سبک سوالات در آزمون تیزهوشان

  مقالات دانش آموزان   زمان مطالعه 4 دقیقه  10 / 09 / 1397

5

به نام خدا

سلام و وقت بخیر عرض می کنم خدمت همه ی شما دوستان خوبم در آکادمی تیزهوشان. آرین اسدی زاده هستم و میخوام به شما قواعدی رو که طراح سوالات تیزهوشان رعایت میکنن در میون بزارم.

  • Question free iconاولین موضوع اینه که در تیزهوشان هیچ وقت سوال تکراری پیدا نمیشه! یعنی اگر سوالی رو در یکی از سال های قبل طرح شده باشه، دیگه امکان نداره در سال های بعد تکرار بشه! البته این موضوع نباید باعث بشه که شما سوالات سال های قبل رو حل نکنید… در واقع شما باید بارها و بارها سوالات سال های قبل رو حل کنید تا بتونید فکر طراح سوال رو بخونید و منظورشو متوجه بشید. تنها در این صورته که با سبک سوالات تیزهوشان آشنا میشید و سرجلسه ی آزمون سوالات براتون خیلی عادی هستن. پس حتما بارها و بارها سوالات سال های قبل رو حل کنید و برای نزدیک آزمون نزارید.

 

  • Chemistry free iconنکته ی دیگه اینه که طراح سوال ها برای جلوگیری از تکرار سوالات، از یک سری مبحث ها هیچ سوالی طرح نمیکنن تا زمانی که دستشون در راحی سوالات جدید بسته بود و امکان تکراری شدن سوال وجود داشت، بتونن از اون مباحث سوال طرح کنن… یکی از مهم ترین مباحثی به احتمال خیلی زیاد در سال های اخیر ازش استفاده میشه مبحث موارنه است. موازنه مبحث مهمیه که احتمال طرح سوال در سال قبل هم از این مبحث وجود داشت، اما هنوز سوال ازش طرح نشده و احتمال این که در یک یا دوسال آینده سوال ازش طرح بشه خیلی زیاده. پس بهتره براش آماده باشید.

 

  • Books free iconطراحان سوال تیزهوشان به هیچ وجه از سوالاتی که در کتاب ها و آزمون های مختلف استفاده شده سوال طرح نمیکنن! البته یک بار این اتفاق افتاد و در یکی از آزمون ها یک سوال مشابه سوالی بود که در یکی از کتاب ها طرح شده بود(در شیمی)؛ به خاطر همین موضوع طزاح سوال توبیخ شد و برای اون انتشارات هم دردسر های زیادی رو به همراه داشت و این اتفاق دیگه تکرار نشد … پس شما نباید به تبلیغ های انتشارات مختلف توجه کنید و بدونید که منابع رو باید متناسب با نیاز خودتون استفاده کنید. البته این موضوع نباید باعث بشه که شما از کتاب های کمک درسی استفاده نکنید؛ اتفاقا حل تست های مختلف خیلی خیلی مهمه. دلیلش هم اینه که هر چقدر تست و تمرین بیشتری حل کرده باشید، سرعت فکر کردنتون بیشتره و راه حل های خلاقانه تری در مدت خیلی کوتاهی به ذهنتون می رسه.

 

  • Brain free iconنقش هوش و استعداد در آزمون تیزهوشان صفره!! شاید این از شنیدن این موضوع تعجب کنید ولی تحقیقات زیادی این رو نشون داده و اثبات کرده که هوش و استعداد و … هیچ نقشی در نتیجه ندارن! این تحقیقات رو در یک مقاله ی دیگه کامل توضیح میدم. اما در حال حاضر فقط این رو یادتون باشه که هوش و استعداد فقط بهونه است و “کسی که بخواد یه کاری رو انجام بده راهشو پیدا میکنه، و کسی که نخواد یه کاری رو انجام بده بهونشو پیدا میکنه.” امیدوارم که شما بهونه ها رو کنار بزارید و به دنبال راه حل ها بگردید.

 

  • Puzzle free iconبرخلاف هوش و استعداد، خلاقیت نقش بزرگی در حل سوالات تیزهوشان داره… ولی اگر احساس میکنید خلاق نیستید، یک خبر خوب برای شما دارم! خلاقیت کاملا قابل آموزشه و فقط نیاز به تمرین و تلاش مداوم داره. برای پرورش خلاقیت باید سوالات مبتنی بر خلاقیت رو خیلی زیاد حل کنید. البته در ابتدا احتمالا سوالات خیلی کمی رو درست جواب میدید و این موضوع طبیعیه. فقط شما باید به صورت روزانه تمرین داشته باشید و سعی کنید سوالات رو بدون پاسخ نامه حل کنید حتی اگر زمان ببره. این طوری عادت میکنید به حل این نوع سوالات و شما به یک آدم خلاق در حل سوالات تبدیل میشید و سوالات خلاقانه رو خیلی راحت تر حل میکنید.

امیدوارم که این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته باشه.

درباره این مطلب نظر دهید !

میانگین امتیاز این مطلب 5 است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 نظر در “سبک سوالات در آزمون تیزهوشان

  1. باقری می گوید :

    خیلی خوشحالم که یه هم استانی پیدا کردم ممنون بابت مقاله خوبتون واقعا تاثیرگذار بود???

  2. نوری می گوید :

    خیلی خوشحالم که یه هم استانی پیدا کردم ممنون بابت مقاله خوبتون واقعا تاثیرگذار بود ….

  3. نوری می گوید :

    خیلی خوشحالم که یه هم استانی پیدا کردم ممنون بابت مقاله خوبتون واقعا تاثیرگذار بود

  4. زانامحمدی می گوید :

    باسلام من زانا محمدی هستم من خیلی تشکر میکنم از آقای آرین حسینی برای این مقاله خوبشان بسیار بسیار متشکرم