راهکارهای صحیح تشویق دانش آموزان به مطالعه

  مشاوره ای, مقالات   زمان مطالعه 3 دقیقه  16 / 02 / 1399

4.9

اگر نگاهی به والدین دانش‌آموزان بیاندازید متوجه می‌شوید که اکثرا آن‌ها مشتاق‌اند تا فرزندشان در آزمون تیزهوشان شرکت کرده و سربلند شوند. اما شاید بهتر باشد کمی خود را جای کودکانتان بگذارید. دانش‌آموزی ۱۵ ساله که غافل از هرگونه آینده شغلی، تنها به این امید درس می‌خواند و در آزمون‌ها شرکت می‌کند که خانواده‌اش را خوشحال کند و یا جایزه‌ای از آن‌ها بگیرد. اما باید بگوییم این مسئله نه تنها آینده فرزندتان را از بین می‌برد بلکه پس از مدتی او را از درس خواندن نیز خسته می‌کند. پس تا حد امکان تلاش کنید از اعمال فشارهای زیاد به فرزندتان جلوگیری نمائید زیرا مطمئنا نه تنها نتیجه دلخواه را کسب نمی‌کنند بلکه صدمات روحی زیادی را نیز متحمل می‌شوند. از همین‌رو در ادامه راهکارهایی را ارائه می‌دهیم که برای تشویق صحیح کودکان به مطالعه آزمون تیزهوشان مفید است. با ما همراه باشید.

چگونگی تشویق کودکان به مطالعه آزمون تیزهوشان

مشاوران برای اینکه دانش‌آموزان را به صورت صحیح به مطالعه آزمون تیزهوشان تشویق کنند راهکارهای متفاوتی را پیش روی والدین می‌گذارند. یکی از راهکارها این است که والدین باید از فرزندان خود بخواهند تمام آن چیزی را که آموخته‌اند به آن‌ها آموزش دهند. لذتی که کودک از یاددهی به افراد بزرگتر از خود می‌برد وصف‌ناپذیر است زیرا کودکی که همیشه درحال یادگیری و موضع پایین‌تر بوده این بار در موضع بالا و یاددهی قرار میگیرد. اما چگونه باید این کار را انجام دهید؟ شما باید همواره در کنار آنان حضور داشته باشید و از آنها بخواهید آن دسته از مطالبی را که در آن روز یاد گرفته‌اند برای شما توضیح دهند. دقت داشته باشید گوش دادن شما به توضیحات او، آن هم با اشتیاق، تاثیر زیادی در تشویق فرزندتان دارد. زمانی که اطمینان یابید فرزندتان به‌طور مناسب اطلاعات را به شما انتقال ‌می‌دهد، پس درس را به خوبی آموخته است.

یکی دیگر از مشکلاتی که شاید والدین با فرزندان خود برای تشوبق آنها به مطالعه آزمون تیزهوشان داشته باشند این است که چگونه آن‌ها را به تست‌زنی تشویق نمایند. در این راستا نیز باید بگوییم شما به عنوان یکی از والدین دانش‌آموز می‌توانید همراه با او سوالات تستی را حل کنید و از او یاد بگیرید. دقت داشته باشید اگر دانش‌آموز توانایی حل سوال سخت را نداشت فورا بر علیه او جبهه نگیرید، از او بخواهید تا سعی کند به صورت حدسی پاسخ صحیح را ارائه دهد. حتی شما نیز به صورت حدسی می‌توانید راهکارهایی را ارائه دهید. اما هیچگاه نباید به صورت مستقیم جواب درست را به او بگویید باید اجازه دهید تا دانش‌آموز خود جواب صحیح را پیدا کند تا علاقه او به یاددهی شکوفا شود.

درباره این مطلب نظر دهید !

میانگین امتیاز این مطلب 4.9 است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 نظر در “راهکارهای صحیح تشویق دانش آموزان به مطالعه

  1. Ferdospenah Lamyaa می گوید :

    من اگه قادر به خرید پکیج بودم الان برای تیزهوشان سیع نمیکردمو میفرتم مدرسه غیر انتفاعی (اما نیستم )
    ولی هیچی از ریاضی امسال نفهمیدمو نمیتونم اونجور که میخوام باشم پس چیکار کنم ?