افزایش انگیزه در شرایطی که دیگران خسته شده‌اند!

  مشاوره ای, مقالات   زمان مطالعه 4 دقیقه  18 / 09 / 1399

5

امروزه در شرایط سختی زندگی می کنیم. روال آموزش و تدریس مدارس به ناچار دستخوش تغییرات شده و دانش آموزان در منزل و در محیطی خارج از مدرسه، مفاهیم کتاب را می آموزند. چه بسا که حتی بار اصلی تدریس برعهده والدین می افتد. همین مسئله میتواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد. از جمله شایع ترین این مشکلات، از بین رفتن انگیزه است. این مسئله غیرقابل کتمان است که در برهه ای از زمان، دانش آموزان به واسطه تلاش های بیش از حد، اشباع می شوند. این اشباع شدگی میتواند آنها را از کورس رقابت دور کند. از همین رو بهره گیری از روش های مختلف جهت افزایش انگیزه بسیار کاربردی می باشد.

در چنین شرایطی، تنها کاری که باید انجام داد، ادامه دادن به تلاش است. روبرو شدن با شرایط کسل کننده، آن هم با ظهور ویروس کرونا و شرایط قرنطینه، اجتناب ناپذیر است. اما همین قدم ها و کارهای کوچک شما را از بسیاری از افراد پیش می اندازد.

آیا تاکنون فکر کرده اید، زمانی که خسته هستید، زمانی که ناامیدی تمام وجود شما را دربرگرفته، چگونه میتوانید انگیزه تان را افزایش دهید؟ در ادامه این مقاله قصد داریم توضیحات کامل تری را خدمت شما شرح دهیم.

رفتاری همانند انسان‌های با انگیزه داشته باشید

اگر بی حوصله اید، اگر هیچ انگیزه ای برای درس خواندن ندارید، باید خود را فردی سرشار از انگیزه تصور کنید. چنین رفتاری کمک می کند، به محض شروع کار، به آرامی احساس شور و هیجان و علاقه در وجود شما زنده شود.

 

کاری کوچک را به سرانجام برسانید و برای آن برنامه‌ریزی داشته باشید!

سعی کنید برای افزایش انگیزه خود، از دروس آسان شرع کنید. زمانی که مطالب یک درس آسان را به انتها برسانید، انگیزه شما برای ادامه روند کار بیشتر خواهد شد. چه بسا که این کار، تنها سرآغاز موفقیت می باشد. مسلما زمانی که خواندن مطالب آسان را به اتمام رساندید، آمادگی مرور و مطالعه دروس سخت تر در شما ایجاد می شود. پس وقتی حال و حوصله مطالعه دروس را ندارید، از یک کار کوچک شروع کنید تا خاتمه یافتن آن شما را بر سر شوق آورد.

بررسی و اندازه‌گیری میزان پیشرفت ضروری است

دانش آموزی را می شناسم، که از یک برنامه از قبل تدوین شده برای مطالعه و مرور درس ها استفاده می کند. مطمئنا در طی این مسیر خودش نمی داند با چه نتایجی روبرو خواهد شد. اما بررسی و اندازه گیری تلاش های او کمک می کند تا از دلزدگی یا دلسردی دور شود.

در چنین مواقعی برای به دست آوردن انگیزه و پیگیری مجدد اهداف بهتر است قدری به عقب برگردید و نقطه شروع فعالیت تان را بنگرید. در ابتدا در چه مرحله ای قرار داشتید و حال به چه مرحله ای رسیده اید؟

به خودتان یادآوری کنید چگونه توانستید موانع اولیه و ترس های شروع مطالعه را با موفقیت پشت سر بگذارید. زمانی که پیشرفت تدریجی تان را مرور کنید از موفقیتی که تاکنون به دست آورده اید احساس لذت خواهید کرد و انگیزه و اشتیاق شما برای از سر گرفتن اهداف در شما به وجود خواهد آمد.

کار سخت‌تر را در ابتدا بگذارید!

زمانی که به کارهای روزمره و دروسی که باید مورد مطالعه قرار دهید، فکر می کنید مطمئنا نگرانی ها و اضطراب هایی به سراغ شما می آید. اینکه چگونه و چه زمانی تمامی این کارها را صورت دهید. زمانی که سخت ترین کار موجود در فهرست را شروع کردید و به پایان رساندید، مطمئنا احساس می کنید بار سنگینی از دوش تان برداشته شده است. مطمئنا زمانی که احساس آرامش بیشتری به شما انتقال پیدا کرد، باقی روز را میتوانید با اعتماد به نفس بیشتری انجام دهید.

