چگونه زیست بخوانیم تا فراموش نکنیم؟

  مشاوره ای, مقالات   زمان مطالعه 3 دقیقه  15 / 09 / 1399

5

زیست شناسی یکی از دروسی است که نکات ریز، اصطلاحات جدید و حجم محتوایی بالایی دارد، بنابراین برای اینکه در این درس به درصد بالایی برسید باید همه مطالب را دقیق بخاطر بسپارید. مطمئنا برای شما هم پیش آمده که سر جلسه آزمون با وجود اینکه مطلبی را قبلا مطالعه کرده‌اید اما فقط بخاطر فراموشی یک نکته ساده، تست را اشتباه پاسخ داده‌اید.

اما برای اینکه زیست را فراموش نکنیم چه کار باید کرد؟ آیا نیاز است که روش مطالعاتی خود را تغییر دهیم؟

بهترین راهی که به شما در بخاطر سپردن زیست کمک می‌کند، انتقال مطالب به حافظه بلند مدت است. مغز ما دارای دو نوع حافظه کوتاه مدت و بلند مدت است. برای اینکه این دو نوع حافظه را بهتر درک کنید یک مثال برایتان میزنم. مثلا وقتی که معلم‌تان سر کلاس مطلبی را توضیح می‌دهد شما به خوبی آن را یاد مییرید اما اگر تا هفته بعد این مطلب را مرور نکنید متوجه می‌شوید مطلب را کاملا فراموش کرده‌اید. در حقیقت زمانی که معلم درس را برایتان توضیح داده مطلب وارد حافظه کوتاه مدتتان شده اما چون شما مرور نداشتید این مطلب از ذهنتان پاک شده است. اما زمانی که مطلبی وارد حافظه بلند مدت شود دیگر نیازی به مرورنیست. اما چگونه زیست را به حافظه بلند مدت‌مان منتقل کنیم؟

در ادامه به اصولی که در یادگیری و بخاطر سپردن زیست کمک می‌کند اشاره خواهیم کرد:

۱درک صحیح مفاهیم زیست

درک صحیح مفاهیم اولین قدم برای یادگیری زیست شناسی است. همه ما می‌دانیم که اگر یک مطلب را بدون درک صحیح و فقط بصورت طوطی‌وار حفظ کنیم، خیلی زود از ذهنمان پاک می‌شود. استفاده از کلاس خصوصی، فیلم‌های آموزشی و درسنامه‌ کتاب‌های کمک آموزشی برای درک بهتر مطالب بسیار موثر است.

۲تصویرسازی فرآیندهای زیستی

اگر فرایندهای زیستی را مانند یک فیلم یا عکس در ذهنتان تجسم کنید، ماندگاری آن در ذهنتان بیشتر خواهد بود. برای اینکار می‌توانید از انیمیشن‌های آموزشی و یا عکس‌هایی که در اینترنت موجود هست استفاده کنید.

۳کدگذاری

سومین قدم در یادگیری حفظیات زیست استفاده از کدگذاری است. این روش برای به خاطر سپردن گزینه‌های مشابه و یا گزینه‌های طولانی کاربرد دارد. البته فراموش نکنید که کدگذاری باید مطلب را ساده‌تر کند نه پیچیده‌تر! بنابراین نباید از کدهایی استفاده کنید که حفظ کردنشان، سخت‌تر از به خاطر سپردن خود مطلب باشد!!!

۴تکرار زیاد

تکرار و مرور باعث نگهداری مطالب در حافظه کوتاه مدت و در نهایت انتقال آن‌ها طی زمان، به حافظه بلند مدت می‌شود. اما سوال مهم این است که چگونه این تکرار و مرور اصولی باشد و با تعداد دفعات تکرار کمتر، مطلب را به حافظه بلند مدت‌مان منتقل کنیم؟

بهترین راه استفاده از جعبه لایتنر است. جعبه لایتنر یک وسیله‌ کمک آموزشی بسیار مفید است که برای انتقال مطالب از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت استفاده می‌شود. نحوه کار با جعبه لایتنر به هیچ وجه سخت نیست. تنها مسئله‌ مهم نوشتن فیش یا همان فلش‌کارت‌های جعبه لایتنر است که هم کمی زمان‌بر است و هم نوشتن آن در درس زیست، اصول خاص خودش را دارد. البته شما می‌توانید برای صرفه جویی در زمان از فلش کارت‌های آماده موجود در بازار استفاده کنید.

درباره این مطلب نظر دهید !

میانگین امتیاز این مطلب 5 است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

32 نظر در “چگونه زیست بخوانیم تا فراموش نکنیم؟

  1. امید سعادت میرزایی می گوید :

    باید اول DVD مفهومی را ببینیم و بعدش جزوه مفهومی و بعد خط به خط کتاب و درآخر تست

    • آکادمی تیزهوشان می گوید :

      جزوه و دی‌وی‌دی‌ها مکمل هم هستن به همین دلیل هم هست که تاکید میکنم پکیج رو کامل تهیه کنین

  2. M.A می گوید :

    سلام.خسته نباشید.ببخشید میخواستم بدونم من چرا تو ریاضی فرمولها و رابطه ها رو میدونم اما نمیتونم تستهاشونو حل کنم ؟راه حل؟

    • آکادمی تیزهوشان می گوید :

      سلام ممنونم
      در این مورد ویس داخل کانال تلگرامی گذاشتیم. ولی بطور کلی با تمرین و به مرور زمان تست زنی تون بهتر میشه