تاثیر نوشتن بر افزایش تمرکز

  مشاوره ای, مقالات   زمان مطالعه 4 دقیقه  12 / 03 / 1398

4.7

Clipboard free iconدانش آموزان معمولا برای ثبت دانسته های خود به سراغ نوشتن میروند. هنگام نوشتن فرد آن چیزهایی را که میداند یا باور دارد, بر روی کاغذ می آورد. نوشتن میتواند وسیله ای باشد برای چیزهایی که نمیدانیم و قصد یادگرفتن آن را داریم. نوشتن میتواند ابزار مهمی برای یادگیری و تقویت آن در ذهن ما باشد. نوشتن به دانش آموز کمک میکند که بفهمد به کدام بخش های درس احاطه پیدا کرده, کدام بخش ها را درست متوجه نشده و چه سوال هایی در ذهن او ایجاد شده است. در این مقاله قصد داریم تاثیر نوشتن بر افزایش تمرکز را بررسی کنیم.

نوشتن با دست قسمتی از مغز را به منظور یادگیری فعال میکند!

پژوهشگران فرانسوی و نروژی دریافتند که نوشتن تاثیر بسیار عمیقی دریادگیری دارد، این پژوهشگران تاکید دارند که احساس گرفتن قلم دردست وکشیدن آن روی کاغذ قسمتی از مغز را بنام موتور حافظه (SENSORY MOTOR) را فعال می کند. با استفاده از قلم و نوشتن، شناخت بصری فرد از حروف و کلمات تقویت می شود و باعث می شود فرد به کلماتی که می نویسد فکر کند.

تفاوت نوشتن با گوش کردن انحصاری

اگر از شما بخواهند که خیابانی را توصیف کنید, در صورتی که با اتومبیل به سرعت از آن عبور کنید صحنه های اندکی برای توصیف وجود دارد اما در صورتی که پیاده از خیابان بگذرید توصیفات دقیق تر و بیشتری خواهید داشت.تفاوت نوشتن با گوش کردن محض هم در همین مورد است. در واقع نوشتن در حکم صحنه آهسته ی گوش کردن است!

تاثیر نوشتن بر افزایش تمرکز

هنگامی که شما منحصرا گوش میکنید یا میبینید فقط چشم یا گوش شماست که مشغول انجام کار است در صورتی که هنگامی که نوشتن را هم به این مواردThink free icon اضافه کنیم یک حس به حس های قبلی اضافه شده و تمرکز و یادگیری را افزایش میدهد.وقتی صرفا می خوانید، میزان حواس پرتی بیشتر است چرا که فقط چشم ها هستند که مجبور به دیدن هستند ولی حین نوشتن دستتان نیز دخیل است و ذهنتان هم باید دقت بکند که درست بنویسید. این باعث می شود که تمرکزتان بر آنچه که می نویسید بیشتر شده و تمرکز بیشتر هم شرایط را برای فهم بهتر و کامل تر فراهم می کند. خیلی وقت ها چیزی را که یاد نگرفته اید حین نوشتن، در ذهنتان جرقه می زند و فهمتان نسبت به آن چیز کامل می شود.

برای حفظ و یادگیری یک عبارت، فرمول یا هر چیز دیگری،حین نوشتن آن در واقع جزئیات آن را نیز زیر ذره بین قرار می دهید و به ریز و درشت مفاهیم آن مطلبی که قرار است فرا گرفته شود دقت می کنید درنتیجه ماندگاری آن در ذهنتان بیشتر میشود.