Contract free icon

کلام آخر

هیچ وقت نمی‌شود در مورد موفقیت صحبت کنیم اما سخنی از انگیزه به میان نیاید. انگیزه، نیرویی است که همیشه ما را به جلو می ‌راند. عاملی که در شرایط سخت، زمانی که دیگر امیدی برای ‌مان باقی نمانده یا هنگامی که شکست، تمام قوای ما را گرفته وارد صحنه می‌شود و ما را به تلاش دوباره وا می‌دارد. تلاش همیشه به موفقیت می‌رسد اگر از آن خسته نشوید.

مشکلات خودتان را زیر همین پست در بخش «نظرات» بنویسید تا با هم برایشان سیستم تهیه کنیم!

درباره این مطلب نظر دهید !

میانگین امتیاز این مطلب 5 است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

82 نظر در “افزایش انگیزه در شرایطی که دیگران خسته شده‌اند!

  1. fatemeh می گوید :

    سلام.دکتر انتشارات مبتکران مرشد تو درس ریاضی دوتا کتاب تالیف کرده اولی {حسین انصاری و سیامک قادر نویسنده اش هستند} و دومین کتاب هم دو جلدیه که{ هادی عزیز زاده، محمد برجی اصفهانی، مریم برجی اصفهانی نویسنده اون هستند }میشه لطف کنید بگید کدوم منظور شماست؟ که اون رو تهیه کنم.ممنون از پاسخگوییتون استاد.

  2. FATEMEH می گوید :

    سلام.ببخشید کتاب تست های چهار گزینه ای جویامجد واسه تست زدن ریاض هشتم مناسبه؟ یا مرشد رو تهیه بکنیم؟ ممنون از شما استاد گرامی.

  3. fatemeh می گوید :

    سلام.استاد من پایه هشتمم بنظرتون چه کتابی واسه علوم و ریاضی هشتم خوبه که واسه ازمون تیزهوشان امادم کنه؟و پکیج ریاضی شما رو هم دارم بنظرتون واسه ریاضی نهم نیازی به تهیه کتاب کمک اموزشی هست؟اگه لازمه چه کتابی؟مممنون از زحمات شما.

    • آکادمی تیزهوشان می گوید :

      سلام
      فاطمه جان برای ریاضی کتاب مبتکران مرشد رو تهیه کنین برای علوم هم کتاب خیلی سبز رو

  4. fatemeh می گوید :

    سلام.استاد ایا شما همراه با پکیج تون نمونه سوالم دارید؟ من پکیج شمارو خریدم ولی هنوز شروع نکردم به خوندنش.اگه میشه یکم راهنمایی در مورد نحوه خوندن پکیج بکنید.ممنون از شما.

    • آکادمی تیزهوشان می گوید :

      سلام
      فاطمه جان پکیج چه درسی رو تهیه کردی؟
      بله برای پکیج های صفرتاصد آخر هر مبحث حل تست داریم

  5. arshia می گوید :

    سلام.استاد من پکیج ریاضی شما رو تهیه کردم گفتین جزوه داره اماده میشه اما هنوز برای من نفرستادین که به صورت pdf قرار بود بفرستین.لطفا رسیدگی کنید.ممنون از شما.

    • آکادمی تیزهوشان می گوید :

      سلام
      برای دریافت جزوه به ادمین تلگرامی و یا این شماره پیام بدین ۰۹۱۸۶۵۳۷۹۳۰

  6. مهدی می گوید :

    سلام استاد عزیز
    شما در مورد علوم نهم بخش زمین شناسی چیزی نگفتید آیا این بخش در ازمون تیزهوشان نخواهد امد؟

  7. احمدرضا رضایی می گوید :

    سلام استاد حسینی خسته نباشید امکان داره که به خاطر انتخابات مهم امسال و کرونا آزمون تیزهوشان دوباره توی مرداد یا حتی تیر برگزار بشه اگه داره چقد احتمالش هست؟

  8. .s می گوید :

