چگونه برنامه ریزی درسی داشته باشیم؟

  مشاوره ای, مقالات   زمان مطالعه 3 دقیقه  04 / 05 / 1399

5

هر انسانی در هر مرحله از زندگی برای رسیدن به موفقیت، به برنامه‌ ریزی مناسب احتیاج دارد. این نیاز در حیطه‌ی یادگیری مطالب درسی بسیار پررنگ است. به‌ویژه زمانی که حجم مطالب درسی بالا بوده، داشتن برنامه ریزی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در این مقاله چگونگی داشتن یک برنامه ریزی درسی مناسب برای رسیدن به موفقیت را به شما آموزش می‌دهیم.

مراحل تنظیم یک برنامه‌ درسی مفید

بدون داشتن مطالعه کافی، رسیدن به موفقیت ممکن نیست. اما گاهی اوقات پیدا کردن وقت کافی برای درس خواندن، دشوار می‌شود. یکی از راه‌های مهم دستیابی به موفقیت در مطالعه دروس، داشتن یک برنامه‌‌‌ ریزی درسی منسجم و مناسب است. در مطلب پیش رو، مراحل تهیه برنامه‌‌ ریزی درسی را طی پنج گام توضیح خواهیم داد.

از تمام مطالبی که باید مطالعه کنید، لیستی تهیه کنید

قدم اول برای داشتن برنامه‌ریزی درسی، داشتن فهرستی از همه‌ی دروسی است که نیاز به مطالعه روزانه دارند. در تهیه‌ی این فهرست، اولویت با دروسی است که امتحان آن‌ها نزدیک‌تر است. علاوه بر این، تعهدات و وظایفی را که غیر از درس خواندن دارید، به این لیست اضافه کنید.

اولویت بندی

اکنون وقت آن است که لیست‌تان را اولویت‌بندی کنید. دروس را به نسبت دشواری و حجمی که دارند مرتب کنید. با انجام این کار برای شما روشن می‌شود که برای چه مطالبی باید زمان بیشتری صرف کنید.

برای هر کدام از دروس یک شماره در نظر بگیرید. برای مثال اگر درس ریاضی زمان بیشتری از شما می‌گیرد، عدد ۱ را به این درس اختصاص دهید و به همین ترتیب تمام دروس را شماره‌گذاری کنید.

برای هر درس مقدار زمان مناسبی در نظر گرفته و زمانی را هم به مرور مطالب مطالعه شده، اختصاص دهید. برای انجام این کار می‌توانید برای هر درس ضریب سختی مشخص کنید. سپس کل زمانی را که قصد دارید برای مطالعه بگذارید بر تعداد دروس تقسیم کرده و ضریب سختی دروس را نیز در نظر بگیرید.

گنجاندن فعالیت‌های غیر درسی‌ در برنامه

برای رسیدن به موفقیت تحصیلی، باید بتوانید بین زندگی شخصی و زندگی علمی خود تعادل برقرار کنید. زمان مناسبی را به خانواده، دوستان و تفریح ورزش اختصاص دهید. ولی اگر زمان محدودی تا شروع امتحانات فرصت دارید می‌توانید فعالیت‌های غیر‌درسی‌ را تا بعد از امتحانات به تعویق بیندازید.

سبک مطالعه‌ی مناسب خود را پیدا کنید

شما باید دقیقاً بدانید که کدام روش و سبک مطالعه برای شما مناسب‌تر است. اگر فکر می‌کنید یادگیری شنیداری‌تان بهتر است می‌توانید از اوقاتی که در حال ورزش یا پیاده‌روی هستید هم برای یادگیری بهره ببرید. یا اگر یادگیری بصری شما قوی‌تر است می‌توانید با دیدن فیلم‌های آموزشی مرتبط با مطالب درسی، هم یاد بگیرید و هم سرگرم شوید.

به اجرای برنامه‌ی خود پایبند باشید

صرف در اختیار داشتن برنامه‌ریزی درسی تضمینی بر اجرای آن نیست. اگر می‌خواهید از برنامه ریزی خود نتیجه لازم را بگیرید، باید انظباط شخصی داشته باشید و خودتان را به اجرای برنامه‌ ریزی درسی ملزم کنید و به رعایت قوانین برنامه‌ی خود پایبند و متعهد باشید.

مطمئن باشید با پیاده‌سازی این ۵ مرحله می‌توانید یک برنامه‌‌ مناسب برای رسیدن به اهدافتان آماده کنید.

برای دریافت مطالب مشاوره‌ای بیشتر، عضو کانال تلگرام و پیج اینستاگرام آکادمی تیزهوشان بشین و برای تماشای کلیپ‌های آموزشی به کانال آپارات ما سر بزنید.

درباره این مطلب نظر دهید !

میانگین امتیاز این مطلب 5 است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

24 نظر در “چگونه برنامه ریزی درسی داشته باشیم؟

  1. امیرحسین نعمتی می گوید :

    سلام استاد وقتتون بخیر . ببخشید من امسال نهمم و ان شاالله میخوام تیزهوشان قبول بشم ، چون پایه هشتم ادامه پایه نهم هستش ، به نظرتون برای خواندن دروس هشتم،و نهم ،خواندن فصل هایی که با هم مرتبطن میتونه کمک کنه یا نه ؟؟؟ پیشاپیش خیلی ممنون از پاسخگوییتون ?

  2. omid می گوید :

    سلام

    میلاد صاحب زمان امام مهدی (عج) را به تمامی خانواده بزرگ آکادمی تیزهوشان و استاد عزیز دکتر حسینی تبریک میگم

    • آکادمی تیزهوشان می گوید :

      سلام
      یک مبحث مشخص رو باید طی یک زمان مشخص مطالعه کنین. مثلا توی برنامه ریزیتون مبحث احتمال رو تا آخر هفته باید تموم کنین.

  3. Amir-h می گوید :

    سلام استاد وقتتون بخیر . ببخشید من امسال نهمم و ان شاالله میخوام تیزهوشان قبول بشم ، چون پایه هشتم ادامه پایه نهم هستش ، به نظرتون برای خواندن دروس هشتم،و نهم ،خواندن فصل هایی که با هم مرتبطن میتونه کمک کنه یا نه ؟؟؟ پیشاپیش خیلی ممنون از پاسخگوییتون ?

    • آکادمی تیزهوشان می گوید :

      سلام
      بله حتما. شیوه تدریس پکیج های صفرتاصد هم به اینصورته و طالب از پایه گفته میشه