۸ نکته ی موفقیت در امتحانات تشریحی

  مشاوره ای, مقالات   زمان مطالعه 6 دقیقه  26 / 07 / 1397

5

نکته ی اول: کتاب، کتاب، کتاب

کتاب درسیبسیاری از دانش آموزان باوجود مطالعه ی بسیار زیاد کتابهای کمک آموزشی و جزوات مختلف بازهم نتیجه ی دلخواهشان را نمی‌گیرند. یکی از اصلی‌ترین دلایل این مشکل نخواندن کتاب درسی است. ممکن است شما در طول سال تحصیلی با خواندن جزوات دبیران مختلف و کتابهای متفرقه نتایج بسیار عالی ای گرفته باشید. اما در امتحانات تشریحی وضع فرق می‌کند! اینجا کتاب درسی حرف اول را می‌زند.

پس در وهله ی اول باید کامل بر کتاب درسی مسلط باشید. باید تک تک مسائل، فعالیت‌ها و … را در کتاب بررسی کنید. مطمئن باشید بخش عمده ای از سوالات امتحانات از همین سوالات کتابهای درسی طرح می‌شود. و حتی طراحان بسیاری از سوالات را عینا از کتاب طرح می‌کنند.

نکته ی دوم: مرور سوالات سالهای گذشته

مرور سوالات سال گذشتهتجربه ثابت کرده که مرور سوالات سال گذشته ۲ سود بسیار مهم برای دانش آموز دارد. اول اینکه یادمی‌گیرد از کتاب چطور سوال طرح می‌کنند و این باعث می‌شود که با دید بهتری مطالعه کند و قطعا آمادگی بیشتری برای آزمون دارد. و دوم اینکه دیده شده بسیاری از سوالات امتحانات، از آرشیو سالهای پیش انتخاب می‌شوند و عینا در آزمون سال جدید می آیند. پس مرور سوالات سالهای گذشته و بررسی دقیق آنها امری است که حتما باید با وسواس و دقت فراوانی انجام گیرد.

شما با این دو روش بسیار عالی از پس امتحانات برمی‌آیید. در ادامه نکات دیگری برای موفقیت در این آزمون ها و امتحانات نهایی برایتان ارائه می‌دهم. شما برای تسلط بیشتر هنگام درس خواندن بهتر است مقاله ی روشهای صحیح درس خواندن را مطالعه بفرمایید. اگر می‌خواهید برای امتحانات برنامه ریزی خوبی داشته باشید از توصیه های من در مورد استراتژی های مهم برنامه ریزی قافل نشوید.

نکته ی سوم: خودتان را خوب بشناسید!

خودتان را بشناسیداین نکته بسیار اهمیت دارد که شما بتوانید نیازهای درسی خودتان را به خوبی بررسی و توانایی‌هایتان را درست ارزیابی کنید. مثلا کاملا شناخت داشته باشید که:

  • در کدام مباحث قوی هستید
  • چه مباحثی نقطه ی ضعف شما هستند
  • با تلاش بیشتر چه مباحثی را می‌توانید به راحتی به نقطه ی قوت تبدیل کنید و …

این سوالات را از خودتان بکنید. با توجه به این سوالات شما می‌توانید یک دید کلی نسبت به خودتان و به پایه ی علمی‌تان در آن درس داشته باشید. و این بسیار کمک می‌کند بتوانید با اصول برنامه ریزی درست ، بسیار خوب از پس امتحانات بربیایید. 

نکته ی چهارم: یادداشت برداری کنید

یادداشت بردارییادداشت برداری معجزه ای است که بیشتر دانش آموزان از آن غافل می شوند. اگر هنگام مطالعه ی درس ها درست یادداشت برداری کنید می‌توانید بسیار راحت تر به مرور آن درس بپردازید. حتی هنگام خلاصه نویسی این مطالب همزمان در ذهن شما دسته بندی می شوند. شما با مرور یادداشت هایتان عملا یک بار دیگر کل آن مباحث را مرور کرده اید. و این یعنی با این کار می‌توانید چندین بار مطالب را مرور کنید و دسته بندی ذهنتان را گسترش دهید. 

من در مقاله ای دیگر به قواعد و اصول خلاصه نویسی و یادداشت برداری می‌پردازم. اما بعنوان یک توصیه کلی به خاطر داشته باشید که یادداشت برداری با کپی کردن متفاوت است. شما نباید عینا مطالب کتاب را یک‌بار دیگر بنویسید. بدون شک این کار فقط تلف کردن وقت خود شماست. 