    سلام استاد وقت تون بخیر ببخشید چند تا سوال دارم
    اول اینکه الان که تقریبا بهمن ماه هست و هر روز به ازمون ها نزدیک تر میشیم و من خیلی استرس دارم درباره ی این موضوع احساس میکنم هیچی نمیدونم و قبول نمیشم
    و من پکیج ریاضی رو تهیه کردم خیلی عالی یه هر روز چندتا فیلم میبینم و تست هم میزنم برای علوم و ادبیات هم کتاب خیلی سبز و مبتکران دارم تست های اون ها رو هم کار میکنم ولی من رشته ی تجربی میخوام برم و خب قبولی ش خیلی سخت تره میترسم قبول نشم
    و برای دوره ی هشتم کی شروع کنم و با تست دوره کنم یا کتاب رو بخونم؟

    • آکادمی تیزهوشان می گوید :

      سلام
      شما باید تصورتون این باشه که اگه مدرسه تیزهوشان شهرتون یه نفر ظرفیت داره اون یک نفر شمایید!
      در مورد مرور هشتم تا چند روز دیگه یک ویس مشاوره‌ای داخل تلگرام قرار میدیم.

  9. محسن می گوید :

    سلام اقای دکتر، ازتون خواهش میکنم جواب بنده رو بدید. من چون هدفم دقیق مشخص نیست چند روز نتونستم خوب درس بخونم، من الان دوتا انتخاب برای مدارس سال دهم دارم، یکی نمونه دولتی که داخل منطقه سه هست و یکی تیزهوشان که داخل منطقه دو. قبولی های کنکور مدرسه نمونه سال ۹۸، ۱۲ تا پزشکی و تیزهوشان ۶ نفر بود، سال ۹۹ هم نمونه ۷ و تیزهوشان ۵ نفر پزشکی قبول شدن. به نظرتون کدوم مدرسه ازمون بدم؟ من الان دارم دروس نهم و استعداد تحلیلی میخونم، ولی اصلا حوصله خواندن دروس هشتم رو برای تیزهوشان ندارم. خواهش میکنم پاسخ بدید.

    • آکادمی تیزهوشان می گوید :

      سلام
      محسن جان ممکنه کیفیت مدرسه نمونه شهر شما از تیزهوشانش بالاتر باشه البته این امکانم وجود داره که تعداد دانش آموزهای مدرسه نمونه چون بیشتره قبولیش بیشتر بوده. شما از دانش آموزهای هر دو مدرسه در مورد کیفیت مدرسه سوال کنین و بعد انتخاب کنین

  10. امیرمحمد نودهی می گوید :

    استاد سلام. امیدوارم حالتون خوب باشه. من هنوز پکیج ریاضی تهیه نکردم. اگر تا عید تهیه کنم. کتاب یا جزوه هم همراش هست؟

  11. امیرمحمد نودهی می گوید :

    سلام دکتر. دو تا سوال داشتم. برای پکیج ریاضی کتاب نمیدین.؟ چون خودتون گفته بودید میخاین کتاب همراه پکیج ریاضی بدین
    و اینکه ازمون نمونه دولتی از تیزهوشان اسون تره؟

  12. ... می گوید :

    سلام استاد خسته نباشید ، من پایه هشتم هستم و میخوام که نهم برای آزمون شرکت کنم و ایشالا که در بیام من به تازگی گروه شما رو در تلگرام دنبال میکنم این پکیج ها کجاست ؟ و از کی لازمه که این ها رو تهیه کنیم ؟ میشه یکم راهنمایی کنید ?

    • آکادمی تیزهوشان می گوید :

      سلام ممنونم
      بخش محصولات میتونین پکیج ها رو ببینین و برای اطلاعات بیشتر میتونین با این شماره تماس بگیرید ۰۹۱۸۶۵۳۷۹۳۰
      از تابستون بهتره که تهیه بشه

  13. . . می گوید :

    سلام استاد حسینی
    امید است حالتون خوب باشه و سلامت باشین
    من به وجود مردانی همچون شما در کشورم افتخار میکنم ‌که واقعا با جان و دل کار میکنین
    این مطلب هم مثل همه ی مطالبتون عااالی بود.??

  14. معین داورزنی می گوید :

    سلام شما نگفتید بیشترین درصد قبولی( فکر می کنم گفتید حدود ۷۰) رو داشتید؟
    اما من چند وقت پیش با ی آکادمی آشنا شدم که ۱۰۰ در ۱۰۰ سال پیش قبولی دادند!