مطالب مختلف هرچند با تمرکز فراوان همراه بانوشتن یا هرروش دیگری فراگرفته شوند باز هم فرارهستند وپس از مدتی بخشی ازانها ازحافظه انسان پاک میشود بنابرابن بهتر است که پس ازنوشتن کامل مطلبی که می خواهیم یادبگیریم چکیده یا برداشتی ازان را به زبان ملموس و قابل درک برای خودمان بنویسیم  چراکه این برداشت زمان مرور دوباره مطلب بسیار کوتاه خواهدکرد

در نهایت روش مطالعه، بهتر است به نسبت کم و زیاد بودن آنچه که مطالعه می کنید و یا سختی و آسانی آن و یا دیگر فاکتورها، تلفیقی از خواندن و نوشتن باشد. آنجا که ساده است و باید سریع رد شد بخوانید و آنجا که سخت است و باید کند و کاو بیشتری انجام داد، بنویسید و تحلیل بیشتری انجام دهید.

تعدادی از فواید جانبی نوشتن:

  • بهره‌ی هوشی ر ا افزایش می دهد
  • هوش هیجانی را بالا می برد
  • استرس را درمان می‌کند
  • هشداری برای مغز است که باید از خواب بیدار شود
  • سبب افزایش حافظه می‌شود
  • مهارت ارتباطی شما را بهبود می‌دهد
  • خلاقیت را بهبود می‌بخشد
  • شما را متفاوت و منحصر به فرد میکند
  • نیم‌کره‌ی چپ و راست مغز را هماهنگ می‌کند
  • درک مفهومی ما قوی‌تر خواهد شد
درباره این مطلب نظر دهید !

میانگین امتیاز این مطلب 4.7 است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

55 نظر در “تاثیر نوشتن بر افزایش تمرکز

  1. امیرعباس می گوید :

    سلام استاد من دوتا سوال داشتم :
    یکی اینکه من تا الان تمرکزم روی استعداد تحصیلی بوده و اگه بخوام از الان شروع کنم که پکیج هوش رو ببینم باید روزی چندتا فیلم هوش ببینم که تا قبل از آزمون فول بشم ؟

    و یک سوال دیگه اینه که پکیج لقمه آخر رو باید از کی شروع بکنم به دیدن ؟

  2. Reza می گوید :

    سلام استاد ببخشید بابت مزاحمتی که براتون ایجاد میکنم .من چند تا سوال داشتم که اگه جواب بدید واقعا ممنونتون میشم .

    ۱اول اینکه من امسال کلاس هشتم هستم ولی واقعا میخوام سال اینده تیزهوشان قبول بشم وتمام تلاشمو خواهم کرد . ایا دیر نیست واسه ی شروع اگه از الان بخونم موفق میشم ؟

  3. sheida می گوید :

    سلام وقت بخیر
    من اگه از الان شرو کنم ب خوندن میتونم قبول شم و باید چند درصد بیاریم واسه قبولی?

  4. کیمیا عزتی می گوید :

    سلام آقای دکتر حسینی وقتتون بخیر
    ببخشید امسال کسانی که تو فرزانگان هستند هم باید آزمون تیزهوشان نهم به دهم بدن؟

  5. Fateme nezhad می گوید :

    سلام زیر پست مجموعه ها سوال پرسیدم ولی جواب بالا نیومد
    من اگه با پکیج های صفر تا صد و اون برنامه ۷ هفته ای پکیج ها داخل اینستاگرام و اون برنامه ۵ هفته ای مرور درس ها شروع کنم از الان تازه برای تیزهوشان قبول میشم؟؟؟
    و اینکه کتاب مرشد ریاضیش یه سری سوالات داره مثل سوالات دنباله عددی فصل اول که فرمول دارن رو توی پکیج ریاضی یاد ندادید و اشاره نکردید یعنی اینا رو نیاز نیست بفهمیم و حفظ کنیم؟؟؟؟
    مرسی جواب بدید

    • آکادمی تیزهوشان می گوید :

      سلام
      بله حتما
      نه فاطمه جان نیازی نیست. همه مطالبی که توی آزمون میاد داخل پکیج گفته شده

  6. محمد می گوید :

    سلام دکتر آزمون نمونه وتیزهوشان امسال یکی هسته بعدازاونایی که سال ششم آزمون هوش ریون دادن وقبول شدن آزمون برا نهم به دهم میگیرن. واقعا اون سال سوالاتش لورفته بودحق ماضایع شد خداکنه آزمون عمومی بشه

