تقویت اعتماد به نفس دانش آموزان

  مشاوره ای, مقالات   زمان مطالعه 3 دقیقه  07 / 04 / 1399

5

در برهه ای از زمان دانش آموزان با چالش هایی در درس مواجه می شوند که ترس و استرس فراوانی را برای آنها به دنبال دارد که در نتیجه منجر به از بین رفتن اعتماد به نفس آنها می شود. نبود پشتکار و اعتماد به نفس کافی، روحیه‌ی تلاش مضاعف و ایجاد افکار مثبت را از آنها می‌گیرد و درنتیجه، عملکرد آنها مناسب نخواهد بود. از همین رو بهترین راهکار موجود ریشه کن کردن ترس ها و استرس هاست. ایجاست که بهره گیری از روش هایی که پیشنهاد می شود میتواند فرزند شما را از بحرانی که درگیرش شده نجات دهد. در ادامه این مقاله در نظر داریم راهکارهایی برای تقویت اعتماد به نفس دانش آموزان ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

راهکارهایی برای تقویت اعتماد به نفس دانش آموزان

یکی از ناامیدکننده‌ترین شرایطی که ممکن است هر معلمی تجربه کند، زمانی است که دانش‌آموزانِ به‌ظاهر بااستعداد، نتوانند تکالیف ساده‌ی درسی خود را به پایان برسانند یا حتی کوششی نکنند برای انجام تکالیفی که کمی چالش‌برانگیز به‌نظر می‌رسند. دانش‌آموزانی که در اولین سختی در تکالیف، دست از تلاش برمی‌دارند، گیج‌کننده‌ و پیچیده‌تر هستند، چون در این دانش‌آموزان روحیه‌ی عدم وجود پشتکار و تسلیم‌ناپذیری با تنبلی اشتباه گرفته می‌شود. درحالی‌که ممکن است به این افراد توصیه شود که به تلاش خود ادامه دهند، هرچند به‌ندرت این توصیه کارگشا است.

دلایل زیادی برای از بین رفتن اعتماد به نفس دانش آموزان وجود دارد و نمیتوان گفت که در طول سال های تحصیلی شان تنها با یک چالش روبرو می شوند. مطمئنا چالش هایی به ظاهر فلج کننده پیش رویشان قرار میگیرد اما همواره راهکارهایی وجود دارد. این راهکارها عبارتند از؛

* باید هر درس یا تمرین کوچکی را که میخواهند بخوانند از جایی شروع کنند که آسان تر است. اگر ببینند که توانایی حل مسائل را دارند راحت تر و فارغ از هرگونه ترس و اضطراب به انجام کارهایشان میپردازند.

* زمانی که دانش‌آموزان در گروه‌های دو یا سه نفری حتی روی بخشی از یک تکلیف کار می‌کنند، عملکرد آنها بهتر است. کارکردن با یک همکلاسی، زمانی‌که دانش‌آموزان از پاسخ یا روند حل مسأله مطمئن نیستند، حمایت آنی ایجاد می‌کند.

* سرفصل‌ها، مدل‌ها، نمونه‌ها و برهان‌های زیادی را پیشنهاد دهید تا دانش‌آموزان بدانند که چه زمانی در مسیر درست قرار دارند.

* به دانش‌آموزان بگویید که سؤالات خود را زمانی که تکالیف را به‌صورت انفرادی انجام می‌دهند، در قسمت مشخصی روی تخته یا کتاب خود یادداشت کنند. سپس معلمان در زمان مشخص به آنها پاسخ دهند.

* به دانش‌آموزان یاد بدهید که کار آنها همیشه نباید عالی و بدون نقص باشد تا مورد قبول شما و معلمان قرار گیرد. گاهی‌اوقات «خوب» واقعا به اندازه‌ی کافی خوب است!

درباره این مطلب نظر دهید !

میانگین امتیاز این مطلب 5 است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 نظر در “تقویت اعتماد به نفس دانش آموزان

  1. صفری می گوید :

    سلام اقای حسینی سطح قلم چی با ازمون تیزهوشان شباهتی داشت؟ منظورم ازمونای اخرش هست

  2. امیرحسین نعمتی می گوید :

    از این مطالب بهره لازم را بردیم ?

    ممنون از زحماتتون استاد حسینی ❤️
    تشکر ?

  3. امیرحسین می گوید :

    سلام اقای حسینی سطح قلم چی با ازمون تیزهوشان شباهتی داشت؟ منظورم ازمونای اخرش هست

  4. شایان می گوید :

    سلام دکتر حسینی یه مدته که هر چی به آزمون نمونه دولتی نزدیک تر میشیم اعتماد به نفسم کمتر میشه و هی میترسم که قبول نشم ، به نظرتون باید چیکار کنم ؟!