۹ اهمیت خواب کافی برای دانش‌آموزان
۹ اهمیت خواب کافی برای دانش‌آموزان
4.4 (88%) 5 vote[s]

۹ اهمیت خواب کافی برای دانش‌آموزان
4.4 (88%) 5 vote[s]

خیلی از افراد میدانند که خواب کافی برای انسان ها در حدود 7 تا 8 ساعت است اما این موضوع برای دانش آموزان (به علت فعالیت بیشتر ذهنی و استفاده بیشتر از حافظه و نیاز به تمرکز بیشتر) اهمیتی دو چندان دارد!
با نزدیک شدن دوران امتحانات اکثر دانش آموزان بر این عقیده هستند که برای موفقیت در امتحانات باید میزان تلاش خود را افزایش داده و ساعات مطالعه خود را بالا ببرند و برای رسیدن به این هدف دست به دامن نوشیدنی های کافئین دار (مثل قهوه) میشوند!

اما سوالی که مطرح میشود این است که “آیا کم خوابی باعث موفقیت میشود؟”

Tired free iconتحقیقات چیزی خلاف این موضوع را اثبات کرده اند و بر اهمیت خواب کافی تاکید دارند! نمونه ای از آن تحقیقاتی است که در دانشگاه لیدن هلند انجام گرفت و نتیجه گیری آن این بود که بی خوابی بلند مدت باعث عدم تمرکز و عملکرد ضعیف درسی میشود!

 

تعدادی از فواید خواب کافی برای دانش‌آموزان

۱. تقویت حافظه
در حین خواب خاطره ها و اطلاعات اولیه ذهنی به حافظه بلند مدت منتقل میشوند و خوابیدن در به خاطر سپردن اطلاعاتی که در طول روز کسب شده است, نقش بسزایی دارد.(به طور کلی نقش خواب تثبیت کردن اطلاعاتی است که قبل از آن به مغز وارد شده است.)
تحقیقی در این خصوص انجام شد که نتایج به این صورت بود: 2 ساعت کمبود خواب به مدت 14 شب باعث افت عملکرد در کارهایی شد که توجه و حافظه کوتاه مدت در آن حرف اول را میزدند!
۲. خواب کافی تعداد سلول های مغز را افزایش میدهد
۳. خواب صحیح و کامل باعث تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از ابتلای به بیماری های مختلف میشود
۴. خواب کافی و با کیفیت التهاب بدن را کاهش می‌دهد
التهاب مهمترین دلیل بروز بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، دیابت، آرتریت و پیری زودرس است. تحقیقات نشان می دهد سطح پروتئین التهابی در افرادی که در شب کمتر از شش ساعت می‌خوابند، نسبت به افرادی که خواب کافی دارند، بیشتر است. فشار خون ناشی از التهاب از دیگر مضرات اختلال خواب است.
۵. ترمیم سلول های عصبی و حفظ عملکرد دستگاه عصبی
۶. افزایش بازده در یادگیری
۷. خواب کافی قدرت استدلال و تفکر را افزایش می‌دهد
کیفیت خواب یکی از مهمترین عوامل در نحوه تفکر و عملکرد منطقی است. بهتر است هنگام مواجهه با مشکلات پیچیده که نیاز به تفکر و استدلال دارد ، استراحتی کوتاه داشته باشید و تاثیر فوق العاده آن را ببینید.
۸. کاهش استرس و انرژی بالاتر در طول روز
۹. تنظیم هورمون های بدن

هفدهم مارس با هدف افزایش آگاهی عمومی در مورد ضرورت توجه به خواب کافی و تاثیر آن بر سلامت جسمی و روحی و پیشگیری از اختلالات خواب و نحوه مدیریت آن , روز جهانی خواب نام گذاری شده است.

حتما بخون!
مهم‌ترین تکنیک حل تست !
مطلب مفیدی برای شما بود ؟؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان

سیدمحمد حسینی

همیشه آرزو داشتم یک مرجع درسی کامل و تخصصی قابل دسترس برای تمام دانش‌آموزان بود تا همه از آموزشهای آن استفاده می‌کردند. آن آرزو اکنون «آکادمی تیزهوشان» نام دارد ...

دیدگاه کاربران ...

تعداد دیدگاه : 5

  1. توسط ارشان

    سلام دکتر حسینی عزیز میخواستم بدونم اگر کسی از الان شروع کنه ریاضی رو با پکیج بیاد جلو امیدی به قبول شدنش هست؟؟

  2. توسط مهدی فریدی

    سلام آقای حسینی تو ماه رمضان هیچ جور نمیشه خواب رو تنظیم کرد مثلااز ساعت تقریبا ۳ تا ۴:۳۰بامداد بیدار میشیم برای سحری کل خوابمون ۵ ساعت نمیشه
    میشه راهنمایی کنین که خواب رو با درس چطوری تنظیم کنیم
    ؟

  3. توسط مجتبی

    ببخشید برای حل کردن سوالات ریاضی تیزهوشان باید چیکار کنیم تا درصد بالا بزنیم

  4. توسط محمدرضا

    سلام آقای دکتر
    من تا الان روی فیزیک زیاد مانور ندادم چون دوست نداشتم میخواهم توی این یک ماه فیزیک رو حداقل به حد قابل قبولی برسونم Dvd شمارم تهیه کردم با DVD چجوری بخونم برسم

  5. لطفا قبل از ارسال سئوال یا دیدگاه سئوالات متداول را بخونید.
    جهت رفع سوالات و مشکلات خود از سیستم پشتیبانی سایت استفاده نمایید .
    دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاه خود را بیان کنید