با این ۵ قاعده آزمون‌ هایتان را منفجر کنید!

  مشاوره ای, مقالات   زمان مطالعه 8 دقیقه  23 / 07 / 1397

5

در این مقاله قصد دارم ۵ راهکار اساسی و راهبردی برای یک آزمون موفق را برایتان بیان کنم. سعی کنید حتما این راهکارها را در آزمون‌هایتان به کار ببرید و نتیجه ی آن را مشاهده کنید.

قاعده اول : حتما به سوالات آخر برسید

یکی از اشتباهاتی که ممکن است در حین پاسخگویی به سوالات آزمون تستی مرتکب شوید این است که روی یک سوال زمان زیادی بگذارید. طراحان سوال این نکته را می دانند که ممکن است بسیاری از دانش‌آموزان در همان ابتدا روی سوالات سخت زمان زیادی صرف کنند. که نتیجه آن این است که شما به سوالات پایانی یک درس نمی رسید و وقت نمی کنید همه سوالات را بررسی کنید. این یکی از مشکلات و دامهایی است که ممکن است شما را درگیر خود کند.

 یکی از استراتژی‌های طراحی سوالات آزمون این است که ابتدا چند سال سخت قرار می‌دهند  که باعث میشود دانش آموزان تمرکزشان را تا حدودی از دست بدهند. و زمان زیادی را صرف بررسی آنها بکنند. نتیجه این کار آن است که شما به سوالات پایانی یک درس نخواهید رسید و ممکن است سوالات بسیار ساده ای را از دست بدهید.

 فرض کنید در یک آزمون ۲۰ تست ریاضی طرح شده است. ۵ تست اول را حل می‌کنید و روی تست های ۶ تا ۹ زمان بسیار زیادی صرف می کنید. شاید حتی نتوانید آنها را حل کنید. در این صورت شما زمان بسیار زیادی را صرف هیچ کرده اید! یعنی شاید سوال ۱۲ تا ۲۰ را از دست بدهید که ممکن  سوالات های بسیار راحتی بوده باشند و شما آنها را از دست داده اید.

 بهترین کار این است که از روی سوالاتی که فکر می‌کنید زمان‌بر هستند بپرید و به سوالات دیگر بپردازید. سعی کنید در جلسه همه سوالات یک درس را بررسی کنید و اگر وقت اضافی آوردید برگردید و به سوالاتی که پاسخ نداده اید برسید. اگر اینگونه با سوالات برخورد کنید مطمئن باشید که درصد بسیار بیشتر از  حالتی می‌گیرید که به ترتیب سوالات را یک به یک و با صرف زمان زیاد بررسی میکنید.

 

قاعده دوم: فاکتور هوش در طراحی سوالات

می‌توانم بگویم که سالهای پیش سوالات به نحوی طرح می‌شدند که صرفاً مطالب درسی را مورد بررسی قرار می دادند. یعنی از یک موضوع خاص  تستی خاص طرح می شد. و شما با دانستن نکته درسی می توانستید به راحتی آن را پاسخ دهید. اما با افزایش راه های تستی ،کتابهای کمک آموزشی و به طور کلی با افزایش سطح آموزشی ، تست ها روند دیگری پیدا کرده اند. طراحان، در تست ها فاکتور هوش را با فاکتور استعداد تحصیلی درآمیزند. در نتیجه تست های طرح شده علاوه بر اینکه مفهوم یک مبحث را مورد بررسی قرار می‌دهند هوش دانش آموز را نیز می سنجند.

به  یاد داشته باشید که باید از تمام هوش و حواس خودتان در حل تست های آزمون های استاندارد استفاده کنید. ممکن است چیزی از قلم بیندازید، ممکن است که طراح شما را فریب بدهد و به سمت اشتباهی راهنمایی کند. باید از همه امکانات بهره بگیرید و با تمرکز فراوان تستهای آزمون را بررسی کنید. همه سوالات را تا آخر بخوانید و کلمه ای را حدس نزنید. حتما از اول تا آخر سوال را بررسی کنید و زیر قسمت های مهم آن خط بکشید تا برایتان کمی واضح تر شود. گزینه ها را هم به همین روش مورد بررسی قرار دهید.  خطای شما در یک کلمه به ظاهر ساده ممکن است منجر به غلط شدن پاسخ آن تست شود.

 

قاعده سوم: انتظار هر سوالی را داشته باشید

به این توجه کنید که یک آزمون استاندارد دارای سوالات  آسان ،متوسط، سخت و خیلی سخت است. ممکن است شما در برخورد با یک سوال فکر کنید که انگار این سوال بسیار ساده طرح شده و ممکن است جواب من نادرست باشد و دنبال راه حل های عجیب و غریب بگردید تا سوال را حل کنید. اما دقت کنید که باید شما به این سطح از اطمینان به خودتان برسید که راهی که به ذهنتان رسیده است درست است. اما با توجه به اینکه از همه تمرکزتان در رسیدن به آن ایده استفاده کرده اید.

 دیده شده در بسیاری آزمون‌ها دانش آموزانی که بسیار قوی هستند تستهای خیلی ساده را اشتباه  حل کرده اند. زیرا فکر می‌کردند که در این آزمون نباید با تستی به این آسانی مواجه می‌شدند. انتظار هر سوالی را داشته باشید. اگر تستی ساده بود و به راحتی به جواب آن رسیدید شک نکنید! مطمئن باشید که جوابتان درست است و گزینه صحیح را انتخاب کرده اید. اما این دیدگاه نباید باعث شود که شما به سوالات ساده نگرانه و سطحی نگاه کنید. چون ممکن است که بسیاری از سوالات در ظاهر ساده باشند اما واقعا سوالات سخت به حساب بیایند. نکته ی مهم این است که شما با دقت لازم سوالات را بررسی کنید.

