مناسب درس بخوانید.

مکانی آرام، با نور و تهویه مناسب را برای درس خواندن در نظر بگیرید.

تهویه مناسب چیست؟ تهویه مناسب یعنی محیط خیلی گرم یا خیلی سرد را انتخاب نکنید. محیط خیلی گرم موجب خواب آلودگی شما میشود و محیط سرد تمرکزتان را به هم میزند.

شب قبل از امتحان زود بخوابید.

در ایام امتحانات چگونه درس بخوانیم؟سعی کنید به گونه ای برنامه ریزی کنید که شب قبل را تا دیر وقت بیدار نمانید. کم خوابیدن و تا دیر وقت بیدار ماندن کار کرد مغز را پایین می آورد. در صورتی که ۸ ساعت خواب آرام داشته باشید، حافظه شما عملکرد بهتری دارد.

در دوران امتحانات تغذیه مناسب داشته باشید.

غذاهایی که غنی از پروتئین هستند، ذهن تان را هشیار میکنند. در دوران امتحانات تغذیه مناسب و خوردن تخم مرغ، آجیل های بدون نمک، شیر و ماست کم چرب و ماهی توصیه میشود.

نمونه سئوال حل کنید.

چه نکاتی را باید سرجلسه امتحان رعایت کنیم؟شب قبل از امتحان، بعد از خواندن درس ها و خلاصه های تان سعی کنید نمونه سئوال حل کنید. حتما کتاب های نمونه سئوالات را تهیه کنید و از هر فصل چند سئوال حل کنید. حل نمونه سئوال نوعی مرور کردن مطالب است و هم چنین به شما کمک میکند تا با ذهن طراحان سئوال آشنا شوید و سر جلسه امتحان سوال ها به چشم تان آشناتر است.

از دوستانتان کمک بگیرید.

چه نکاتی را باید سرجلسه امتحان رعایت کنیم؟اگر از درسی یا مطلبی سئوالی دارید و یا متوجه نمی شوید، مضطرب نشوید و از یکی از دوستانتان که تسلط بهتری دارد کمک بگیرید. از سوال پرسیدن خجالت نکشید. سوال پرسیدن می تواند هم به یادگیری شما کمک کند و هم به یادگیری بهتر طرف مقابل تان.

به خودتان اعتماد داشته باشید.

اگر احساس میکنید مطلبی را به خوبی نفهمیده اید، آن را بازخوانی کنید اما افراط نکنید.

یعنی چی؟ فرض کنید ۵ صفحه از کتاب را مطالعه کرده اید اما احساس میکنید ۱ صفحه را به خوبی متوجه نشده اید، لازم نیست همه ی ۵ صفحه را دوباره مطالعه کنید. دوباره خواندن همان ۱ صفحه کافیست. افراط و اعتماد نداشتن به خودتان استرستان را افزایش می دهد. در این صورت حتی اگر مطلبی را به خوبی بلد باشید باز هم به خودتان شک دارید.

سر جلسه امتحان به چه نکاتی توجه کنیم؟

  1. چه نکاتی را باید سرجلسه امتحان رعایت کنیم؟به موقع سر جلسه امتحان حاضر شوید.
  2. به محض گرفتن برگه امتحانی به خودتان قوت قلب دهید.
  3. به هیچ وجه همه ی سئوالات را در ابتدا نگاه نکنید. زیرا اگر سئوالی را ببینید که جواب آن را بلد نباشید مضطرب میشوید و نمی توانید بر روی بقیه سئوالات هم تمرکز کنید.
  4. وقت و زمان امتحان را در نظر داشته باشید.
  5. اگر سوالات تشریحی اسـت هر اطلاعاتی کـه در مورد سوال دارید بنویسید چون یک پاسخ ناقص، بسیار بهتر از ننوشتن پاسخ اسـت ولی در امتحان تستی اگر پاسخ نادرست نمره ی منفی داشت، نباید بـه سوالاتی که از پاسخ آن ها مطمئن نیستید، پاسخ دهید.
  6. اگر پاسخ سئوالی را نمی دانید، وقتتان را بر روی آن تلف نکنید. کنار سئوالاتی که بلد نیستید علامت بگذارید تا در آخر اگر وقت اضافه آوردید به آن سئوال برگردید.
  7. با خط خوانا بنویسید. وقتی خط تان قابل خواندن نباشد، ممکن است جواب سئوال را درست نوشته باشید اما نمره آن را نگیرید.
  8. اگر وسط امتحان ذهن تان آشفته شد و تمرکزتان را از دست دادید، برای چند لحظه مکث کنید. کف پاهایتان را زمین بگذارید، ستون فقرات تان را صاف کنید و با یک دم و بازدم ذهنتان را دوباره متمرکز کنید.

دریافت فایل PDF این مطلب ...

دانلود فایل (601.7 کیلوبایت)
درباره این مطلب نظر دهید !

میانگین امتیاز این مطلب 5 است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 نظر در “در ایام امتحانات چگونه درس بخوانیم؟

  1. motahareh می گوید :

    سلام استاد خسته نباشین ، من نمیدونم چرا با اینکه پکیج ریاضی رو دیدم هنوز هم نمیتونم به خوبی تست ریاضی بزنم با وجود اینکه در مدرسه بالاترین نمرات ریاضی رو میگیرم لطفا راهنماییم کنید و اینکه سوالاتی رو که در پکیج ابهام داشتیم چجوری رفع ابهام کنیم؟

  2. آرمین می گوید :

    سلام استاد حسینی عزیز
    من واقعا نمیتونم سوالات ریاضی لقمه آخر رو حل کنم بیشترشون بنظر شما باید چکار کنم؟

    • آکادمی تیزهوشان می گوید :

      سلام
      آرمین جان این سوالات رو داخل دی وی دی ها تحلیل کردیم حتما فیلم ها رو به دقت ببینید

  3. رها می گوید :

    عالی بود ممنون از شما استاد گرامی بسیار سپاسگزارم خارق العاده بود مطالب تون محشره ومفید

  4. Sepideh می گوید :

    سلام استاد. روزتون بخیر
    خیلی ممنونم بابت این مطالب.
    وبینار دیشب هم فوق العاده بود
    ولی متاسفانه نشد که ازتون تشکر کنیم.
    واقعا متشکرم.??