برای قبولی تیزهوشان، ریاضی چگونه بخوانیم؟

  مشاوره ای, مقالات   زمان مطالعه 3 دقیقه  03 / 02 / 1399

4.3

در طول دوران تحصیلی‌مان با دانش‌آموزان مختلفی همکلاسی بوده‌ایم، دانش‌آموزانی که آنقدر درس می‌خواندند که بجز نمره ۲۰ نمره دیگری آن‌ها راضی نمی‌کرد و برخی دیگر که نمره برای‌شان اهمیتی نداشت. اگر به سراغ دانش‌آموزان نوع اول بروید مطمئنا اکثرشان می‌گویند یکی از بزرگترین آرزوهایشان قبولی در تیزهوشان و حضور در مدارس استعدادهای درخشان است. آن‌ها برای اینکه آمادگی لازم برای حضور در آزمون نهایی را داشته باشند کتاب‌های کمک آموزشی مختلفی را می‌خوانند و تست‌زنی را تمرین می‌کنند. حتی در آزمون‌های آزمایشی نیز حضور می‌یابند. هرچند که به عقیده بسیاری از متخصصین الویت با کتاب درسی و مفاهیم کتاب است. درواقع نیاز است تا دانش‌اموزان تمامی دروس را از کتاب درسی‌شان مطالعه نمایند. اما تاکنون به این مسئله فکر کرده‌اید که دانش‌آموزان باید ریاضی را چگونه بخوانند که به تمامی تست‌ها پاسخ درست بدهند؟ در ادامه در این رابطه توضیحاتی خواهیم داد. با ما همراه باشید.

قبولی در تیزهوشان با ریاضی

برای همه ما در برهه‌ای از زمان ریاضیات با وجود علائم، فرمول‌ها و روش‌های ویژه‌اش یکی از سخت‌ترین دروس تحصیلی به حساب می‌آمد. درواقع آن کلمات و اصطلاحات منحصر به فرد باعث می‌شد تا برای فهم آن به سراغ فراگیری مهارت‌های مختلف برویم. یکی از مهم‌ترین زمان‌هایی که وجود این مهارت‌ها احساس می‌شود، حضور در آزمون‌هاست. خصوصا آن دسته از دانش‌آموزانی که خود را برای قبولی در تیزهوشان آماده می‌کنند. اگر شما جزء این دسته از افراد هستید مطمئنا آگاهی از این مهارت‌ها بسیار کمک‌کننده خواهد بود. از همین‌رو به شرح این مهارت‌ها می‌پردازیم.

– اگر به دنبال یادگیری ریاضیات هستید، باید بدانید که تنها خواندن و گوش دادن نمی‌تواند شما را به خواسته‌هایتان برساند. یکی از اصلی‌ترین اصول و مهارت یادگیری ریاضیات، تمرین کردن است. درواقع شما باید بیاموزید که چگونه از فرمول‌ها و روش‌های موجود نهایت استفاده را ببرید.

– در ریاضیات تمامی موضوعات و مباحث زنجیروار به یکدیگر وابسته‌اند. درواقع معلمان در زمان تدریس دروس جدید، مبنا را براین می‌گذارند که شما نسبت به موضوعات قبلی آشنایی کاملی دارید. این مسئله برای قبولی در تیزهوشان بسیار حائز اهمیت است. همین که عقب افتادید، دوباره رسیدن به درس سخت می شود. آماده شدن برای امتحان، آن هم در دقایق آخر، به شما کمک نخواهد کرد. باید در همه ی کلاس ها شرکت کنید و پابه پای معلم تان پیش بروید.

– هیچ‌گاه تلاش نکنید که ریاضیات را حفظ کنید چون مطمئنا به دردتان نمیخورد. شما باید با تمرین زیاد کاری کنید تا فرمول‌ها و روش‌های موجود در ذهنتان حک شده و به آن‌ها تسلط یابید.

– زمانی که اساتید و معلمان شما روش حل مسئله‌ای را به شما می‌آموزند تلاش کنید تا دقیقا همان روش را برای حل مسائل دیگر بکار گیرید. این مسئله تاثیر زیادی در قبولی شما در تیزهوشان دارد.

– فرهنگ لغات ریاضی را یاد بگیرید. اغلب کلمه‌ای که در ریاضی مورد استفاده قرار می‌گیرد، وقتی در مبحثی غیر از ریاضی مورد استفاده قرار می‌گیرد، معنای متفاوتی می‌دهد. کلمات و اصطلاحات جدید ریاضی و معنای ریاضی آن‌ها را در قسمت‌های خاصی از دفتر خود وارد کنید.

 

درباره این مطلب نظر دهید !

میانگین امتیاز این مطلب 4.3 است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

21 نظر در “برای قبولی تیزهوشان، ریاضی چگونه بخوانیم؟

  1. امیرعلی می گوید :

    سلام استاد وقت بخیر
    من نمیتونم وارد سامانه آزمون آنلاین بشم نمیدونم چی کار کنم

  2. Reza می گوید :

    سلام اقای دکتر،من اگه از الان بخوام برای ریاضی و علوم تلاشمو دوچندان کنم،موفق میشم؟ تا الان هم میخوندم،ولی احساس میکنم از بقیه خیلی عقب ترم،متاسفانه نمیتونم پکیج های شمارو تهیه کنم،من باید تیزهوشان قبول بشم،همه ایندم به تیم بستگی داره میشه راهنمایی کنین؟

  3. فاطمه رحیمی می گوید :

    سلام اقای دکتر،من احساس میکنم از بقیه رقیبام خیلی عقب ترم،با اینکه درس میخونم ولی احساس میکنم اونا از من جلوترن،خصوصا توی دروس علوم و ریاضی،میشه راهنماییم کنین که چطور میتونم فرمول های علوم رو یاد بگیرم و تو ازمون موفق باشم؟متاسفانه نمیتونم پکیج هاتون رو تهیه کنم

  4. Atieh می گوید :

    سلام دکتر حسینی خسته نباشید
    ببخشید به نظر شما از چه ساعتی شروع به درس خواندن کردن مفید تر است؟

  5. حسین می گوید :

    سلام . ببخشید آقای دکتر میخواستم بپرسم این خبر حقیقت داره بودجه بندی امتحان تغییر کرده میگن نصف کتاب شده.

  6. نیلا رحیمی می گوید :

    سلام اقای دکتر،من اگه از الان بخوام برای ریاضی و علوم تلاشمو دوچندان کنم،موفق میشم؟ تا الان هم میخوندم،ولی احساس میکنم از بقیه خیلی عقب ترم،متاسفانه نمیتونم پکیج های شمارو تهیه کنم،من باید تیزهوشان قبول بشم،همه ایندم به تیم بستگی داره میشه راهنمایی کنین؟

  7. Asal می گوید :

    سلام خسته نباشید..من حدود دی ماه پکیج ریاضی رو خریدم و خب خخخیلی عالیه و درواقع واسه ی ریاضی فقط قصد دارم پکیج رو بخونم،ولی واقعاااا از اون موقع تاحالا خیلی دیویدی هست که نخوندم و این برنامه ریزی که گفتین رو برای همه انجام میدین؟؟

  8. علی می گوید :

    سلام دکتر امید وارم خوب باشید . برای خواندن درس های هشتم چه کار کنم تا حوصله ام سرنرود؟