 

قاعده چهارم: به خودتان اعتماد کنید

اگر در یک آزمون با سه یا چهار سوال سخت متوالی مواجه شوید چه می کنید؟ شاید شما از آن دسته افرادی باشید که خودتان را به شدت میبازید و ناامید می‌شوید که چرا نمی توانید این سوالات را حل کنید؟! پس شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که ممکن است به خاطر همین طرز تفکر نتیجه ای که لیاقتش را داشتند نگیرند.

گاهی دانش آموزان قوی که درس را به خوبی مطالعه کردند و خیلی خوبی به مطالب درسی دارند وقتی با چنین مشکلی در یک آزمون تستی مواجه می شوند ، دست و پای خود را گم می‌کنند و با نا امیدی به حل سوالات می‌پردازند. ناامید از اینکه چرا نتوانستند چند سوال را حل کنند و احتمالا سایر رقبا سوالات را حل کرده اند و از آنها جلو زده اند. نکته که باید توجه کنیم این است که اگر شما به قدر کافی مطالعه کرده اید و میدانید تسلط کامل بر مباحث کتاب دارید، باید به خودتان اعتماد کنید. این قاعده بسیار مهم است. باید به خودتان اعتماد کنید که اگر من نمی‌توانم سوالی را حل کنم احتمالا اکثر افراد در آن مشکل دارند. با این دید به سوالات نگاه کنید و مطمئن باشید که انگیزه تان را از دست نمی دهید و نتیجه بسیار خوبی را از آن خود می کنید. اما اگر بخواهید با یک یا چند سوال نادرست خودتان را ببازید ، ممکن است دانش آموزی که شاید از شما خیلی ضعیف تر باشد جای شما را بگیرد و شما را پس بزند.

پس حتماً برنامه‌ریزی‌های لازم را برای تسلط واقعی و کامل به مباحث انجام بدهید و با اعتماد به نفس بالا در آزمونها حاضر شوید

 

قاعده پنجم: شانسی تست بزنید !!!

در یک آزمون چهار گزینه ای احتمال اینکه  پاسخ شما نادرست باشد ۳ برابر این است که پاسخ شما درست باشد. در یک سوالی که به جواب آن مطمین نیستید، ممکن است برای شما چند حالت اتفاق افتد:

 اولین حالت آن است که شما هیچ گزینه ای را نتوانید حذف کنید. و هیچ ایده ای به ذهنتان نرسد. منطقی‌ترین راه در این شرایط آن است که شما آن تست رها کنید و به عنوان یک تست نزده به آن نگاه کنید. اگر در آخر آزمون وقت اضافی آورده برگردید و دوباره فکر کنید. شانسی زدن در این شرایط بزرگترین اشتباهی است شما می توانید انجام دهید. چون احتمال غلط شدن آن ۷۵ درصد است و اگر تست را غلط بزنیم ، نمره منفی هم به شما تعلق میگیرد . پس ریسک نکنید.

حالت دوم آن است که شما بین این سه گزینه شک کنید. در این حالت هم شانس غلط شدن بیشتر از صحیح شدن است. و اشتباه است که شما بخواهید با شانس جواب تست را بدهید. چون باز هم ممکن است که تست نادرست از آب در بیاید و نمره منفی باعث کاهش نمره کل آزمون شما شود. پس را هم به عنوان یک تست نزده در نظر می‌گیریم و به ادامه تستهای آزمون می‌پردازیم.

حالت دیگر آن است که شما بین دو گزینه شک کنید. در این صورت شانس درست شدن و غلط شدن برابر و ۵۰-۵۰ است. اگر شما تست را درست بزنید امتیاز خیلی زیادی کسب می کنید. اما اگر غلط بزنید مقداری از امتیاز شما کاسته میشود. منطق در اینجا آن است که شما یک گزینه را شانسی انتخاب کنید. البته باید گزینه ای را انتخاب کنید که جدای از شانس، به آن تمایل بیشتری نشان می‌دهید. و شاید چند درصد احتمال می‌دهید که این گزینه درست تر است. نکته ای که باید به آن توجه کنیم این است که اگر تعداد این گونه سوالات در آزمون زیاد شود نباید همواره ریسک کنید. اگر قرار باشد در یک آزمون ۱۰ تا ۱۵ تا تست را به صورت شانسی جواب بدهید احتمالا نمره منفی که به شما می‌دهد بسیار زیاد خواهد شد. پس سعی کنید چند تست را به این صورت جواب بدهید اما تعدادشان از حد تجاوز نکند.

 

امیدوارم نکاتی که در این مقاله به آنها اشاره کردم را مورد توجه قرار دهید و با بهره گیری صحیح از این موارد آزمون های با کیفیت تری داشته باشید

 

درباره این مطلب نظر دهید !

میانگین امتیاز این مطلب 5 است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

145 نظر در “با این ۵ قاعده آزمون‌ هایتان را منفجر کنید!