  7. مهتاب قاسمی می گوید :

    سلام آقای حسینی امیدوارم حالتون خوب باشه من امسال نهمی هستم و میخام تیزهوشان و نمونه قبول بشم اما وقتی میخام تلاش کنم یه حسی درونم میگه تو نمیتونی باهاش چیکار کنم؟ در ضمن درسای عمومی رو خیلی سخت میفهمم

    • آکادمی تیزهوشان می گوید :

      سلام
      داخل تلگرام در این مورد ویس مشاوره ای قرار دادم درصد خیلی کمی احتمال داره شما تلاش کنین و موفق نشین ولی مطمئن باش اگه تلاش نکنی قطعا به هیچکدوم از چیزهایی که میخواین نمیرسین

  8. Tara می گوید :

    سلام ببخشید کسانی ک امسال پایه نهم در مدرسه فرزانگان هستن.باید برای دهم امتحان سمپاد بدهند یا با معدل بالای ۱۹ می تونن بدون آزمون برن؟
    چون با آزمون هوش قبول شدن، میگن که باید دوباره آزمون بدن،درسته یا ن؟

  9. Hanane می گوید :

    سلام استاد ببخشید بابت مزاحمتی که براتون ایجاد میکنم .من چند تا سوال داشتم که اگه جواب بدید واقعا ممنونتون میشم .

    ۱اول اینکه من امسال کلاس هشتم هستم ولی واقعا میخوام سال اینده تیزهوشان قبول بشم وتمام تلاشمو خواهم کرد . ایا دیر نیست واسه ی شروع اگه از الان بخونم موفق میشم ؟

    ۲. اگر هنوز دیر نشده واسه شروع کردن چیکار کنم که هم پایم قوی بشه هم مطمعن شم که امکان قبولیم هست. . یه مورد دیگه اینکه من ششم هم در این آزمون شرکت کردم ولی متاسفانه هیچ تلاشی نکردم و حتی کتاب درسی رو هم نخوندم اما در کل ۴۹ تا سوال درست داشتم ایا از لحاظ هوشی با این وجود امکانش هست که بتونم قبول بشم . چون خوانوادم خیلی بهم اعتماد دارن بعد من خیلی دوست داشتم که پکیج استعداد تحلیلی رو از الان شروع کنم ولی از خوانوادم بخاطر شهریه بالای مدرسه نمیتونم بهشون بگم که هزینه دیگه ای بکنن .میدونم اگر بهشون بگم قطعا برام تهیه میکنن ولی من خیلی میترسم که نتیجه نگیرم .

    ممنون که پیام منو میخونید و وقت میزارید

  10. حسین می گوید :

    سلام آقای دکتر وقتتون بخیر.آزمون تیزهوشان بعد از مدارس هست یا تو اردیبهشت؟ یه جا خوندم اردیبهشت یه جا خوندم تیر
    ممنون میشم پاسخ بدید

    • سیدمحمد حسینی می گوید :

      سلام
      سالهای مختلف متفاوت بوده اکثرا اواخر خردادماه برگزار شده ولی ممکنه برحسب شرایط تغییر کنه مثلا سال گذشته بخاطر کرونا ۲ ماهی عقب افتاد

  11. Mahdieh می گوید :

    سلام دکتر پکیج ادبیات ندارید برای نمونه و تیزهوشان؟
    و اینکه روزی چند ساعت درس بخونیم و تست بزنیم؟
    برای زبان چه کتاب تستی معرفی می کنید مرشد خوبه؟
    لطفاً جواب بدید??

