میزان خواب مناسب برای من چقدر است؟
میزان خواب مناسب برای من چقدر است؟
1.9 (38.33%) 12 vote[s]

میزان خواب مناسب برای من چقدر است؟
۱٫۹ (۳۸٫۳۳%) ۱۲ vote[s]

میزان خواب مناسب یک فاکتور بسیار اساسی در شادابی و پرانرژی بودن شماست. اگر میزان خواب مناسب داشته باشید قطعا روزی بسیار پربازده خواهید داشت. در مورد این موضوع تحقیقات بسیاری انجام شده است. اما در ایم مقاله قصد دارم به چند نکته ی مهم در مورد خواب کافی اشاره کنم:

 

۱. خواب کافی چقدر است؟

Alarm clock free iconطبق تحقیقاتی که انجام شده، میزان خواب مناسب باید بین ۷ تا ۹ ساعت باشد. افرادی که کمتر از این مقدار خواب روزانه دارند ناخودآگاه بعد از چند روز احساس بی‌حالی و خستگی می کنند. شما بعنوان یک دانش‌آموز باید بطور میانگین روزانه ۸ ساعت خواب مفید داشته باشید. پس بهتر است حدود ساعت ۱۰-۱۱ خواب باشید تا بدن شما بتواند انرژی لازم را دریافت کند.

 

۲. سریع به خواب رفتن خوب نیست!

Start free iconاغلب فکر می‌کنید اگر به محض برخورد سرتان با بالش خوابتان ببرد، بدن شما مشکل خوابیدن ندارد. اما نتایج عکس این را نشان می‌دهد. در کل باید بدانید این نشانه ی خوبی نیست! چون بیانگر این است که بدن شما آنقدر مشکل خواب دارد که به سرعت و به راحتی به خواب می‌روید. سعی کنید شب‌ها زودتر بخوابید تا این مکشل حل بشود.

 

۳. قبل از خواب کاری انجام بدهید

Book free iconسعی کنید قبل از خواب یک کار منظم انجام دهید. مثلا کمی کتاب بخوانید یا دقایقی موسیقی گوش کنید. اگر عادت کنید که قبل از خواب کار یا کارهای خاصی انجام دهید، بدن ناخودآگاه متوجه می‌شود که زمان خواب است و خود را برای آن آماده می‌کند. اما دقت داشته باشید که به هیچ وجه از موبایل استفاده نکنید (مثلا بازی نکنید یا در شبکه‌های اجتماعی گشت نزنید!)

 

حتما بخون!
اتحاد های ریاضی

۴. به خودتان سخت نگیرید

Pillow free iconبسیاری از شما ظهر وقتی از مدرسه بازمی‌گردید خسته‌اید. اصلا به خودتان سخت نگیرید و کمی استراحت کنید. خواب ظهر نباید بیشتر از ۳۰-۴۵ دقیقه باشد چون باعث بی‌حالی و کسلی می‌شود. اما همین میزان خواب می‌تواند هم خستگی شما را برطرف کند و هم باعث بی‌حالی نشود.

 

۵. ذهنتان را خالی کنید!

Brain free iconباور داشته باشید که موقع خواب هیچ کدام از مشکلاتتان را نمی‌توانید حل کنید. پس راحت و با خیال آسوده بخوابید! بسیاری از افراد موقع خواب به موضوعات مختلفی فکر می‌کنند: امتحان فردا، تکلیف جلسه ی بعد، تحقیقی که باید بکنم و … . در زمان خواب این افکار را از خودتان دور کنید. بگذارید معزتان کمی استراحت کند و انرژی از دست رفته را بدست آورد. با این افکار هیچ کدام از این کارها حل نخواهد شد. پس حداقل خواب را از خودتان دریغ نکنید!

 

میزان خواب مناسب تاثیر بسیاری بر روند تحصیلی دانش‌اموزان دارد. توصیه می‌کنم این نکات را با دقت یک بار دیگر مرور کنید و سعی کنید در زندگی‌تان بکار گیرید. به شما قول می‌دهم بعد از مدتی معجزه ی آنها را خواهید دید.

