چگونه حین درس خواندن تمرکز داشته باشیم؟

  مشاوره ای, مقالات   زمان مطالعه 4 دقیقه  13 / 03 / 1399

4.9

بسیاری از دانش آموزان میگویند ” تمرکز نداریم! نمیتوانیم درس بخوانیم. ” عدم تمرکز حواس در هنگام درس خواندن موضوعیست که بسیاری از دانش آموزان از آن رنج می برند. این موضوع میتواند موجب پایین آمدن در سرعت مطالعه شود. اما جای نگرانی نیست. شما میتوانید با رعایت یک سری نکات تمرکز خود را بالاتر ببرید. با ما همراه باشید تا راهکار های حفظ تمرکز را با هم بررسی کنیم.

راهکارهای افزایش تمرکز حین مطالعه

این مسئله را نمیتوان کتمان کرد که تمرکز برای تمامی افرادی که می‌خواهند مدت زمانی طولانی را به مطالعه بپردازند امری ضروری‌ست. پس باید از روش‌هایی مناسب برای افزایش تمرکز حین درس خواندن استفاده نمود. تاکنون به این مسئله فکر کرده‌اید چه راهکارهایی برای اینکار پیش روی شما قرار دارد؟

۱- مکان مناسب برای مطالعه

راهکارهای افزایش تمرکز حین مطالعهفرض کنید که در یک اتاق پر از وسیله نشسته‌اید که هر کدام از وسایل به گوشه‌ای پرت شده‌اند. کتاب‌هایتان هر کدام در یک طرف اتاق قرار دارند و پنجره باز و صدای بوق ماشین‌ها بسیار آزاردهنده شده است. خودتان چه فکر می‌کنید؟ آیا می‌توانید در چنین اتاقی تمرکز کنید و درس بخوانید؟ پس اولین قدم برای افزایش تمرکز حین درس خواندن آماده کردن مکانی مناسب برای مطالعه است. این کار نه تنها منجر به افزایش تمرکز شما می‌شود بلکه در بالا بردن راندمان درس خواندن شما تاثیرگذار است. محیط درس خواندن باید:

  • آرام باشد. اگر سر و صدا حواس شما را پرت میکند، از هدفون استفاده کنید.
  • محیط مرتب و بدون شلوغی موجب افزایش تمرکز شما میشود.
  • خیلی گرم یا خیلی سرد نباشد.

۲- دوری از شبکه‌های اجتماعی

همه ما میدانیم که امروزه شبکه های اجتماعی نقش زیادی در زندگیمان دارند. اما باید توجه داشته باشیم که فضای مجازی علاوه بر نکات مثبتی که دارد میتواند اثرات مخربی هم داشته باشد. شبکه های مجازی میتوانند خیلی وسوسه کننده باشند. وسوسه ای که هنگام درس خواندن به سراغتان می آید تا سری به فضای مجازی بزنید و از خبر های جدید آگاه شوید!  حال راه حل چیست؟ بهترین راه برای داشتن تمرکز هنگام درس خواندن این است که گوشی خود را خاموش کنید و آن را دور از خودتان قرار دهید. یا حداقل آن را در حالت پرواز بگذارید.

۳- مشخص کردن بازه زمانی مطالعه

تعیین بازه زمانی برای مطالعههمیشه قبل از درس خواندن هدف خود را در نظر داشته باشید و با انگیزه شروع کنید. یکی از راهکارهایی که برای افزایش تمرکز حین درس خواندن توصیه می‌شود مشخص کردن هدف و واحدهای زمانی کوتاه است. به عنوان مثال اگر تصمیم گرفته‌اید که یک ساعت و نیم از روز را به خواندن درس ریاضی بپردازید، باید آن را به سه تا ۳۰ دقیقه تقسیم‌بندی کنید و پس از هر ۳۰ دقیقه به میزان ۵دقیقه استراحت نمائید. این استراحت‌ها و این دسته‌بندی به شما این امکان را می‌دهد تا ذهن‌تان را از عواملی که حواس شما را پرت می‌کند دور کنید و زمان مفیدتری را به مطالعه بپردازید.