  1. آسمان می گوید :

    سلام آزمون استعدادهای درخشان سال ۱۴۰۱ ،۱۴۰۲ برای ورودی پایه هفتم چند سوال است کلو؟ و فقط از استعداد تحلیلی میاد؟

  2. Mona Aliosat می گوید :

    استاد من تو درس ریاضی بشدت کندم ، یعنی سرعت عملم خیلی تو درس ریاضی پایین ، چیکار کنم این مشکل حل بشه ؟ یعنی دیگه کلا آزمون و رشته تجربی رو بزارم کنار ؟

  3. امیر حسین می گوید :

    سلام من تو ازمون پایه ششم به هفتم شرکت کردم وکمتر از یک نمره تا قبولی فاصله داذم. اعتراض کردم بابت سوالات نزده چون سوالایی بود که مطمئنم جواب دادم ولی تو پاسخبرگ رایانه ای بعنوان نزده حساب شدن. بنظرتون چقد ممکنه قبول بشم و اینکه با توجه به پاسخبرگ اصلی خودم به اعتراضم رسیدگی میشه یا با توجه به اون چیزی که رایانه ثبت کرده

  4. امیرحسین می گوید :

    سلام. وقت بخیر من تو ازمون پایه ششم شرکت کردم وکمتر از یه نمره صحیح تا قبولی فاصله دارم اعتراض کردم بابت سوالات نزده چون سوالایی بود که مطمئن بودم زدم ولی بعنوان نزده تو پاسخبرگ رایانه ای بود. بنظرتون چقد احتمال داره قبول بشم. و اینکه با توجه به پاسخبرگ اصلی خودم به اعنتراضم رسیدگیمیشه

  5. لیلا می گوید :

    استاد محترم لطفا در این قاعده ها دقت کنید . بچه ها به هیچ وجه شانسی نزنید. ازمون نمره منفی دارد .
    ربطی به هوش اونقدرا نداره ، فقط با تلاش و پشتکار و ایمان به خداست .و اعتماد به خود

  6. نازنین می گوید :

    سلام .من به کلاس نهم میرم میشه لطفا راهنمایی کنید که چطوری برای آزمون تیزهوشان قبول شم .من دوست دارم از پیکج های شما استفاده کنم اگر تخفیف بخوره ازتون خواهش میکنم که تخفیف بزارید تا ما بتونیم همه ی پکیج ها رو تهیه کنم .لطفا راهنماییم کنید که چکار کنم ؟امسال هشتم که مجازی بود هیچی نخوندم واقعا و بلد نیستم اما دانش آموز زرنگیم و برنامه ریزی کردم که تابستون رو کلاس هشتم بخونم؟چکار کنم تیزهوشان قبول شم واقعا خیلی خیلی خیلی برام مهمه که قبول شم .ممنون

  7. یلدا می گوید :

    سلام ،یه سوال داشتم ازتون اینکه در آزمون تیزهوشان حذفیات پایه هشتم و نهم هم میاد؟
    ممنون میشم جواب بدید ??

  8. مهدی کاظمی می گوید :

    سلام دکترجان امیدوارم هرجا که هستید موفق باشید…
    همچنین امیدوارم که به پرسش بنده پاسخ بدهید…

    دکترجان حداقل تراز هر حوزه سمپاد رو از کجا میتوان دقیق مطلع شد؟
    و یک مسئله دیگر؛
    حوزه استعداد های درخشانی ه بنده قصد دارم خردادماه آزمون بدهم برای رشته ریاضی حدود تراز ۴۰۰۰۰ را میخواهد…بنده خودم هم رشته ریاضی قصد دارم تحصیل کنم.
    امکان داره بگوید برای کسی در شرایط من از هر بخش تیپ سوال(هوش و استعداد تحلیلی-هوش و استعداد تحصیلی) حداقل چند تست بزنم؟
    -مثال: ریاضی ۵ تا صحیح از ۱۰ تست/علوم ۴ تا صحیح از ۱۰ تست/…-

    با تشکر از تیم بسیار عالی و بی نظیرتون???

  9. سعیده می گوید :

    سلام
    من هنوز‌ همه‌ پکیج‌ هارو‌ تموم‌ نکردم چطور‌ دسته‌ بندی‌ کنم‌ تا‌ تموم‌ بشن
    اگه‌ میشه‌ همراهیم‌ کنید؟

  10. اسدی می گوید :

    سلام‌وقت بخیر خداقوت من همه درس هارو میتونم تست بزنم به جز فیزیک و ریاضی خیلی ممنون میشم راهی برای زدن تست این دروس بگید ممنونم…اگه از روی پاسخ نامه بخونم وتمرین کنم تا راه بیفتم خوبه؟؟‌‌‌‌

    اگه من از الان شروع کنم به طور جدی درس بخونم وتست بزنم میتونم قبول بشم؟ من خیلی استرس دارم اصلا به خودم اعتماد ندارم ممنون میشم پاسخ بدین

  11. اسدی می گوید :

    سلام‌وقت بخیر من همه درس هارو میتونم تست بزنم به جز فیزیک و ریاضی خیلی ممنون میشم راهی برای زدن تست این دروس بگید ممنونم…اگه از روی پاسخ نامه بخونم وتمرین کنم تا راه بیفتم خوبه؟؟‌‌‌‌

    اگه من از الان شروع کنم به طور جدی درس بخونم وتست بزنم میتونم قبول بشم؟ من خیلی استرس دارم اصلا به خودم اعتماد ندارم ممنون میشم پاسخ بدین

    • آکادمی تیزهوشان می گوید :

