چرا دانش‌آموزان دچار افت تحصیلی می‌شوند؟

  مشاوره ای, مقالات   زمان مطالعه 2 دقیقه  17 / 03 / 1399

5

هیچ کسی را نمی‌توانید پیدا کنید که از شکست خوشحال شود. اینکه شما برای مدت طولانی و به ثمر رسیدن فعالیت‌هایتان تلاش کنید اما در نهایت شکست حاصل کارتان شود نه تنها حس بازنده بودن و آخر شدن را در شما به وجود می‌آورد بلکه می‌تواند حسی همچون ناتوانی در انجام تمامی کارها را در شما تقویت کند و به عبارتی اعتماد به نفس شما را از بین ببرد. این مسئله مسلما ناگوار است و وضعیت روحی شما را متزلزل می‌کند. حال فکر کنید که این اتفاق برای دانش‌آموزان در سنین پایین با آن روحیه حساس رخ دهد. تاکنون از خود پرسیده‌اید؛ چه بلایی بر سر آن‌ها خواهد امد؟ اینجاست که حضور یک مشاور در کنار آنان و آگاهی پدر و مادر از وضعیت فرزند میتواند کمک کننده باشد و آن‌ها را در نهایت از این بحران مقطعی خارج کند.

هر چند ریشه‌یابی دلایل افت تحصیلی محصلان یکی از بهترین راهکارهاست. از همین‌رو در ادامه به شرح برخی از این دلایل می‌پردازیم.

دلایل افت تحصیلی دانش آموزان چیست؟

هر کدام از ما در برهه ای از زمان با شکست‌هایی در زندگی روبرو شده‌ایم. البته اولین شکست را در زمان تحصیل تجربه کرده‌ایم. تجربه‌ای ترسناک که اغلب ما را ناامید و سردرگم می‌کند. شاید اگر دلایل افت تحصیلی خود یا فرزندانتان را بدانید بتوانید از آن در جهت بهبود وضعیت موجود بهره گیرید. این دلایل عبارتند از؛

* عدم وجود مهارت مطالعه

اگر به روش مطالعه دانش‌آموزان توجه کنید متوجه می‌شوید که اکثر آن‌ها به روش مطالعه‌ی بهتری احتیاج دارند. درواقع منظور ما از بهتر «ساده‌تر» است. نمیتوان گفت که هیچکس مهارت ندارد درواقع اکثر آن ها نمیدانند چگونه از مهارت هایشان استفاده کنند. اینکه بتوانید روشی سازگار با روحیه و شخصیت خود برای مطالعه را پیدا کنید، از افت تحصیلی دور خواهید ماند.

* ترس

یکی از اولین و مهم‌ترین دلایلی که منجر به افت تحصیلی دانش آموزان می‌شود «ترس» است. هر چند ترس در دانش‌آموزان به دو شکل ظاهر می‌شود اما وجود هر کدام از آن‌ها میتواند دردسرساز شود.

اولی ترس از شکست: این دسته از افراد دیگر هیچ تلاشی برای رسیدن به خواسته ها و اهدافشان نمی‌کنند. انها با ترس این مسئله که دیگران بر این باورند؛ دیگران فکر میکنند آنها خنگ هستند.

دومی بعضی ز موفقیت می‌ترسند: این افراد فکر می‌کنند با موفق شدن در مرکز توجه قرار می‌گیرند و بنابراین ترجیح می‌دهند همیشه در سایه باشند، اثرگذار نباشند و به‌جای اینکه توجه کسی را جلب کنند، در حاشیه باشند.

درباره این مطلب نظر دهید !

میانگین امتیاز این مطلب 5 است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 نظر در “چرا دانش‌آموزان دچار افت تحصیلی می‌شوند؟

    • آکادمی تیزهوشان می گوید :

      ساعت مطالعه افراد مختلف متفاوته مثلاً ممکنه شما یه مطلب رو توی نیم ساعت متوجه بشین و شخص دیگه ای طی ۱۰ ساعت

    • آکادمی تیزهوشان می گوید :

      امیرجان ساعت مطالعه برای افراد مختلف متفاوته ممکنه برای شما ۵ ساعت مطالعه کافی باشه و برای شخص دیگه ۱۰ ساعت مطالعه