چند توصیه مهم

  • در هنگام درس خواندن، زیر مطالب مهم خط بکشید. یا از هایلایتر استفاده کنید. تمرین ها را برای خودتان حل کنید. سعی کنید در هنگام درس خواندن ذهن خود را درگیر کنید و فعال باشید.
  • برای داشتن تمرکز، خواب کافی داشته باشید. با درس خواندن بیشتر و خوابیدن کمتر نتیجه بهتری نمیگیرید. بدن ما نیاز به ۷ تا ۸ ساعت خواب آرام دارد.
  • زمانی را برای افکار مزاحم که باعث نگرانیتان میشود، در نظر بگیرید. هنگام مطالعه کنارتان یک کاغذ و خودکار برای نوشتن افکار مزاحم داشته باشید، تا در زمان دیگری به آن ها فکر کنید. به خودتان بگویید “بعدا به این موضوعات فکر میکنم الان وقت درس خواندن است”.
  • هنگامیکه احساس کردید افکارتان از درس دور شده یا حواستان پرت شده، با گوشه خورکار یا خط کش به دست خود ضربه ای آرام بزنید.

چه غذاهایی به افزایش تمرکز کمک می‌کنند؟

  • خوردن صبحانه سبب تقویت حافظه کوتاه مدت میشود.
  • ماهی به دلیل داشتن امگا ۳ میتواند به تقویت عملکرد مغز کمک کند.
  • آجیل ها و مغز های کم نمک برای تقویت تمرکز مفید هستند.
  • مواد کافئین دار مثل چای و قهوه به افزایش تمرکز و هشیاری کمک میکنند. اما توجه داشته باشید که مصرف زیادی این مواد اثر معکوس دارد.

دریافت فایل PDF این مطلب ...

دانلود فایل (881.7 کیلوبایت)
درباره این مطلب نظر دهید !

میانگین امتیاز این مطلب 4.9 است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

34 نظر در “چگونه حین درس خواندن تمرکز داشته باشیم؟

  1. ستاره می گوید :

    سلام استاد،ببخشید سوالی داشتم
    این که به چه صورت درس های خواندنی مثل علوم و اجتماعی و دینی ..و بخونیم که توی ذهن جا بگیره،چون من عقبم و تازه شروع به درس خوندن کردم و استرس دارم برای ازمون؟!!

  2. حنا می گوید :

    سلام استاد متشکرم بابت مطالبتون
    استاد من مشکل وسواسی در درس خواندن دارم یعنی یک مطلب رو بارها میخونم و انکار فک میکنم متوجه نشدم و حساسیت دارم و این باعث میشه که من کل وقتم رو از دست بدم امکانش هست راهنماییم کنید و راه حلی برای مشکلم بگید???

  3. Shadi.z می گوید :

    راهکار ۱ واس من خیلی تاثیر گذار بود ?من اتاقم بیشتر اوقات کتابهام همه جا پراکنده شدن

  4. Ferdospenah Lamyaa می گوید :

    سلام من میخوام پکیج صفر تا صد ریاضی رو بگیرم (منتها با امتیازهام‌نیاز به چند مقدار امتیاز دارم حداکثر)

  5. Reza می گوید :

    باسلام آقای حسینی.اگه زحمتی نیست ویسی راجب افزایش اعتماد به نفس. ایمان به خود.افزایش پشتکار بگذارید
    ممنون میشوم

    • سیدمحمد حسینی می گوید :

      سلام
      یه فیلم در این رابطه آماده کردیم که حتما میذاریم توی اینستاگراممون

  6. مهدی ورزدار می گوید :

    باسلام آقای حسینی.اگه زحمتی نیست ویسی راجب افزایش اعتماد به نفس. ایمان به خود.افزایش پشتکار بگذارید
    ممنون میشوم

  7. مهدی رستمی می گوید :

    سلام
    ببخشید من الان میخوام پکیج های ریاضی و فیزیک و شیمی و زیست و فارسی رو بخرم…
    میرسم که تموم کنم پکیج ها رو اگه میتونم تموم کنم بگید روس چند قسمت بینم که تا روز ازمون نمونه دولتی تموم کنم
    لطفا جواب بدبد و راهنماییم کنید

  8. Pourya می گوید :

    سلام اقایه حسینی ممنون بابت مقاله کامل و مفیدتون خواستم بپرسم که بعد امتحانایه ترم کلاسایه انلاین برایه جمع بندی و امادگی برای ازمون های تیزهوشان هم برگزار میکنید یا خیر؟
    ممنون.