عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

  مشاوره ای, مقالات   زمان مطالعه 3 دقیقه  24 / 04 / 1399

5

از گذشته تاکنون تحصیلات جایگاه بسیار بالا و ویژه‌ای در نزد خانواده‌ها داشته است. این مسئله خصوصا با پیشرفت علم و تکنولوژی نمود بیشتری پیدا کرده و شاهد ظهور دانشگاه‌های باکیفیت و مشاغلی مرتبط با تخصص و مهارتی خاص در دنیا هستیم. از همین رو با نگاهی به نظام آموزشی کشورها میتوانیم به این نکته پی ببریم که از جمله مهم‌ترین شاخصه‌های‌شان، اهمیت به دانش آموزان و پیشرفت‌های تحصیلی آنان است. به عبارتی دولت، اجتماع و حتی خانواده‌ها در تلاش‌اند تا راه‌هایی برای پیشرفت تحصیلی دانش آموزان خود پیدا کنند. خوشبختانه در دنیای پیشرفته امروز، رسیدن به این خواسته خیلی دور از دسترس نیست. از همین رو توصیه می کنیم در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با این روش ها آشنا کنیم.

عوامل پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

قبل از هر چیزی باید بگوییم که یکی از مهم‌ترین عوامل در شکل‌گیری شخصیتی کودکان و نوجوانان، اول مدرسه و سپس خانواده است. درواقع دانش آموز در مدرسه نکات و آموزش‌های لازم را دریافت می‌کند و سپس به خانواده سپرده می‌شود تا مهارت‌های مورد نیاز به آن‌ها آموزش داده شود. همین مسائل به ظاهر کوچک تاثیر بسزایی بر روی موفقیت و عدم موفقیت آن‌هادر زندگی آینده دارد. به همین دلیل است که امروزه توجه ویژه‌ای بر روی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان می شود. در ادامه عوامل تاثیرگذار دیگر در پیشرفت دانش آموزان را معرفی می‌کنیم:

* برنامه ریزی

طی تحقیقاتی که در این راستا صورت گرفته و تجربیاتی که مدرسه و والدین بدست آمده‌اند، برنامه‌ریزی یکی از مهم‌ترین عوامل پیشرفت تحصیلی دانش آموزان به حساب می‌آید. زیرا به آن‌ها فرصت یادگیری درست را می‌دهد. پس از هیچ فرصتی برای تدوین یک برنامه درست و اصولی و متناسب با برنامه آموزشی درسی دانش‌آموزان‌تان غافل نشوید.

* تحت نظر داشتن فرزندان

اینکه شما به عنوان والدین به تکالیف فرزندانتان اهمیت دهید، یکی از عوامل پیشرفت تحصیلی دانش آموزان به حساب می آید. زیرا این مسئله در افزایش مهارت و سرعت فردی آنان تاثیر گذاشته و آنها را مجبور می‌کند تا تمرینات و تکالیف خود را در زمان مقرر شده انجام دهند. پس به عنوان والدین، نظارت و کنترل بهتری بر روی تکالیف فرزندان خود داشته باشید.

* پرهیز از مقایسه

متخصصان و مشاوران همواره به این مسئله تاکید دارند که مشاوره یکی از اصلی‌ترین عامل تخریب کودکان و نوجوانان است. زمانی که والدین به مقایسه می‌پردازند درواقع نه تنها احساس سرخوردگی را در فرزندشان ایجاد کرده‌اند بلکه اعتماد به نفس آنان را نیز به طور کامل از بین برده‌اند. از همین رو برای اینکه گامی موثر در راستای پیشرفت تحصیلی فرزندتان بردارید، نباید توقع کارهای خارق‌العاده از آنها داشته باشید. مطمئنا هر شخصی توانایی و ظرفیت خاص خود را دارد.

 

درباره این مطلب نظر دهید !

میانگین امتیاز این مطلب 5 است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

21 نظر در “عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان