منابع آزمون تیزهوشان و نمونه‌دولتی

  مشاوره ای, مقالات   زمان مطالعه 2 دقیقه  25 / 07 / 1397

5

اولین و مهم‌ترین گام برای آمادگی شرکت در یک آزمون، شناخت کامل منابع و زمانبندی آن است. در این مقاله قصد دارم منابع آزمون تیزهوشان و نمونه‌دولتی را به طور کامل معرفی کنم و توضیحاتی که باید حتما بدانید را به شما ارائه دهم:

 

 

همانطور در تصویر بالا می‌بینید، منایع آزمون تیزهوشان و نمونه‌دولتی به دو دسته ی سوالات استعداد تحلیلی و استعداد تحصیلی تقسیم می‌شوند.

سوالات استعداد تحلیلی

۱۵ سوال آزمون را شامل می‌شود و بصورت یک دفترچه ی جدا ارائه خواهد شد. 

سوالات استعداد تحلیلی بصورت چهارگزینه‌ای (با فقط یک پاسخ صحیح نه شیش‌تا! ) به منظور ارزیابی توانایی تحلیل، ریشه‌یابی، طبقه‌بندی، سازمان‌دهی مطالب و مباحث گوناگون طراحی می‌شود. طراحی این سوالات عمدتا مبنی بر مطالب کتابهای درسی نخواهد بود. سوالات این قسمت بیشتر جنبه ی هوشی دارد و باید دانش‌اموز توانایی‌های ذهنی خود را به چالش بکشد.

 

سوالات استعداد تحصیلی

سوالات استعداد تحصیلی بصورت چهارگزینه‌ای ( با فقط یک پاسخ صحیح) در سطح محتوای کتابهای درسی طراحی می‌شود. تاکید این سوالات بر سطوح بالای شناختی، تلفیق دانش، مفاهیم و مهارت‌های ۲ یا چند ماده ی درسی در برخی از سوالات است. این دفترچه سوالاتی از دروس زیر را شامل می‌شود:

  • قرآن و معارف اسلامی
  • زبان و ادبیات فارسی
  • مطالعات اجتماعی
  • علوم تجربی
  • ریاضیات

دقت کنید که منابع آزمون تیزهوشان کمی با آزمون نمونه‌دولتی تفاوت داشت (تا سال تحصیلی ۹۵-۹۷). اما از سال تحصیلی ۹۶-۹۷ به ادغام آزمون نمونه‌دولتی و تیزهوشان، منابع آزمون تیزهوشان به عنوان منبع اصلی معرفی شد و حتی سطح سوالات هم مشابه آزمون تیزهوشان است.

نکته ی جالب در منابع آزمون تیزهوشان و نمونه‌دولتی، نبود دروس عربی و زبان انگلیسی است که قبلا در آزمون نمونه‌دولتی دیده می‌شد. 

لازم است شما با آگاهی کامل به این جدول و ضرایب دروس، برای شرکت در آزمون تیزهوشان آماده شوید تا بتوانید بهترین نتیجه را کسب کنید. در مقالات بعدی در مورد آزمون تیزهوشان و تکنیک‌های آزمون‌دادن بیشتر توضیح خواهم داد.

درباره این مطلب نظر دهید !

میانگین امتیاز این مطلب 5 است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

31 نظر در “منابع آزمون تیزهوشان و نمونه‌دولتی

  1. ناشناس می گوید :

    سلام من امسال پایه ششم هستم
    میخواستم برای تیزهوشان بخونم پکیجی برای تیزهوشان ششم هفتم دارید

  2. پریناز حکیمی می گوید :

    سلام من می خوام در نمونه دولتی قبول بشم تا به حال روی مطالب کتاب تقریباً مسلط هستم اما مطالب اضافه و تست هایم را زیاد کار نکردم می خوام ببینم تو این زمان باقی مانده و با وجود امتحانات ترم چیکار باید بکنم و آیا میتونم توی نمونه قبول بشم؟
    ممنون میشم جواب بدین

  3. امین می گوید :

