تاثیر پیش خوانی در آزمون تیزهوشان

  مشاوره ای, مقالات   زمان مطالعه 3 دقیقه  13 / 05 / 1399

5

قبولی در آزمون تیزهوشان تقریبا نهایت آرزوی یک دانش‌آموز است که در طول سال تلاش کرده تا به موفقیت برسد. در این راه مطمئنا به نکات زیادی توجه کرده، به شدت درس خوانده و از خودگذشتگی‌های بسیار زیادی داشته است. اما تاکنون به این مسئله فکر کرده‌اید که چه مواردی به او کمک کرده در حین مطالعه دروس، خسته نشود؟ چگونه درس خوانده که تمامی نکات را در ذهن جای داده است؟ باید بگوییم که پیش خوانی یکی از مهم‌ترین گام‌هاییست که متقاضیان قبولی در آزمون تیزهوشان برمیدارند. درواقع آن‌ها با حجم انبوهی از دروس و مطالب روبرو می‌شوند که در اولین نگاه به شدت ترسناک است. اما با کمک پیش خوانی و فاصله گذاری میتوان تنها در عرض مدت چند ماه، مطالب را خوانده و سپس مرور نمود. مطمئنا این سوال در ذهنتان شکل میگیرد که تاثیر پیش خوانی در آزمون تیزهوشان چیست؟ در ادامه مقاله توضیحاتی ارائه می‌دهیم.

منظور از پیش خوانی در آزمون تیزهوشان چیست؟

قبل از هر چیزی باید بدانید که پیش خوانی به روشی گفته می‌شود که دسته بندی اطلاعات در آن به راحتی قابل مدیریت است. فرض را بر این بگذارید که همزمان برای آزمون تیزهوشان در کلاس‌های کمک آموزشی نیز شرکت کرده‌اید؛ اگر اینطور نیست این روش را روی برنامه و کتاب‌های درسی‌تان پیاده کنید. درس و موضوعات مربوط به هر روز را یک روز قبل بخوانید. مطالب مهم و کلیدی را که به روش‌های دیگر مشخص نشده‌اند، هایلایت کنید، اما از هایلایت کردن جمله‌ی اصلی هر پاراگراف خودداری کنید.

یادداشت برداری در کلاس را فراموش نکنید. یادداشت‌های شما باید منظم باشد به‌گونه‌ای که امکان مرور آن‌ها به طور همزمان با مرور فصول مختلف دیگر وجود داشته باشد. با توجه به این مسئله که مطالب را از پیش مطالعه کرده‌اید یادگیری شما مؤثرتر و مفیدتر خواهد بود.

اکنون که آموزش و درک مطالب را پشت سر گذاشته‌اید، هنگام بازخوانی مطالب تنها عنوان‌ها، جمله‌ی اصلی، قسمت‌هایی که نویسنده بر آنها تأکید کرده است و بخش‌های هایلایت شده خودتان را بخوانید. در پایان خلاصه‌ی هر فصل شامل جمع‌بندی مطالب بیان‌شده در آن فصل را بخوانید.

بیشتر نکته‌های مهم و کلیدی در عنوان‌ها، جمله‌های اصلی پاراگراف، متن‌های مشخص‌شده و قسمت‌هایی است که خودتان هایلایت کرده‌اید. مثلا جمله‌ی اصلی شامل نکته‌ی کلیدی هر بند است و باقی جملات برای توضیح بیشتر بیان می‌شوند. پس اگر پیش از این تمام فصل را خوانده باشید اکنون با مرور جمله‌ی اصلی هر بند موضوع اصلی آن پاراگراف را به یاد می‌آورید. با این روش مطالعه‌ی هر فصل به جای یک ساعت یا بیشتر، تنها ۵ تا ۱۰ دقیقه زمان می‌برد و شما برای مرور چندباره‌ی مطالب با فاصله‌گذاری که نقش حیاتی در به یاد سپردن مطالب دارد، فرصت خواهید داشت.

با تکنیک پیش‌خوانی می‌توانید روزانه حدود ۳۰۰ صفحه را همراه با یادداشت‌هایی که سر کلاس نوشته‌اید، در زمانی حدود ۲ ساعت مرور کنید. در نتیجه هر هفته ۲۴۰۰ صفحه را مرور و بنابراین طی چند ماه ۲۰ تا ۳۰ بار مطالب مورد ‌نیاز را با فاصله‌گذاری مرور خواهید کرد. به احتمال زیاد این مقدار مطالعه برای پوشش مطالب کلی و همچنین جزئیات مسائل کافی است.

 

درباره این مطلب نظر دهید !

میانگین امتیاز این مطلب 5 است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

21 نظر در “تاثیر پیش خوانی در آزمون تیزهوشان

  1. فاطمه می گوید :

    سلام آقای حسینی وقتتون بخیر ببخشید من دانش آموز پایه دهم هستم خواستم بپرسم به نظر شما چه کتاب هایی برای کنکور عالین

  2. Ayshan می گوید :

    سلام استاد من با روش هایی که شما میگید… خیلی موفق شدم .
    فقط تو این خلاصه نویسی یا همون نکته برداری شدیدا مشکل دارم . نمیتونم بنویسم . یعنی اگه کلمات کلیدی رو بنویسم تو خونه نگاه میکنم میگم اخه این کلمه ها ینی چی؟ یا اصلا یادم هم بیاد بعد از چند روز یادم میره .
    اگه هم در جمله وصف کنم اونم نمیشه چون در حین درس دادن معلم وقت نمیشه اونجوری نوشت
    حتی یه زمون نکات کلیدی رو یادداشت میکردم و همون روز تو خونه توصیفشون رو مینوشتم که اونم اندازه خود کتاب یا بیشتر از توضیحات کتاب میشد .
    لطفا میشه راهنمایی کنید که چجوری باید اینکار رو انجام بدم؟
    لطفاااااااااا!