۵ قاعده نام گذاری علمی

  آموزشی, مقالات   زمان مطالعه 2 دقیقه  28 / 07 / 1397

5

یکی از مهم‌ترین بخش‌های زیست‌شناسی نام گذاری علمی جانداران است. ما تعداد بیشماری جاندار داریم. پس برای شناسایی راحت‌تر آنها و استفاده های علمی مجبوریم به نام گذاری علمی روی بیاوریم. در ایتدا نام‌های ۳ یا چند قسمتی برای جانداران می‌گذاشتند. اما «لینه» نام‌گذاری ۲ کلمه ای را معرفی کرد و امروزه از همین روش به عنوان روش استاندارد نام گذاری استفاده می‌شود.

توصیه می‌کنم ایتدا فیلم زیر را با دقت تماشا کنید و سپس نکات مهم آن را در زیر مطالعه کنید

 

نکات مهم نام گذاری علمی

ترکیب دو کلمه ای

نکته ی اول این است که نام گذاری علمی از دو کلمه تشکیل شه که کلمه ی اول همان «سرده» یا جنس است و کلمه ی دوم «گونه» می‌باشد. مثلا نام علمی گرگ بصورت Canis lupus است که در آن Canis نام جنس و lupus نام آن گونه ی خاص است که تصویش را مشاهده می‌کنید.

 

 

 

حروف تماما لاتین

باید تمام نام گذاری علمی شما بصورت حروف لاتین (a,b,c,d,…) باشد. در هر کجای دنیا باشید و به هر زبانی صحیت می‌کنید باید نام گذاری شما با استفاده حروف لاتین باشد تا معتبر محسوب شود.

حروف اول بزرگ، مابقی کوچک

باید اولین حرف از این عبارت دو کلمه ای شما بزرگ (capital) باشد و مابقی حروف تماما کوچک نوشته شوند. یعنی حرف اول سرده بزرگ و بقیه حروف کوچک باشند. مثلا در همین مثال اخیر دیدید که حرف C بصورت بزرگ نوشته شد و سایر حروف کوچک بودند.

نوسته بصورت ایتالیک (Italic) باشد

کل عبارت دو کلمه ای شما باید بصورت ایتالیک (کج) نوشته شود.

با رعایت این موارد شما یک نام گذاری علمی کامل دارید که می‌توانید در هر جایی استفاده کنید!

این آموزش بخشی از مجموعه صفر تا صد زیست شناسی نهم است. مجموعه ای که کل مفاهیم زیست شناسی نهم و مطالب مرتبط با آن را بصورت بسیار تخصصی آموزش می‌بینید. 

درباره این مطلب نظر دهید !

میانگین امتیاز این مطلب 5 است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 نظر در “۵ قاعده نام گذاری علمی