    با سلام من اگه بخواهم رشته تجربی بردارم و در آزمون ریاضی را بالا بزنم ولی علوم رو متوسط رو به پایین زده باشم آیا احتمال قبولی در تیزهوشان و نمونه دولتی را دارم یا چون که تجربی برداشتم ولی علوم تجربی را خوب نزدم جایی قبولم نمی کنند

  4. علی طاهرپورآذر می گوید :

    با سلام خدمت آقای حسینی
    ببخشید من دانش آموز پایه نهم هستم و تازه پکیج های صفر تا صد رو تهیه کردم تا نهم رو در حد تیزهوشان کامل بلد باشم چون کتابا فقط تستشون خوبه و درسنامش ادم گیج میشه ، شما گفتید هشتم رو یک هفته ای مرور کنیم تا در حد تیزهوشان مسلط شیم ولی من هشتم رو فقط در حد مدرسه (نمونه ) خوندم و در سطح تیزهوشان نخوندم میخواستم بدونم من چجور باید برنامه ریزی کنم که هم هشتم و هم نهم رو عالی بلد باشم.
    ممنون میشم جواب بدید

    • سیدمحمد حسینی می گوید :

      سلام
      هشتم رو در همون حد مدرسه که خوندید خوبه. صرفا باید مفاهیم رو بلد باشید الان. نهم رو با پکیج‌ها پیش میریم و همزمان هشتم رو هم برای تیزهوشان کار می‌کنیم. دو مورد بسیار مم اینه که حتما در آزمون رایگان پایه هشتم و آزمونهای مرحله‌ای نهم شرکت کنین. با اون خیلی عالی پیش خواهیم رفت. برای ثبت‌نام وارد لینک زیر بشید
      academytizhooshan.ir/product/azmoon

  5. ریحان می گوید :

    سلام خسته نباشید
    درباره انتخاب رشته برای آزمون نمونه دولتی و تیزهوشان سوال داشتم. هر رشته ای رو که در سایت همگام انتخاب کنیم طبق اون رتبه بندی می شیم؟ برای مثال در رشته تجربی که متقاضی های زیادی داره شانس قبولی درآزمون پایین میاد؟ یا برعکس با انتخاب رشته ریاضی که متقاضی کمتری داره شانس قبولی در آزمون بالاتر میره؟ چون در منطقه ای که ما زندگی می کنیم مدرسه نمونه دولتی برای هر رشته ظرفیت ۲۷ نفره داره و این خیلی کمه.
    و اینکه در صورت قبولی در آزمون امکان تغییر رشته وجود داره؟
    ممنون میشم هر چه زودتر پاسخ بدید.

  6. Pourya می گوید :

    سلام اقای حسینی وقت بخیر سال نو رو تبریک میگم بهتون و امیدوارم به تمام خواسته هاتون برسین و موفقیت روز افزون شمارو ببینیم⁦❤️⁩ اقای حسینی من خیلی درگیر ازمونم و چند تا سوال ازتون داشتم که خیلی برام مهمه با شما مشورت بکنم و باهاتون صحبت بکنم
    اگر براتون مقدوره یه ایمیل بزنین بهم
    مرسی⁦❤️⁩

  7. ملینا می گوید :

    سلام خسته نباشید ما الان توی منطقه یک هستیم می‌خواستیم بریم منطقه سه .
    من باید ازمونم رو همون منطقه که می‌خوام برم باید بدم? بعد من با بچه های اونجا برای ورود به دبیرستان نمونه دولتی و تیزهوشان رقابت میکنم?

  8. محمدامین می گوید :

    سلام
    ببخشید یعنی حتما باید مطالب کتاب های سال ۸ هم بخونیم. چون من کتابای هشتمم دستم نیست دادم به کسی دیگه
    حتما حتما باید خوده بشه یا فقط ۹ بخونم میتونم اونارو هم تست بزنم

  9. یاس می گوید :

    ببخشید من دانش آموز نهمم میخوام آزمون تیزهوشان شرکت کنم اما دقیقا نمیدونم ارز کجا باید شروع کنم یا چیارو بخونم نه که این مدت هیچی نخونه باشم چرا خو بعضی از کتابای پارسال رو خلاصه نویسی کردم و تا حدی خوندم امسال هم همگام با معلم تست هیی راجب دروس میزنم یکیم تو خوندن مطالعات خیلی مشکل دارم یعنی در اصل تو خلاصه نویسی
    میشه کمک کنید?