      سلام
      کیمیا جان شما باید اول تست رو حل کنین بعد سراغ پاسخنامه برین و جوابتون رو بررسی کنین. نگران نباشین با تمرین کم کم به مطالب مسلط میشین

  12. بهراد می گوید :

    سلام
    من در بهترین مدرسه اصفهان یعنی فردوسی درس میخوانم
    در سه درس اصلی هم عالی هستم
    تنها مشکل من ازمون های انلاین هست که همیشه خراب میکنم
    با اینکه ضریب هوشی خوبی هم دارم و اعتماد به نفس بالایی دارم امسال که ششم هستم انگیزه ام کامل از بین رفته
    چکار کنم؟

    • آکادمی تیزهوشان می گوید :

      سلام
      مهارت توی تست زنی تنها با تمرین و تکرار به دست میاد سعی کنید بیشتر تست بزنین و صبور باشین حتما بعد از چند ماه پیشرفت میکنین

  13. نگین ????❤ می گوید :

    سلام خوبید من از ضریب هوشی بسیار بالا یی برخوردارم این رو در یک آکادمی مطرح تایید شده و پشتکار بالایی دارم اما وقتی امتحان تیزهوشان و میدم ۴ ۵ تا کرده دارم که استرس میگیرم و میزنم و قبول نمیشم خیلی ناراحتم دوسال میدم قبول نشدم لطفا کم‌ک

  14. نگین ????????????????❤ می گوید :

    سلام خوبید من از ضریب هوشی بسیار بالا یی برخوردارم این رو در یک آکادمی مطرح تایید شده و پشتکار بالایی دارم اما وقتی امتحان تیزهوشان و میدم ۴ ۵ تا کرده دارم که استرس میگیرم و میزنم و قبول نمیشم خیلی ناراحتم دوسال میدم قبول نشدم لطفا کم‌ک

    • سیدمحمد حسینی می گوید :

      بهتره که با یک مشاور در این مورد مشورت کنین اما یکی از راه هایی که میتونه بهتون کمک کنه اینه که در آزمونهای آزمایشی شرکت کنین و شرایط آزمون رو شبیه سازی کنین تا مقدار استرس‌تون کم بشه

  15. SADRA می گوید :

    سلام آقای حسینی میخواستم بگم من میخوام امسال نمونه بدم انشالله بنظرتون از کی برای خوندن تلاش کنم

  16. هدیه می گوید :

    به نظرم اگه بین دو گزینه شک کردید اونی و بزنید که دلتون میگه این جواب غلطه………خوب جواب میده خدایی:/:/:/:

  17. yasaman می گوید :

    سلام ممنون از راهنمایی خوب و مفیدتون
    من دانش اموز خوبی هستم تو مدرسه نمونه درس میخونم و ریاضیمم بد نیس ولی درصد ریاضیم تو ازمونا خیلی پایینه به نظرتون چیکار کنم تا بتونم درصد بهتری تو ازمونا داشته باشم؟

  18. Njr می گوید :

    عالی و متفاوت ????
    متفاوت از این جهت که نکات جدید و جالب بود و همیشه وقتی میگفتن چند نکته ی مهم ؛ همش در مورد تکنیک ضربدر منفی و … اشاره می کردن ولی نکات این جا بسیار عالی بود ????

  19. D.H می گوید :

    سلام
    خسته نباشید
    ببخشید میخواستم بپرسم که من برای تیزهوشان انسانی شرکت میکنم و اینکه امکانش هست من ریاضی و علوم رو پایین بزنم امّا ادبیات،استعداد تحلیلی،قرآن و دینی و اجتماعی رو بالا بزنم، می تونم قبول شم؟
    ممنونم

  20. نگین می گوید :

    با سلام با توجه ب واین وضعیت کرونایی میخواستم اگ امکان داره یه پکیج خوب درسی پایه دهم رشته تجربی بهم معرفی کنید سطحش هم متوسط باشه برای کنکور مؤثر باشه
    با تشکر

  21. فاطمه رضازاده می گوید :

    با سلام خدمت اقای دکتر حسینی گرامی
    اول اینکه از مطالب و اطلاعات خوبتون تشکر کنم
    دوم یه سوال از حضورتون دارم
    بنده یک سال تمام برای این ازمون وردی ها تلاش وزحمت کشید ولی این سه هفته هست خیلی هم سست شدم اصلا هیچ انگیزه ای برا قبولی ندارم هیچ چیز رو نتونستم مطالعه کنم
    الان من ازمون نمونه رو خیلی بد دادم ولی نمی دونم چه کار کنم برا خوندن برا این تیزهوشان هم که دیگه وقت نیس واقعا دیگه از این وضع خسته شدم ببخشید مزاحم شدم
    اگه پاسخ بدید خیلی ممنون میشم
    با تشکر????????