  15. S. می گوید :

    سلام وقت تون بخیر
    من چند روزه پکیج ریاضی به دستم رسیده میخوام شروع کنم باید از فصلی که الان داریم میخوینم شروع کنم ؟ پس فصل های قبل رو چیکار کنم کی اون ها رو ببینم ؟

    • آکادمی تیزهوشان می گوید :

      سلام
      فصل جدید رو با پکیج شروع کنین برای فصلی‌های قبلی روزانه ۴۰ دقیقه وقت بزارین

  16. اونق می گوید :

    سلام. من ی سوال داشتم ک درمورد انگیزه نیست. تاالان از چند نفرم پرسیدم ی جواب قانع کننده ایی ندادن. خب تو انتخاب رشته برای دانش آموزانی که میخوان برن رشته تجربی،درسایی مثل علوم و ریاصی مهم تره و واس دانش آموزایی که میخوان برن انسانی مطالعات اجتماعی و ادبیات و عربی مهم تره. اونوقت تو آزمون تیزهوشان میگن ضریب علوم و ریاضی بیشتره اونوقت واس بچه هایی که میخوان برن انسانی هم ضریب همین درسا بیشتره؟ینی یه دانش آموزی ک میخواد بره انسانی ریاضی و علوم رو خوب زده باشه ولی ادبیات و… رو خوب نزده باشه،نمتونه بره انسانی؟
    درکل برای رشته انسانی تو آزمون تیزهوشان کدوم درسا ضریبشون بالا تره؟
    ممنون میشم جواب بدین

    • آکادمی تیزهوشان می گوید :

      سلام
      توی مقاله منابع آزمون تیزهوشان سایت‌مون کامل در این مورد صحبت شده و ضریب همه دروس برای رشته های مختلف آورده شده

    • آکادمی تیزهوشان می گوید :

      برای برنامه ریزی اختصاصی و مطابق با شرایطتون میتونین پکیج مشاوره مون رو تهیه کنین

  17. هلیا می گوید :

    سلام خسته نباشین
    من هر روز برنامه میچینم ولی نمیتونم بهش عمل کنم چون کتابای تستم خیلی مطلب داره و نمیتونم بهش برسم ، و هنوز تیزهوشان رو شروع نکردم.
    اگر بخوام شروع کنم دیر نیست ؟ چه جوری میتونم خودم رو به مطالب نیم سال اول برسونم ؟
    ممنون میشم راهنماییم کنید .

    • آکادمی تیزهوشان می گوید :

      سلام وقت بخیر
      هلیا جان یک برنامه ای آماده کنین که قابل اجرا باشه
      نه از الان دیر نیست ولی باید تلاش بیشتری داشته باشین

  18. مقدم می گوید :

    سلام آقای دکتر خسته نباشین
    من برای هر هفته ام تایین میکنم که توی هر درس چند ساعت درس بخونم بعد دو سه روز که به این برنامه عمل میکنم ناخوداگاه خسته میشم از درس خوندن و حواسم پرت میشم و بازیگوشی میکنم یا حواسم جمع میشه به ی چیزی یا ی نقطه ای واقعا خسته شدم
    بعدش من اون دو سه روزی رو که درس میخونم کاملا مفهومی و مفید میخونم درسارو
    لطفا یه راه حلی بهم بگین ممنون

    • آکادمی تیزهوشان می گوید :

      سلام خیلی ممنونم
      برنامه که برای هفته های اول آماده میکنی سعی کن خیلی فشرده نباشه که زود خسته بشی با ساعت مظالعه کمتر شروع کن و به مرور افزایشش بده

  19. سینا اله دادی می گوید :

