۸ نکته که باعث افزایش راندمان درس خواندن شما می شود

  مقالات دانش آموزان   زمان مطالعه 3 دقیقه  09 / 08 / 1397

5

  • برنامه ریزی:
هر دانش آموز موفقی نه تنها برای مطالعه، بلکه برای آینده خود برنامه ریزی می کند. داشتن یک نقشه راه به شما کمک می کند انگیزه تحصیل و کار را در خود زنده نگه دارید. برنامه ریزی دقیق فعالیت های روزانه، هفتگی و ماهانه، کمک می کند در وقتتان صرفه جویی کنید و با برنامه دقیق به تمام فعالیت های مورد علاقه تان برسید. کارشناسان  معتقدند بوده اند داشتن یک برنامه نوشته شده روی کاغذ، بهترین نوع برنامه ریزی است.
  • استراحت در فواصل کوتاه:
شاید فکر کنید افراد موفق کسانی هستند که می توانند به طور مداوم چند ساعت در یک جا نشسته و به صفحات کتاب خیره شوند. اما این طور نیست. گفته می شود بعد از هر ۴۵ دقیقه مطالعه، یک استراحت ۱۵ دقیقه ای به مغز شما امکان بازسازی و احیا می دهد. محققان کشف کرده اند، بهترین نوع استراحت، تحرک بدنی بعد از نشستن طولانی مدت است. کمی حرکت و جنب و جوش به شما کمک می کند، حافظه و قدرت درک مطلب خود را تقویت کنید. 
  • نوت برداری (خلاصه نویسی):
بعضی از دانش آموزان خود را وابسته به جزوه نویسی سر کلاس می کنند یعنی دوست دارند معلم، برایشان نکات مهم درس را استخراج کند و آنها رونویسی نمایند. اما کارشناسان معتقدند بهترین نوع یادداشت برداری، یادداشت هایی است که خودتان از نکات مهم درس استخراج می کنید. 
  • خواب کافی:
خستگی افت یادگیری است. اگر می خواهید از نهایت قدرت مغزتان استفاده کنید، اجازه ندهید که با بی خوابی و خستگی مفرط توان خود را از دست بدهد. خواب و استراحت کافی به خصوص در شب، نقش مهمی بر تقویت و عملکرد مثبت حافظه و قدرت درک و فهم شما دارد. مغزتان را با خواب شبانه، احیا کنید.
  • طرح سوال:
به جای آنکه ساکت و منفعل تنها شنونده سخنرانی های معلم باشید، فعالانه درگیر مباحث شوید، سوال بپرسید و وارد بحث و مذاکره شوید. حتی اگر نمی خواهید سخنان معلم را قطع کنید یا جلب توجه نمایید، می توانید داخل کتاب تان کنار مباحث مهم، سوالات خود را یادداشت کنید و سعی نمائید با مطالعه منابع، پاسخ آنها را بیابید. مغز شما وقتی به کار می افتد که فعالانه درگیر یک موضوع شود.
  • دوره کردن به صورت منظم:
سعی کنید مطالبی که یاد می گیرید را به صورت منظم و در فواصل کوتاه چند روزه دوره کنید.این کار باعث میشود مطالب به مدت بیشتری در حافظه شما بمانند.
  • روز خوانی:
روز خوانی یکی از روش های مهم برای یادگیری است. سعی کنید در برنامه خود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه وقت برای دروس تدریس شده ی همان روز بگذارید.
  • پیش خوانی:
یکی از روش‌هایی که می‌تواند در بهبود وضیعیت درسی به شما کمک کند، پیش‌خوانی درس است. در بعضی از مباحث برنامه‌ی راهبردی معمولاً نیاز به پیش‌خوانی وجود دارد. پیش‌خوانی به معنای مطالعه‌ی کامل و دقیق نیست، بلکه نگاهی اجمالی و روزنامه‌وار به متن آن درس قبل از شروع درس توسط معلم است. این کار چند مزیت دارد:

۱- باعث افزایش انگیزه در کلاس می‌شود.

 ۲- باعث یادگیری سریع آن مطالب و هم‌چنین مدیریت کردن زمان و یادآوری آسان می‌شود.

درباره این مطلب نظر دهید !

میانگین امتیاز این مطلب 5 است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 نظر در “۸ نکته که باعث افزایش راندمان درس خواندن شما می شود