    • سیدمحمد حسینی می گوید :

      سلام
      بله پکیج ادبیات مفهومی هم داریم
      بطور متوسط ۵-۶ ساعت مفید برای مطالعه کافیه
      بله مرشد خوبه البته برای آزمون تیزهوشان از درس زبان سوالی مطرح نمیشه

  12. Mahdiyeh می گوید :

    سلام خسته نباشید.توی سوالات بخش فیزیک قسمت برایند بردارها و نیرو کسینوس و سینوس هم میاد تو آزمون شما و تیزهوشان؟؟؟چون اینو ما یاد نگرفتیم اما تو دوتا کتاب مبتکران و خیلی سبز تیزهوشان اینا بودن…؟؟؟

  13. صبا می گوید :

    سلام خسته نباشید اقای دکتر عذر میخوام لطف کنید بگویید تست های استعداد تحلیلی رو چگونه باید حل کنیم ؟؟؟

  14. محمدرضا می گوید :

    عذر خواهی می کنم اقای دکتر به خاطر سوال ها مداوم…درس دینی و قران در سال۹۵سوره قرانی از کلاس نهم امده و سال ۹۶سوره قرانی از کتاب هشتم امده و سال ۹۷ از کتاب نهم امده است .یعنی امسال سوره قرانی از کلاس هشتم می یاد ؟؟؟یعنی یکی در میان؟؟

    • سیدمحمد حسینی می گوید :

      سلام
      اصلا مشخص نیست! این آزمونها الگوی ثابتی ندارن معمولا. شما به تمام مطالب مسلط باشید

      موفق باشید

  15. محمدرضا می گوید :

    سلام .اقای دکتر من کتاب جامع iQ رو خوندم به نظرتون می تونم نتیجه خوبی بگیرم .داخل ازمون درصد بالا بزنم؟؟؟؟؟

  16. محمدرضا می گوید :

    سلام .ببخشید ازمون تیزهوشان و نمونه دولتی چند سال است که به صورت مشترک گرفته می شود ؟؟؟؟؟؟؟

  17. K ahk می گوید :

    سلام اقای دکتر لطفا در مورد درصد های قبولی های پارسال مطلبی تو کانال قرار بدین ممنون

  18. فاطمه مدنی می گوید :

    ببخشید اقای حسینی من توی طول سال کل کتاب ریاضی خیلی سبز تیزهوشان و تا حدودی از رشادت مبتکران رو زدم الان هم دارم ایکیو گاج رو میزتم و برای علوم هم شیمی و فیزیک نشر الگو و شیمی ایکیو رو زدم اما چیزی از زیست نخوندم به نظرتون الان سطح علمی من توی ریاضی و علوم چطوره چون من هیچ ازمونی رو شرکت نکردم تا متوجه سطح علمی خودم بشم

  19. فاطمه مدنی می گوید :

    سلام استاد خسته نباشید
    واقعا از شما و همه ی عوامل اکادمی تشکر می کنم در ضمن مطالب توی کانال بسیار مفید هستن
    اقای حسینی من یه مشکل دارم اونم اینه که با اینکه خیلی استرس و اضطراب و شور دارم واسه ازمون اما حال درس خوندن هم ندارم میشه پیشنهاد بدید کع چی کار کنم خیلی ممنون میشم

  20. فاطمه مدنی می گوید :

    سلام استاد خسته نباشید
    واقعا از شما و همه ی عوامل اکادمی تشکر می کنم در ضمن مطالب توی کانال بسیار مفید هستن
    اقای حسینی من یه مشکل دارم اونم اینه که با اینکه خیلی استرس و اضطراب و شور دارم واسه ازمون اما حال درس خوندن هم ندارم میشه پیشنهاد بدید کع چی کار کنم

    • سیدمحمد حسینی می گوید :

      سلام
      این مورد رو بارها در کانال توضیح دادم اما حتما بیشتر در موردش صحبت خواهم کرد

      موفق باشید

  21. حنان می گوید :

    ببخشید امسال یه دوستم با من تو نمونه ثبت نام کرده و من هم روحیمو ازدست دادم نمیدونم چیکار کنم درحالی ک معدل من بیشتر اون من بیتو و اونم نوزدهو و نودوپنج هست. لطفا راهنمایی کنین