  22. سارا می گوید :

    سلام اقای حسینی
    تو این چند ر ز باقی مونده به آزمون برای ریاضی بنظرتون همون پکیج ریاضیتونو دوباره کار کنم خوب میشه؟ و روزی چند تست بزنم که تسلطم تو این مدت کوتاه بیشر بشه؟

  23. علی می گوید :

    من تابه حال استعدادتحلیلی حل نکردم وروز های کمی تاازمون تیزهوشان باقی مانده است بایدچه کاری انجام دهم؟

  24. elina می گوید :

    سلام
    من می خوام پایه تست زنی قوی داشته باشم و با سوالات مفهومی تیزهوشان بیشتر آشنا بشم …………….
    به نظرتون من از چه منابعی باید استفاده کنم که پایه ام در تست زنی قوی بشه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/

  25. elina می گوید :

    سلام
    من می خوام پایه تست زنی قوی داشته باشم و با سوالات مفهومی تیزهوشان بیشتر آشنا بشم …………….
    به نطرتون من از چه منابعی باید استفاده کنم که پایه ام در تست زنی قوی بشه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/

  26. محمدمهدی جمشیدپور می گوید :

    سلام و خسته نباشید
    من خیلی وقتا که روی سوالی کار میکنمو نمیتونم حلش کنم چرا دروغ بگم خودمو میبازم که وای نکنه بقیه تونسته باشن اینو حل کنن اما واقعا از توضیحتون ممنونم شما درس گفتید رو سوالی که من مشکل دارم خیلی ها مشکل خواهند داشت ممنونم

  27. علی می گوید :

    وقت بخیر
    من دانش آموز پایه نهم هستم
    استاد من تقریبا ب همه ی درسا تسلط کافی و دارم
    فقط تو درس ریاضی ی کم مشکل دارم
    یه آزمونی میخواستم شرکت کنم بعدش ۲۰ تست ریاضی داره و میدونم ک از این ۲۰ تست حتما ۸ یا ۹ تا سوال از اون فصل هایی میاد ک من مُسَلطم
    ب نظر شما میشه ک تمرکز کامل و بزارم رو اون درسا؟
    من رشتم انسانی هست و مطمئنم ک بقیه درسارو بالای ۷۰ درصد میزنم
    نظر شما چیه؟

  28. امیررضا احمدی می گوید :

    سلام استاد اگر میشه میانگین زمان مورد نیاز هر تست برای هر درس در آزمون تیزهوشان نهم را بگویید.
    ممنون.

  29. علی می گوید :

    ببخشید سوالی برایم پیش آمد که چگونه باید بتوانیم خود را از ریشه قوی کنیم لطفاً بگویید که باید من چه درس هایی را بخوانم تا بتوانم سوال های سخت هم جواب دهم…. خواهشن جواب دهید???????????????? ….

  30. سید مصطفی شریفی می گوید :

    سلام
    ببخشید من یک سوال داشتم
    من معمولا برای امتحان های مستمر و پایانی به صورت کامل کتاب می خوانم و بعد به سراغ کتاب های کمک درسی می روم اما بعضی مواقع نمی توانم یک سوال را تحلیل کنم و بعد از آزمون به راحتی پاسخ آن را به دست می آورم و این در حالی است که این سوالات ساده ترین سوالات هستند
    به نظر شما مشکل چیه
    و مطلب دیگه این هست که من نمی توانم برنامه ریزی کنم و اگر برنامه ریزی کنم نمی توانم با آن برنامه درس بخوانم

  31. امیرحسین می گوید :

    یعنی امکانش هست که از نیمسال دوم سوال داده بشه؟!!!!!!!! یا برای اکتحان نهایی عرض می کنید؟ بعد یه سوال داشتم امتحان احتمالا در چه تاریخی انجام میشه خرداد یا تیر؟

  32. zahra می گوید :

    سلام دوباره ببخشید من متوجه نشدم یعنی اگه بخوام همه رو تهیه کنم وقت نمیکنم و نمیرسم تا ازمون به نظرتون؟

  33. آروین می گوید :

    با سلام
    ممنون از سایت خوبتون.
    یه کمک و راهنمایی به من بکنید، من در مبحث پیوند ها توی درس شیمی خیلی مشکل دارم و از اون طرف درس فارسی وقتی تست هایی در رابطه با ابیات میاد خیلی گیج میشم/
    میخواستم بدونم به نظر شما من خودمو چطوری بالا بکشم،
    و همچنین من که میخوام آزمون نمونه بدم چه کتابهایی رو استفاده کنم
    ممنون میشم جواب بدید و چندتا کتاب به من معرفی کنید

    • سیدمحمد حسینی می گوید :

      سلام
      من بارها گفتم که تمام کتابها عملا مثل هم هستن! هر کتابی دارید همون خوبه

  34. مریم می گوید :

    سلام دکتر . خسته نباشید .خیلی ممنون از مطالب مفیدی که برامون توی سایت میزارین واقعا خیلی بهم کمک میکنه .اما یه سوال داشتم ازتون، چقدر ممکنه که سوالات آزمون ورودی تیزهوشان و نمونه دولتی از درس های پایه هشتم بیاد؟

  35. فاءمه می گوید :

    سلام ببخشید ب نظر شما کتاب ایکیو سان نهم خوبه یا ن اخه من این کتابو گرفتم بعضیا میگن کتاب خوبی نیس و واقعا نا امید شدم بدرد تیزهوشان میخوره این کتاب یا ن

  36. رضا می گوید :

    سلام استاد ببخشید یه سوال داشتم .باتوجه به اینکه ما درسنامه رو خوب مرور کرریم بعضی مواقع به سوالاتی بر میخوریم که اصلا هیچ راهی برای حلشون به ذهنمون نمیرسه باید چیکار کنیم؟ این اتفاق شدیدا توی درس ریاضی رخ میده

    • سیدمحمد حسینی می گوید :

      صرفا تمرین زیاد باعث میشه که عادت کنین به این سوالات و ایده بدید. فقط و فقط تمرین زیاد و برخورد با تست های زیادی از این قبیل

  37. هلیا می گوید :