 

نکته ی پنجم: اولویت بندی کنید

اولویت‌بندیمباحث یک درس خاص دو حالت بیشتر ندارند. یا اینکه مستقل هستند و یا اینکه مطلب آنها به فصل یا فصولی مرتبط است. شما باید بتوانید اولویت بندی کنید. یعنی طبق بارمی که ارائه می‌شود بررسی کنید که کدام فصل اهمیت بیشتری دارد و در امتحانات خرداد بیشتر مطرح می‌شود. سپس آن فصل خاص را مطالعه کنید. توجه داشته باشید مباحث مرتبط را حتما باید همزمان بخوانید و پیوستگی میان مطالعه ی آنها بسیار حائز اهمیت است. برای اینکه بتوانید تشخیص دهید کدام مباحث مهم‌تر هستند ، بهترین راه بررسی سوالات سالهای گذشته است که این مورد را در قسمت اول موفقیت در امتحانات خرداد مفصل بیان کردم. 

 

نکته ی ششم: یادداشت‌هایتان را تکمیل کنید

تکمیل یادداشت هادر قسمت دوم موفقیت در امتحانات خرداد متوجه شدید که یکی از مهم‌ترین وظایف شما یادداشت برداری و خلاصه نویسی است. مبنای خلاصه نویسی شما در آنجا، نکات کتابهای درسی و کمک‌‌آموزشی بود. در اینجا می‌خواهم یادآور شوم که این کافی نیست! شما باید خلاصه‌هایتان را تکمیل کنید. اما چگونه؟!

قرار بر این شد که به دقت سوالات سالهای گذشته را بررسی کنید. حال باید نکات این سوالات و مواردی که شک داشتید یا مسلط نبودید را به خلاصه‌هایتان اضافه کنید. با این روش شما یک کتاب جمع‌بندی دارید که خودتان مولفش هستید. این روش به شما کمک می‌کند که یک دید کلی نسبت به مطالب کتاب و همچنین آزمون ها داشته باشید. از طرفی نقاط ضعف شما کم کم به نقاط قوت تبدیل می شوند و این یک گام بزرگ در راستای آموزش است.

 

نکته ی هفتم: مرور نکات و تطبیق با آزمون ها

مرور یادداشت هااکنون شما تقریبا برای یک آزمون خوب آماده شده اید. اما در این مرحله باید یک بار نکات و خلاصه نویسی‌هایتان را مرور کنید. اما این کافی نیست! حال باید بلافاصله یک آزمون و نمونه سوال حل کنید. سعی کنید این نمونه سوال از سالهای اخیر باشد تا بیشترین شباهت را با آزمونی که قرار است بدهید داشته باشد. در حین آزمون می‌توانید از خلاصه نویسی‌هایتان استفاده کنید. نباید سوالی باشد که شما نتوانید آن را با دانشتان و به همراه خلاصه نویسی پاسخ دهید. اگر به همچین سوالاتی برخورد کردید حتما آنها را یادداشت کنید و در اولین فرصت آن را با دبیر یا هر فرد مسلط دیگری در تحلیل کنید. اگر این کار را چندین بار انجام دهید، به تسلطی می‌رسید که تمام سوالات را مثل آب خوردن حل خواهید کرد!

نکته ی هشتم: مرور خلاصه ها

مرور خلاصه هاخب! تا اینجا بسیار خوب پیش آمدیم. ابتدا با قواعد برنامه ریز صحیح، یک برنامه ی درسی خوب ریختیم. سپس با نکات مهم موقع درس خواندن آنها را پیش بردیم. در نهایت ۷ نکته ی مهم برای موفقیت در امتحانات خرداد را به کار بردیم و اکنون آماده شده ایم. در این مرحله شما باید به مرور نکات و خلاصه های خودتان بپردازید. سعی کنید وقتی هر نکته یا فرمولی را مرور می‌کنید یک مثال از آن را در ذهنتان بسازید. با چند بار مرور اینچنینی کاملا بر مطالب مسلط خواهید شد و جای هیچگونه نگرانی برای آزمون اصلی نخواهید داشت. 

امیدوارم که به بهترین نحو از این نکات استفاده کرده باشید. 

توصیه می‌کنم کتاب الکترونیکی این متن را بصورت رایگان از طریق لینک زیر دریافت کنید و در تلفن همراهتان داشته باشید.

درباره این مطلب نظر دهید !

