بهترین روش مطالعه درس فیزیک

  مشاوره ای, مقالات   زمان مطالعه 3 دقیقه  08 / 05 / 1399

5

اگر دانش‌آموز هستید و در دروس اصلی خود مشکل دارید باید بگوییم که تنها نیستید. کمتر کسی را میتوانید پیدا کنید که در تمامی دروس خبره باشد و بتواند از پس حل کردن تمامی مسائل برآید. یکی از مهم‌ترین این دروس، فیزیک است. برای همه ما پیش آمده که در برهه‌ای از زمان برای حل مسائل فیزیک این احساس به ما دست داده که درس مربوطه، کاملا ناآشناست. اینجاست که مراجعه به کتاب‌ها یا سی‌دی‌های کمک آموزشی گره‌گشا خواهد بود. اما همه میدانیم که برخلاف تصور بسیاری از افراد، مطالعه درس فیزیک چیزی فراتر از به خاطر سپردن فرمول‌ها و جایگذاری داده‌های مسئله در آن است. حال اگر جزء داوطلبان آزمون تیزهوشان هستید مطمئنا چگونگی مطالعه این درس برایتان بسیار حائر اهمیت خواهد بود. از همین‌رو در این مقاله توضیحاتی در این مورد به شما خواهم داد.

نکات مرتبط با مطالعه درس فیزیک

اولین نکته‌ای که همواره برای مطالعه درس فیزیک به آن تاکید می‌شود، حل مسئله است. درواقع اگر میخواهید فیزیک یاد بگیرید، باید مسئله حل کنید. اکثر معلمان فیزیک بر قوانین و مفاهیم اصلی تاکید دارند، اما این شمایید که باید با کمک این قوانین و درک صحیح آن‌ها به حل مسائل بپردازید.

در این راه باید مفاهیم مهمی را که باید در طول ترم بیاموزید به طور مختصر یادداشت کنید و همواره به مرور آن‌ها بپردازید. همچنین باید برنامه‌ریزی درستی داشته باشید تا بازدهی‌تان برای مطالعه درس فیزیک افزایش یابد.

معمولا درک و به خاطر سپردن مفاهیم و فرمول‌ها کمی سخت است، اگر بتوانید مباحث مختلف را به هم ارتباط دهید به سرعت آن‌ها را یاد خواهید گرفت. با این وجود فراموش کردن فرمول‌ها امری بدیهی‌ست اما با درک مباحث اساسی، برای هر فرمول داستان بسازید تا ملکه ذهن شما شوند.

راهکارهایی برای مطالعه هرچه بهتر فیزیک

در این قسمت از مقاله در نظر داریم راهکارهایی را برای مطالعه درس فیزیک به شما معرفی کنیم تا در ابتدای ترم پیش‌زمینه‌ای برای مطالعه این درس سخت و فرَار داشته باشید.

سرفصل‌ها را مطالعه کنید

هیچ وقت سرفصل‌ها را نادیده نگیرید. معمولا در سرفصل‌ها نکاتی مورد توجه قرار می‌گیرد و اصولی ذکر می‌شود که مطالعه آن‌ها، درک مباحث فیزیک را ساده‌تر می‌کند. همواره در تلاش باشید تا نکات اساسی را پیدا کنید و با الگوی حاکم بر کتاب آشنا شوید. در این میان، برقراری ارتباطی موثر بین مبحث کنونی و مباحث قبلی، درک مفاهیم را آسان تر از آن چیزی که هست می‌کند.

کتاب‌تان را بررسی کنید

اساتید و معمل‌های فیزیک بر این عقیده‌اند که بهترین روش مطالعه درس فیزیک، بررسی کتاب است. اما چرا؟؟

  • فهرست و مقدمه را بخوانید؛
  • هر یادداشتی را که خطاب به دانش‌آموز یا معلم در مقدمه آمده است، مطالعه کنید؛
  • سرفصل‌ها را بررسی کنید تا ببینید کدام عناوین حذف شده‌اند و کدام مطالب را در طول ترم خواهید خواند.

یادداشت برداری

یادداشت برداری  و خلاصه نویسی ارتباط مستقیمی با بررسی کتاب دارد. در واقع در این روش شما باید نکات اصلی و مباحث پایه را در حین بررسی پیدا کرده و به مطالعه آن‌ها بپردازید. درواقع نگاه کردن به مسائل موجود در کتاب ذهنیتی را در شما به وجود می‌آورد که در حین تدریس معلم با دقت بیشتری به آن گوش فرا می‌دهید.

برای دریافت مطالب مشاوره‌ای بیشتر، عضو کانال تلگرام و پیج اینستاگرام آکادمی تیزهوشان بشین و برای تماشای کلیپ‌های آموزشی به کانال آپارات ما سر بزنید.

 

درباره این مطلب نظر دهید !

میانگین امتیاز این مطلب 5 است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

26 نظر در “بهترین روش مطالعه درس فیزیک

  1. امیرحسین نعمتی می گوید :

    استاد کتاب کمک درسی ک بتونه خیلی کمکمون کنه چ کتابیه؟ و اینکه اگ کل پکیج فیزیک شمارو ببینیم میتونیم تیزهوشان فیزیک و درصد بالا بزنیم؟

  2. omid می گوید :

    سلام استاد من با روش هایی که شما میگید… خیلی موفق شدم .
    فقط تو این خلاصه نویسی یا همون نکته برداری شدیدا مشکل دارم . نمیتونم بنویسم . یعنی اگه کلمات کلیدی رو بنویسم تو خونه نگاه میکنم میگم اخه این کلمه ها ینی چی؟ یا اصلا یادم هم بیاد بعد از چند روز یادم میره .
    اگه هم در جمله وصف کنم اونم نمیشه چون در حین درس دادن معلم وقت نمیشه اونجوری نوشت
    حتی یه زمون نکات کلیدی رو یادداشت میکردم و همون روز تو خونه توصیفشون رو مینوشتم که اونم اندازه خود کتاب یا بیشتر از توضیحات کتاب میشد .
    لطفا میشه راهنمایی کنید که چجوری باید اینکار رو انجام بدم؟
    لطفاااااااااا!

  3. Asal می گوید :

    استاد کتاب کمک درسی ک بتونه خیلی کمکمون کنه چ کتابیه؟ و اینکه اگ کل پکیج فیزیک شمارو ببینیم میتونیم تیزهوشان فیزیک و درصد بالا بزنیم؟

    • آکادمی تیزهوشان می گوید :

      خیلی سبز برای علوم کتاب مناسبیه. بله حتما البته پکیج ما فقط شامل بخش مفهومیه و باید حتما تمرین تست زنی هم داشته باشین

  4. مهدی می گوید :

    سلام آقای دکتر ببخشید اگر امکان داره به سوال بنده پاسخ بدید
    بهترین منابع علوم تجربی و استعداد تحلیلی (درسنامه و تست) به جز پکیج شما کدام کتاب ها هستند؟