    سلام خسته نباشید من می خواهم در رابطه با موضوعی صحبت کنم که مربوط به انگیزه نیست زیرا من انگیزه کافی برای درس خواندن و همچنین قبولی در مدرسه تیزهوشان را دارم اما در برنامه ریزی موفق و برنامه ریزی با دیدی کامل به درس ها نمی توانم موفق باشند زیرا هر وقت که برنامه‌ریزی می‌کنم تا درسی را بخوانم به فرض مثال روزی ۴ ساعت فیزیک کار کنم و به فرض مثال پنج قسمت از فیزیک را ببینم و سطح کار خسته می شوند و خستگی را در بدنم احساس می کنم �گر نمی توانم ادامه دهم و فقط شاید بتوانم ۲ الی ۳ قسمت را تماشا کنم و دیگر قابلیت و توانایی دیدن ادامه درس هایی را از هیچ ندارم به طور کل میزان برنامه ریزی من واسه قبول شدن در تیزهوشان روزانه است که به نظر خودم خیلی خوب کامل و عالی است اما در اجرای آن به مشکل برمی‌خورند همچنین من نگرانی از خواندن درس های پایه هشتم دارند که نمی‌دانند چه جوری درس های پایه هشتم را با پایه نهم در یک برنامه ریزی کامل و آگاهانه پیش ببرند تا بتوانند به طور کاملاً دقیق و به طور کاملاً کامل درس های هشتم را به همراه درس های نهم بخوانم و برای آزمون تیزهوشان آماده شوم
    از شما عزیزان تشکر ‌کنم اگر به بنده یک برنامه‌ریزی درست و دقیق پیشنهاد کنید تا بتوانم درس هایم را به طور کامل به جلو ببرند من یک استرس بزرگ دیگری هم دارند و آن هم این است که من حدود دو هفته پیش و کشور را خریدم و نگران هستند که به برنامه ریزی و بودجه بندی آزمونهای شما یعنی آزمونهای آکادمی تیزهوشان که به صورت دوره‌ای در ۱۶ مرحله می باشد نرسند و نمی‌توانم خودم را در آزمون هایی که مشابه آزمون های تیزهوشان می باشد بسنجم
    باتشکر
    خدانگهدار??

    • آکادمی تیزهوشان می گوید :

      سلام
      سینا جان تایم های مطالعه‌ت رو کوتاه کن و هر ۳۰ ساعت مطالعه یک ربع استراحت داشته باش تا به مرور عادت کنی

  20. Amir می گوید :

    سلام دکتر حسینی. من اگه از عید پکیج ریاضی تون رو خریداری کنم میرسم که تا امتحان تموم کنم و مسلط شم. و سوال دوم اینکه واقعا تضمین میکنه ریاضی من روز در ازمون؟

    • آکادمی تیزهوشان می گوید :

      سلام
      پکیج از نظر منبع برای آزمونتون کامله ولی شما که قصد خرید داری بهتر نیست از همین الان اقدام کنی؟!

  21. مقدم می گوید :

    سلام آقای دکتر خسته نباشین
    لطفا یه راه حلی به من بگین
    من برای هر هفته پیش بینی میکنم که هر درس رو چند ساعت بخونم بعد از اینکه دو روز به این روشم عمل میکنم ناخودآگاه خسته میشم و حواستم پرت میشه و بعد از اینکه از درس خوندن دست میکشم انگاری بهم شارژ میزن و دیگه بعدش که میخوام برم درس بخونم دوباره خسته میشم یا اینکه خسته نمیشم و حواسم پرت میشه و بازیگوشی میکنم مثلا نقاشی میکشم یا شعر میخونم یا حواسم جمع میشه سمت ی نقطه???
    لطفا کمکم کنین ممنون از شما??

  22. مهدی شعبانی می گوید :

    سلام آقای حسینی من انگیزه دارم درسمم می خونم ولی در مضیقه مالی قرار گرفتم و خیلی دوست دارم در آزمونهای آنلاین شما شرکت کنم ولی خیلی گرونه حتی پشتیبانتون هم گفتم ولی کم تخفیف داد دوست دارم هزینه اش بیاد پایین منم شرکت کنم???

  23. مونا می گوید :

    سلام استادخسته نباشید من امروز ظرفیت پذیرش مدرسه فرزانگان رو دیدم ولی دیدم ظرفیت نهم به دهم برای فرزانگان ۱ رو یا نداره یا اگه داشته باشه برای بقیه مدارس هست راسیتش خیلی انگیزمو از دست دادم درسم خیلی خوبه و با تعریفایی که از پکیج های فوق العاده شما دیدم و شنیدم تصمیم گرفتم اونارو بخرم ولی متاسفانه میترسم فرزانگان۱ قبول نشم تمام امیدم رفتن به این مدرسست لطفا راهنمایی کنید

    • آکادمی تیزهوشان می گوید :

      سلام خیلی ممنون
      استرس و ناامیدی هیچ کمکی بهت نمیکنه مونا جان حتی اگه ظرفیت مدرسه یک نفر هم باشه چرا اون یک نفر تو نباشی

  24. امیر می گوید :

    سلام استاد. میخاستم بدونم امسال ازمون نمونه و تیزهوشان جداست؟
    و اینکه حتما باید هشتم رو بخونیم؟