    سلام استاد.
    من دانش اموز پایه نهم نمونه دولتیم. نمونه ای ک به جرئت سطحش اگه بیشتر از تیزهوشان نباشه کمتر هم نیست.
    من معدلم بیسته و توی ازمون ها رتبه تک رقمی میارم.
    سال هفتم هم ذخیره تیزهوشان بودم. ولی خب نرفتم.
    امسال من خیلی استرس دارم. خواهش میکنم کمکم کنید. چون اگه قبول نشم خرد میشم و از بین میرم.
    خواهش میکنم کمکم کنید. اگر جون و اینده یه انسان براتون مهمه

    • سیدمحمد حسینی می گوید :

      سلام
      تمام مطالبی که ما به رایگان در سایت، کانال و اینستاگراممون منتشر می‌کنیم در راستای کمک کردن به دانش‌آموزان هست. تمام مطالب سایت رو مطالعه کنید. هرمطلب چیز جدیدی به شما آموزش میده و پاسخ خیلی از سوالات و استرسای شما توی این مطالب هست
      موفق باشید

  38. Mahdi می گوید :

    سلام استاد.من میخوام برای تیز هوشان تلاش کنم اما وقتی چشمم به تستا میوفته کلا نا امید میشم.نگاه که میکنم هیچی متوجه نمیشم. بخواتر همینم با خودم میگم نمیتونم قبول شم.راهکاری دارید که کم‌کم کنه

  39. اندیشه می گوید :

    سلام من میخوام تو ازمون های نمونه دولتی شرکت کنم اما درسام به قدری سنگین هستن که وقت تست زدن ان ها را ندارم لطفلا راهنمایییم کنید.

  40. erfan می گوید :

    سلام
    من درسام خوبه و ب خودم ایمان دارم ک میتونم تیزهوشان قبول شم
    ولی بعضی وقتا ی ترسی تموم وجودمو میگره و خیلی هول میشم بعد کلا از برنامه خودم نمیتونم پیش برم
    چیکار کنم

  41. Taranom می گوید :

    سلام . ببخشید میخواستم بدونم در آزمون تیزهوشان دیگه آزمون پیشرفت تحصیلی نمیاد ؟؟
    آزمون تیزهوشان ششم به هفتم سال ۹۸ ۹۹ یا ۹۹ ۴۰۰
    ممنون از سایت خوبتون . شما و سایتتون بهترینه استاد ☺??

  42. علی می گوید :

    سلام خدمت شما، ببخشید یک سوال داشتم برای اینکه در درس ریاضی بازدهی بیشتری داشته باشیم چگونه این درس را بخوانیم

    • سیدمحمد حسینی می گوید :

      سلام
      در پکیج صفر تا صد آموزش کامل داده شده است.مطالب کانال رو دنبال کنید

  43. امیر می گوید :

    سلام من رتبه ۱ مدرسمم و در تیزهوشان میخونم استعداد ریاضی من خیلی خیلی زیاده ولی همه میگن ریاضی کار نداره برو تجربی بخون امسال انتخاب رشته باید بکنم خودم مطمئنم اگه رشته ریاضی بردارم تو کنکور تک رقمی میارم واقعا نمیدونم چه رشته ای بردارم

  44. محمد حسین مشهدی زاده می گوید :

    سلام استاد خسته نباشید
    من امسال در آزمون هفتم به هشتم تیزهوشان میخوام که شرکت کنم و واقعا دارم سخت کتاب های درسی رو میگرم و سوالات هوش رو حل میکنم.اما همچنان استرس این رو دارم که شاید قبول نشم.من معدلم بیست شد و اصلا نمیخوام از خودم تعریف کنم ولی دوستام میگن که تو حتما قبولی.ولی من هنوز استرس دارم.تعریف شمارو زیاد شنیدم و میخوام از شما یه مشاوره بگیرم که چجوری به استرسم قلبه کنم.راستی اگر میشه لطف کنین نمونه یوالات هوشی که قراره بیاد رو برای من بفرستین چون من واقعا درس هام رو بلدم و تمرکز بیشترم رو این سوالاس.ممنون میشم که کمکم کنین.ممنون

  45. Taranom می گوید :

    سلام استاد . خسته نباشید میخواستم بدونم شما در سایتتون فقط ویدیو های مربوط به پایه های نهم به بالا رو دارین ؟ آیا آدرس سایتی رو دارین که ویدیو های مربوط به پایه ششم یا هفتم رو داشته باشه ؟ ممنون از لطفی که به ما دارین .?

  46. Taranom می گوید :

    لطفا به من چند تا کتاب معرفی کنین . من سطحم خیلی بالاست . ترازم هم بالای ۱۰ هزار هست.ممممممممممممننننووووونننن اززز لطفتون.
    شما و کانالتون بهترینه .?☺?

    • سیدمحمد حسینی می گوید :

      سلام
      ممنون از لطفی که به اکادمی تیزهوشان دارید. بنده به شخصه کتابهای مبتکران (سری مرشد) رو پیشنهاد می‌کنم

  47. Taranom می گوید :

    سلام آقای حسینی . من میخواهم در امتحان تیزهوشان رتبه یک در استان را بیاورم و بسیار هم درس میخوانم و انگیزه دارم من الان به ششم میروم و از تابستان پنجم دارم واسه تیزهوشان میخونم. ولی نمیدونم بازم چیکار کنم ؟؟??لطفا کمکم کنید استاد ……..??