 

آیا شما هم خوابتان دچار مشکل است؟

زیر همین مقاله کامنت بگذارید تا در این باره بیشتر با هم بحث کنیم.

مطلب مفیدی برای شما بود ؟؟ پس به اشتراک بگذارید برای دوستانتان

سیدمحمد حسینی

همیشه آرزو داشتم یک مرجع درسی کامل و تخصصی قابل دسترس برای تمام دانش‌آموزان بود تا همه از آموزشهای آن استفاده می‌کردند. آن آرزو اکنون «آکادمی تیزهوشان» نام دارد ...

دیدگاه کاربران ...

تعداد دیدگاه : 19

  1. توسط Mohammad

    سلام خدمت اقای حسینی

    ممنون بابت این مقاله خوبتون و ممنون از اینکه وقت میزارین تا به ما کمک کنید. خیلی خواستم بسته زیست رو بخرم ولی اگر زود تر با کانال شما اشنا شده بودم از.تخفیف استفاده میکردم فقط یه مشکلی هست اقای حسینی من سعی میکنم ۲۰ دقیقه بخوابم ولی از شدت خستگی ۲ ساعت تا ۴ ساعت میخوابم مخصوصا روزی که ورزش داریم که از شدت خستگی و دودین ، توی کلاس هم خوابمون میبره. واس همین کله برنامه بهم میریزه، ساعت هم کوک کردم تا ۴۵ دقیقه دیگه ولی بیدار نشدم😞

    • توسط سیدمحمد حسینی

      سلام
      شما باید ببینید که آیا شبها هم خواب مناسب دارید؟ قبول دارم در مدرسه خستگی باعث میشه نتونید کم بخوابید! اما اگر شب قبلش حدود ۸-۹ ساعت خواب داشته باشید.

  2. توسط Mohammad

    بله فرمایش شما درست من ساعت ۹ یا ۱۰ میخوابم و ساعت ۶ صبح سرحال بیدار میشم

    ممکنه تغذیه توی خواب تاثیر داشته باشه؟؟

    • توسط سیدمحمد حسینی

      بله قطعا تاثیر داره!
      خواب و تغذیه دو رکن کاملا مکمل هستند که باید رعایت بشه. در مورد تغذیه حتما در آینده توضیحات بیشتری ارائه میدم اما همین رو بدونید که حداقل ۲ ساعت قبل خواب اصلا تغذیه سنگین نداشته باشید

  3. توسط محيا نقى زاده

    سلام اقای حسینی، من هرشب حدود ساعت یک میخوابم ولی فرداش که از مدرسه میام دو سه ساعتی میخوابم و بعدش سر حال میشم میخواستم ببینم این برنامه خواب تاثیر بدی داره؟؟

  4. توسط A.A

    سلام اقاى حسینى. من توى برنامه ریزى کردن مشکل دارم. نمى دونم براى هر درس چند ساعت وقت بزارم تا هم به درس هاى بعدیم برسم و هم بتونم تست بزنم اگر مى شه یه توضیح بدین. در ضمن من کلاس نهم هستم و اکثر شبا تا ساعت ١ بیدار میمونم و صبح هم ساعت ۶ بیدار مى شم چى کار کنم که بتونم هم حجم درس زیادى رو بخونم و هم خواب کافى داشته باشم؟؟
    ممنونم از سایت و کانال بسیار خوبتون

    • توسط سیدمحمد حسینی

      سلام
      ۲ مورد رو اشاره می‌کنم:
      ۱. شما باید درس‌ها رو بصورت مبحثی برنامه‌ریزی کنین نه ساعتی. چندین بار روی این موضوع تاکید کردم و بسیار مهمه. مثلا بگید تا فلان روز باید این مباحث زیست‌شناسی رو بخونم
      ۲. خواب کافی باید در اولویت باشه نه درس خوندن! شما باید با خودتون شرط عهد ببندید که تحت هر شرایطی ساعت ۱۱ خواب باشید. قطعا بعد از مدتی انرژی کافی برای درس‌خواندن و کارهای روزانه رو خواهید داشت