    • سیدمحمد حسینی می گوید :

      سلام
      در مورد خلاصه نویسی و روش‌های اون حتما صحبت خواهیم کرد. اما توصیه می‌کنم حتما مطالب کانال تلگرامی رو دنبال کنین. من نکات بسیار مهمی در کانال قرار میدهم

      موفق باشید

  10. یاس می گوید :

    سلام ببخشید میدونم سوال مسخره ایه ولی یعنی به طور کل از عربی و زبان انگلیسی سوال نمیاد؟آخه اینا که درس های مهمی هستن

  11. مهسا سادات زواره می گوید :

    از تعداد داوطلب زده نشدم یا نمیدونم شاید شدم ولی با خودم گفتم مگه یه کشور چندتا دکتر میخواد ، توی تلوزیون و اخبار میگن دیگه مجوز مطب هم نمیدن پس بجز خارج رفتن گزینه ای نمیمونه ولی باید خیلی نخبه باشی!!
    من باخودم میگم از همین حالا هم میتونم سفارش کار بگیرمو پول دربیارم از هنرم ،چرا نرم یه رشته ی دیگه که چیزای جدید تر یاد بگیرم و هنرمم به طور آکادمیک وار ادامه بدم !!
    بیشتر اضطرابم برای اینه که اگه ریاضی رو انتخاب کنم میتونم ریاضیات گسسته و هندسه و… از پسش بر بیام و علاقم کافیه ؟ چون هرکس رو میبینم میگن خیلیی سخته و اشتباه مارو نکن !! واقعا از اینکه علاقمو انتخاب کنم میترسم !!

    • سیدمحمد حسینی می گوید :

      به نظر م شما کاملا به علاقه ی خودتون احترام بذارید و کاری به حرف دیگران نداشته باشید

  12. مهسا سادات زواره می گوید :

    سلام ? وقت بخیر?
    من دانش آموز مدرسه ی نمونه دولتی هستم و الان توی انتخاب رشته ام موندم !!
    تا تابستون نظرم قطعی بود ک برم تجربی و عاشق زیست بودم ولی به خاطر حجم متقاضی به طور تدریجی زده شدم
    استعدادم تو نقاشی و طراحی عالیه (چه از نظر دوستام چه از نظر استادانی که کارام رو دیدن) ولی من توی کارای عملی یکم تنبلم .
    اینجوری دوتا گزینه ی تجربی و هنر از رده خارج میشه !!
    انسانیم که به هیچ وجه دوست ندارم

    میمونه ریاضی که خییییلییی دوسش دارم ولی استعدادم توی ریاضی به قدری نیست که بگم توش عالیم در حد ۱۷.۵ ، ۱۸
    میخوام بدونم علاقه ام کافیه برای رفتن به رشته ی ریاضی؟؟ و بادرس خوندن تقریبا زیاد میتونم خودمو بکشم بالا؟ یا به خاطر استعداد کمی که تو ریاضی دارم برم رشته ی هنر ؟؟
    میشه راهنماییم کنید؟? خیلی اضطراب دارم !!

    • سیدمحمد حسینی می گوید :

      سلام
      ۱. اولا شما نباید به خاطر تعداد داوطلب زده بشید از یک رشته.
      ۲. الان ممکنه فکر کنید توی کار عملی تنبل هستید. وقتی موقعش بشه خیلی فعال خواهید شد!
      ۳. مطمئن باشید علاقه برای رفتن به یک رشته کافیه! راحت می‌تونین درس خودتون رو ارتقا بدید. ولی واقعا باید ببینید به چه رشته ای علاقه دارید.اصلا نگران حرف دیگران یا جو نباشید

      موفق باشید