    • سیدمحمد حسینی می گوید :

      سلام
      حتما این اتفاق خواهد افتاد. مقالات سایت و وویس‌های کانال رو بصورت منظم دنبال کنید

  48. پارمین می گوید :

    سلام
    من میخوام از مشاورتو استفاده کنم
    با مادرم هم مشورت کردم
    حالا هر جور خودتون صلاح میدونید

  49. پارمین می گوید :

    ممنون از لطفتون
    کمک بزرگی کردین
    ممنون میشم یه چند تا کتاب بهم معرفی کنید
    چطور میتونم باهاتون در ارتباط باشم ؟

    • سیدمحمد حسینی می گوید :

      فعلا زیاد درگیر آزمون و … نباشید. همون پنجم رو مرور کنید و سال ششم سعی کنین مطالب همون سال رو خوب یاد بگیرید. به نظر من از همین الان کتابهای استعداد تحلیلی تهیه کنین و آروم آروم تست بزنین

  50. پارمین می گوید :

    من میخوام قبول شم پایه پنجم رو تموم کردم
    ولی وقتی میخوام بشینم درس بخونم حسابی کلافه میشم
    یا وقتی به یه سوال سخت بر میخورم سری بیخیال میشم
    انگیزه دارم ولی نمیدونم چی کار کنم
    شما چه کتاب هایی و آزمون هایی معرفی میکنید

    خشته نباشید

  51. N می گوید :

    من ازمون تیزهوشان سال ۹۸ دادم از صد تا سوال به چهل و شش تاش درست جواب دادم آیا شانس قبولی رو دارم؟

  52. دودکانی می گوید :

    سلام آقای حسینی من هم با نظر خسروی. موافقم زیرا بعضی وقت ها معللمون زیاد درس میگن به درس هایی دیگ نمیرسبم

    میخایتم یه سوال بپرسم آقای حسینی امسال یه دوست خیلی زرنگم تو نمونه دولتی شرکت کرده منم واسه اینکه اون شرکت کرده روحیمو از دست دادم حالا چیکار کنم نمویتونم به درسا مسلط بشم درحالی ک معدل من۲۰هس ولی اون ۱۹.۹۳

  53. عرفان می گوید :

    سلام آقای حسینی
    ممنون از کانال و راهنمایی هایی که می کنید☺☺
    می خواستم بدونم چجوری می شه برای سوالات قرآن تیزهوشان آماده شد ؟چون از صفحات کتاب نهم یا هشتم می دن که معمولا سطح تقریبا سختی داره
    این برای چندمین باره که سوال می کنم ولی جوابمو نمی گیرم
    اگه میشه راهنمایی کنید

    • سیدمحمد حسینی می گوید :

      سلام
      لطفا وویس‌های کانال رو دنبال کنید. در این زمینه توضیحاتی ارائه شده

      موفق باشید

  54. Fatemeh می گوید :

    سلام ببخشید من زیاد به خودم اعتماد ندارم و خیلیم استرس دارم برای امتحان نمونه و تیزهوشان چیکار میتونم بکنم در درس ریاضی هم تاحد متوسط ضعیفم

    • سیدمحمد حسینی می گوید :

      سلام
      لطفا وویس‌های کانال رو دنبال کنید. در این زمینه توضیحاتی ارائه شده

      موفق باشید

  55. Bahar می گوید :

    سلام استاد
    ببخشید کتاب های کمک درسی علوم که سطح اموزشی ان از کتاب درسی بالاتر باشه چه کتاب هایی هستند میشه بگید
    اخه خیلی مشکل دارم چه کتاب هایی باید بخرم هرچی کتاب دارم مطالب خود کتاب و توضیح داده اگه بشه تو کانال بفرستید و چند کتاب خوب و معرفی کنید خیلی ممنونم

  56. Aylin می گوید :

    سلام اقای حسینی
    من تازه از الان میخوام شروع کنم و چون مدرسم دولتیه خوب بهم تدریس نمیشه مطالب
    و کتابای مبتکرانم دارم ولی فیزیک و ریاضیش برام خیلی سخته و نمیتونم هم تو کلاس شرکت کنم یا پیکجارو بخرم
    چه پیشنهادی میدید؟

  57. Eivazi می گوید :

    سلام اقای حسینی خسته نباشید
    واقعا ممنون به خاطر کانال و سایت خوبتون
    یه سوال داشتم
    من تو درس ریاضی ضعیف هستم ولی درس های دیگه رو خیلی بالا میزنم
    میخوام‌ بدونم اگه تو ازمون ریاضی رو نزنیم ولی درس اای دیگه رو عالی بزنیم ؛احتمال قبولی هست؟؟؟؟؟؟

    • سیدمحمد حسینی می گوید :

      سلام
      احتمالش هست ولی کمه!
      ریاضی ضریب ۳ داره و اگر شما بتونین توی این درس هم درصد متوسط کسب کنین شانس بسیار زیادی برای قبولی خواهید داشت

      موفق باشید

  58. سعید می گوید :

    آقای حسینی من به همه این قائده ها عمل می کنم ولی اصلا نمی تونم تو درس ریاضی موفق شم
    لطفاً کمکم کنین

    • سیدمحمد حسینی می گوید :

      سلام
      توصیه می‌کنم از پکیج صفر تا صد ریاضی استفاده کنید. مشکل احتمالا از آموزش نادرسته!