      موفق باشید

  5. توسط F.F

    سلام.خسته نباشید.من موقع خواب نمی تونم ذهنم رو خالی کنم جوری ۱،۲و حتی۳ساعت بعد از دراز کشیدن خوابم می گیره.خیلی سعی کردم اما حل نشده.باید چی کار کنم

    • توسط سیدمحمد حسینی

      سلام
      این دیگه بستگی به شما داره که روی خودتون کار کنین. باید بدونید که هیچ مشکلی موقع خواب شما حل نمیشه! پس بیخیال باشید

  6. توسط Amir

    سلام آقای حسینی ببخشین چرا من همیشه کتاب دستمه ولی فقط در طول روز بیشتر از یه درس نمیتونم بخونم ، زمان خیلی سریع برام رد میشه و عقب افتادم چطوری باید بخونم که هم از زندگی لذت ببرم بتونم یه ربع نخونم و هم زودتر به نتیجه برسم ممنون میشم در کانال هم در قالب وویس توضیح بدین

  7. توسط Mohammad reza

    سلام دکتر حسینی

    اقای حسینی من اول مهر ماه خیلی خوب درس میخوندم الان تنبل شدم و ۲ هفتس فقط درس مدرسه میخونم و اصلا تست نمیزنم استرس دارم و انگیزه ای ندارم. حس میکنم عقب موندم. یه سوال منظورت از شروع کردن دقیق یعنی چی؟ یعنی تست بزنیم؟ درس بخونیم؟ چیکار کنیم؟ دوست من قبولی سال پیش والا فقط درس های مدرسه رو بسیار خوب یاد میگرفت به همه چیشم میرسید. باشگاه و زبان ولی من وقت کم میارم. جوری شده که به کتاب نگاه میکنم سر درد میگیرم.

    ممنون از زحماتتون.

    • توسط سیدمحمد حسینی

      سلام
      این موضوع رو قبلا بارها بحث کردم ولی مجددا در کانال توضیجاتی ارائه خواهم کرد

      موفق باشید

  8. توسط Sana

    سلام آقای حسینی خسته نباشین من الان طول هفته بعد مدرسه از ساعت ۵ درس خوندنو شروع میکردم الان وسط هفته به علت بیحواسی سیاعت کوک نکردمو ۶ بیدار شدم الان به نظرتون برنامه من به هم ریخته باید چیکار نم؟؟

    • توسط سیدمحمد حسینی

      سلام
      در کتاب علامت سوال و همچنین در کانال بارها توضیح دادم که برنامه‌ریزی زمان محور بسیار نادرسته. سعی کنین مبحث محور کار کنین که همچین مشکلاتی بوجود نیاد

      موفق باشید

  9. توسط یاسمن رحیمی

    سلام آقای حسینی من همیشه بعد از یک ساعت درس خوندن سریع کسل میشم و نمیتونم باهمون جدیت درسمو ادامه بدم و حداقل یک ساعت بین درس خوندنم وقفه میفته به نظر شما خوابم مشکل داره یا نحوه ی درس خوندنم؟!

    • توسط سیدمحمد حسینی

      سلام
      ممکنه مشکل از خواب باشه. باید سعی کنین خواب مناسب با کیفیت و کمیت مناسب داشته باشید. وضع خواب شما چطور هست؟!

      موفق باشید

  10. توسط یاسمن رحیمی

    من معمولا شب بین ساعت ۱تا۲تا۶ میخوابم و ظهر هم ۲الی۳ ساعت میخوابم که جمعا میشه ۶تا۷ ساعت ولی بازم موقع درس خواندن کسلم چیکار کنم به نظرتون؟!

  11. توسط Frnaz

    سلام خسته نباشید. ببخشید توی ماه رمضون ساعت خوابمون رو چطوری تنظیم کنیم که هم روزه بگیریم هم درس بخونیم؟

  12. لطفا قبل از ارسال سئوال یا دیدگاه سئوالات متداول را بخونید.
    جهت رفع سوالات و مشکلات خود از سیستم پشتیبانی سایت استفاده نمایید .
    دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

    دیدگاه خود را بیان کنید