میانگین امتیاز این مطلب 5 است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

34 نظر در “۸ نکته ی موفقیت در امتحانات تشریحی

    • آکادمی تیزهوشان می گوید :

      سلام ممنونم
      ساعت مظالعه بستگی به شرایط تون داره ولی به طور کلی میشه گفت بین ۶-۸ ساعت مطالعه در روز خوبه

  1. امیرمحمد می گوید :

    ببخشید استاد الان میتونم پکیج لقمه اخر رو خودم تست هاشو نزنم چون هنوز کتاب ها رو تا آخر مرور نکردم و بعضی درس ها تا آخر بهمون تدریس نشده و از طریق دی وی دی ببینم و حل کنم؟

  2. امیرمحمد می گوید :

    سلام
    ببخشید من فقط پکیج لقمه اخر رو این روزا تهیه کردم کتاب رو هم هنوز تمام نکردم تا آخر میتونم آزمون ها رو همراه با دی وی دی پیش برم؟

    • امیرمحمد می گوید :

      سلام
      ببخشید من فقط پکیج لقمه اخر رو این روزا تهیه کردم کتاب رو هم هنوز تمام نکردم تا آخر میتونم آزمون ها رو همراه با دی وی دی پیش برم؟

    • مهدی صابری می گوید :

      سلام استاد
      من تازه با سایتتون آشنا شدم. و از مطالب کانال وسایت استفاده می کنم. ممنون بابت مطالب خوبتون.
      انشاالله سال بعد میخواهم در آزمون شرکت کنم. ودانش آموز سال پایه هشتم هستم. میخوام از تابستان مطالعه را شروع کنم
      لطفا من رو در زمینه مطالعه در تابستان راهنمایی بفرمایید باتشکر ازشما.

  3. Taranom می گوید :

    سلام استاد .میخواستم بدونم شما تو سایتتون فیلم های آموزشی برای استعداد تحلیلی یا ریاضی ششم یا هفتم رو دارین ؟ یا آدرس سایتی رو دارین به من بدین ؟ ممنون بازم.خیلی سایت و کانال خوبی دارین.بهترین??

  4. fatemeh amirimanesh می گوید :

    سلام آقای حسینی.
    من یه مقاله ای در تاریخ نوزدهم مرداد نوشتم.
    الان در دست بررسی است
    کِی إن شاءالله مقالمو در سایت قرار می دهید؟

  5. FTM می گوید :

    با سلام من یه مشکلی دارم مثلا میشینم فیزیک رو از روی کتاب خیلی سبز میخونم نکات مهم شو یادداشت میکنم اما موقع تست نمی تونم جواب بدم آیا مشکل از آموزش است ؟
    اگه اینطوریه چرا شیمی رو خیلی راحت تر یاد میگیرم وتست ها شم درست میزنم

  6. هادی عسگری می گوید :

    سلام
    من شاگرد اول کلاس هستم ولی متاسفانه سوالات تشریحی رو میتونم خوب جواب بدم ولی در سوالات تستی ضعفم چکار کنم تست زنیم قوی شه

    • سیدمحمد حسینی می گوید :

      سلام
      بسیاری از دانش‌آموزان این مشکل را دارند. شما باید در هر درس تکنیک‌های تست‌زنی و تستی‌خواندن رو هم یاد بگیرید. بسیار مهمه که بتونید هر درس رو اصولی و به روش خودش بخونید. باید ببینید در چه درس‌هایی ضعیف هستید و اون‌ها رو ارتقا بدید. توصیه می‌کنم برای آشنایی بیشتر با نحوه ی مطالعه ی زیست شناسی، فیلم‌های این صفحه رو مشاهده کنید:

      https://academytizhooshan.ir/product/zist/

      موفق باشید

  7. F.F می گوید :

    سلام.خسته نباشید.من بسیار دارم سعی می کنم ادبیات رو بخونم یعنی جوری که با اطمینان کامل میرم سر اکتحان اما باز خم نمی تونم موفق بشم چی کار کنم

    • سیدمحمد حسینی می گوید :

      سلام
      متاسفانه این مشکل بسیاری از دانش آموزانه! من بارها توصیه کردم که ادبیات رو بصورت موضوعی بخونید. در غیر این صورت نتیجه گرفتن خیلی سخته. از طرفی هیچ منبعی برای ادبیات موضوعی وجود نداره بجز DVD ادبیات موضوعی آکادمی تیزهوشان. اگر مایلید هزینه کنید توصیه می‌کنم این مجموعه را (تا دوشنبه با ۳۰٪ تخفیف از سایت) تهیه کنید.(کد تخفیف: site). اگر مایل به هزینه کردن نیستید از فیلم‌های رایگان آپارات ما استفاده کنید و بطور کلی ادبیات را موضوعی بخوانید.
      در مورد نحوه ی موضوعی خواندن در کانال مطالب زیادی هست. حتما جستجو کنید و آنها را مطالعه بفرمایید.

      موفق باشید

  8. احمد می گوید :

    سلام.یه سوال داشتم من پایه نهم هستم درسمم خوبه و اول تو کلاس و مدرسه هستم ولی باز وسواس دارم که خدایی نکرده کسی از من تو درس سبقت بگیره کلا رو درسم حساسم چیکارکنم و چجوری درس بخونم تا موفق بشم