      موفق باشید

  59. پینگ بک: آکادمی تیزهوشان| ۵ اشتباه رایج آزمون دادن - آکادمی تیزهوشان

  60. Ali می گوید :

    سلام
    ببخشید یه کتاب خوب میخوام که سوالات تشریحی و تستی استانداردی داشته باشه و سوالاتش درس به درس یا فصل به فصل باشه .
    میتونید بهم کمک کنید?

    • سیدمحمد حسینی می گوید :

      سلام
      برای چه درسی کتاب می‌خواین؟! و البته نکته ی مهم دیگه اینکه سطح اون درس شما در چه حدیه؟

  61. سیدمحمد می گوید :

    سلام
    ببخشید یک سوال داشتم که ممکنه سوال بقیه هم باشه و اون هم اینه که برای آزمون های آزمایشی گاج بریم بهتره یا قلمچی؟
    چون مدیرمون میگه که برید قلمچی و تخفیف خیلی خوبی هم براش گرفته ولی از طرفی دو تا از معلم هامون نظرشون بیشتر روی گاج هست ولی میگن تصمیم با خودتون حالا میخواستم بدونم نظر شما چیه و ما باید چیکار کنیم؟

    • سیدمحمد حسینی می گوید :

      سلام
      اولین نکته ای که باید بهش توجه کنین اینه که الزاما تاکید یک فرد روی یک آزمون به علت خوب بودن اون نیست. خیلی از افراد از موسسات مختلف درصد همکاری می‌گیرند و موسسه ی اونها رو تبلیغ می‌کنند. (البته باید بگم که بنده هر منبعی رو معرفی می‌کنم فقط نظر من هست و هیچ منفعتی برای من نداره!). بین آزمون گاج و قلمچی واقعا نمیشه انتخاب خاصی کرد. چون سطح سوالات هر دو تقریبا به یک صورته. اما شاید قلمچی فقط به علت اینکه تخفیف بیشتری داره بهتر باشه. باز هم باید ببینید خودتون با کدوم بیشتر راحتید! فرقی نمیکنه

      موفق باشید

  62. Reza می گوید :

    ممنون بابت زحماتتون
    سوالم خوب مطرح نکردم منظورم اینه که بعد از کسب نمره امتحان
    خواندن کتاب یا کتاب های کمک اموزشی به صورت زیاد و یا کم هیچ تفاوتی برای من نداره ، به نظر من وقت تلف کردنه

    • سیدمحمد حسینی می گوید :

      این مورد به این دلیله که شما تا الان شاید سوالات اساسی و به قول معروف استخون‌دار! ندیدید. وقتی سوالای خیلی مهم رو بررسی می‌کنید که سرشار از نکته هستن متوجه میشین که چقدر نیاز به خواندن و ترین کردن هست. توصیه می‌کنم ازصفحه ی زیر یک فصل از جزوه ی مفهومی زیست‌شناسی رو بصورت رایگان دانلود کنین و بخونید. متوجه میشید که از محتوای ساده ی کتابی مثل کتاب درسی چه نکات و سوالاتی میشه طرح کرد و متوجه میشید که دیدگاهتون نسبت به تمرین کردن اشتباه بوده!

      https://academytizhooshan.ir/product/zist/

      موفق باشید

  63. Reza می گوید :

    وقت بخیر
    من دانش اموز نمونه ام درسم خوبه ولی میل به خواندن کتاب ندارم
    با توجه بی اینکه امسال ،سال سرنوشت سازیه چه راه حلی پیشنهاد می کنید
    ممنون

    • سیدمحمد حسینی می گوید :

      سلام
      شما باید به شدت روی انگیزه ی خودتون کار کنید. اگر انگیزه داشته باشید قطعا می‌تونین تفاوت رو احساس کنین. من سعی می‌کنم این مورد رو در کانال بصورت تخصصی تری بررسی کنم

      موفق باشید

  64. Hanayii می گوید :

    واااااااااااااااااااااااقعا ممنونم ازتون استاااااد شما باعث شدید ک انگیزه ام برای درس خوندن دو برابر بشه و علاوه بر اینکه هدفم قبولی تو تیزهوشانه برای رتبه ی ۱ شدن تو کنکور برای پزشکی هم فکر میکنم…انقدر خودمو باور کردم ک دیگه مطمئنم ب هرچی ک بخوام میرسم…مرسی از وقتی ک برامون میزارید سلامت باشید☺

  65. خسروی می گوید :

    بخشید اقای حسینی ما درس های مدرسمون خیلی از وقتا خیلی سنگینه و واقعا نمیتونم درس دیگ ای رو بخونم و نمیدونم چه طوری برنامه ریزی کنم چی کار کنم?

    • سیدمحمد حسینی می گوید :

      توصیه می‌کنم خودتون برخی درس‌های مدرسه رو بصورت خودآموز کار کنید. یعنی با استفاده از کتاب یا DVDهای معتبر سعی کنید هم به مدرسه برسید و هم توی بعضی درس‌ها جلو بزنید. البته شما قطعا می‌تونین به دروس مدرسه برسید اما کمی مشکل در انگیزه و تلاش دارید. در این مورد در آینده بیشتر توضیح خواهم داد. اگر تمایل داشتید درسی را بصورت خودآموز کار کنید، توصیه می‌کنم حتما صفر تا صد زیست‌شناسی رو تهیه کنید. کمی بیشتر روی کارهای روزانه تمرکز کنین و یک برنامه ی خوب بریزید. در صورت نیاز می‌تونین از مشاورین ما هم کمک بگیرید.

      موفق باشید