چگونه وسواس مطالعاتی را از بین ببریم؟

  مشاوره ای, مقالات   زمان مطالعه 3 دقیقه  14 / 02 / 1400

5

احتمالا تا به حال با این نگرانی رو به رو شده اید

” من خیلی درس میخوانم، اما هر بار که به عقب برمیگردم احساس میکنم همه چیز را فراموش کرده ام ! ”

خیلی درس میخوانم… وقت کم می آورم … مطالب را فراموش میکنم… برای همین روی هر مطلب خیلی وقت میگذارم !

به این موضوع وسواس مطالعاتی میگویند. اما نگران نباشید، با ما همراه باشید تا با هم راهکار های مقابله با وسواس مطالعاتی را بررسی کنیم.

راهکارهای مقابله با وسواس مطالعاتی

تنظیم وقت

قبل از شروع هر مبحث برای آن زمانی را در نظر بگیرید. باید توجه داشته باشید که لازم نیست در دور اول که مطالعه میکنید همه مطالب را کامل یاد بگیرید زیرا اینکار موجب ایجاد وسواس مطالعاتی میشود و وقت شما را بیش از اندازه میگیرد.

تست بزنید

بعد از پایان هر مبحث حداقل ۲۰ تست برای آن بزنید. تست زدن خود یکی از روش های مرور مطالب است و موجب تثبیت بیشتر میشود.

مطالب کلیدی را پیدا کنید

هنگام مطالعه سعی کنید مطالب مهم و کلیدی را پیدا کنید و آن ها را مشخص کنید. مثلا زیر آن ها خط بکشید یا هایلایت کنید. این کار موجب میشود تا برای بازیابی مطالب درسی لازم نباشد وقت زیادی را برای همه قسمت ها تلف کنید. هم چنین مطالب مهم خیلی عمیق تر در ذهن شما مینشیند.

به خودتان استرس ندهید

چگونه وسواس مطالعاتی را از بین ببریم؟سعی کنید در آرامش درس بخوانید. استرس نه تنها کاری را درست نمیکند بلکه سرعت مطالعه و یادگیری شما را هم پایین می آورد. یادتان باشد که رقابت درست و سالم به شما انگیزه میدهد، نه استرس.

برای کاهش استرس خود میتوانید روزانه ۳۰ دقیقه یوگا کنید. یوگا مجموعه ای از تمرین های فیزیکی و ذهنی است که میتواند باعث ایجاد تعادل بین روح و جسم و ذهن شما شود.

در آزمون های آزمایشی هفتگی یا ماهیانه شرکت کنید

شرکت در آزمون های آزمایشی میتواند برنامه منظم تری به شما دهد و همین موضوع باعث میشود که انگیزه داشته باشید تا طبق برنامه پیش روید. هم چنین با شرکت در این آزمون ها با زمان بندی بهتر آشنا میشوید و پس از مدتی وسواس شما کمتر میشود.

به عقب بر نگردید

در هنگام مطالعه برگشت نداشته باشید. شما زمانی را برای مرور اختصاص میدهید بنابراین نگران نباشید. با آرامش بخوانید و پیش روید.

علامت گذاری کنید

قسمت هایی را که احساس میکنید حتما باید دوباره بخوانید، علامت گذاری کنید. هنگام مرور مطالب این موارد را در اولویت قرار دهید. با این کار خیالتان از بابت آن مطالب راحت است و وسواس مطالعاتی شما کاهش میابد.

خلاصه نویسی کنید

همانطور که قبلا هم گفتیم خلاصه نویسی هم به یادگیری بهتر شما کمک میکند و هم سرعت مرور شما را بالا میبرد. با خلاصه نویسی مطالب کلیدی را یادداشت میکنید و همین کار ساده وسواس مطالعاتی شما را پایین می آورد.

به خودتان اعتماد داشته باشید

دائما با خودتان تکرار کنید که من این مطلب را به خوبی خوانده ام و نگرانی از بابت آن ندارم. اگر احساس میکنید نیاز است مطمئن تر شوید برای آن مبحث تست بزنید یا سئوال حل کنید. حتی میتوانید از خودتان سئوال بپرسید و به آن ها پاسخ دهید.

دریافت فایل PDF این مطلب ...

دانلود فایل (395.6 کیلوبایت)
درباره این مطلب نظر دهید !

میانگین امتیاز این مطلب 5 است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 نظر در “چگونه وسواس مطالعاتی را از بین ببریم؟

  1. بهار کرمی می گوید :

    من این مسئله برام خیلی پیش اومده ونمی دونستم چطور باهاش مقابله کنم واقعا استاد راهکار تون بسیار مفید هستن ممنونم از مطالب خوبتون

  2. bahar می گوید :

    سلام ی سوال داشتم ممنون میشم راهنمایی کنید. من برای هر درس چهار تا منبع دارم همشونم مطالب های خوبی دارن برای هر درس به طور خلاصه ازشون استفاده می کنم
    یعنی تو مباحث هر کدوم مطلب کاملتری داشت رو میخونم ولی متاسفانه چون باید برای یک درس چهارتا کتابکار رو بخونم زمان کم آوردم

    • آکادمی تیزهوشان می گوید :

      سلام
      بهار جان استفاده از چندتا منبع مختلف برای یک درس اشتباه محضه و از اونجایی که تایم کم میاری باعث استرس و سردرگمیت میشه از همین الان برای هر درس یه منبع کنار بزار و مابقی کتاب ها رو کنار بزار که جلو دیدت نباشه. این پادکست هم میتونه کامل راهنماییت کنه: “تک منبعی باشیم یا چند منبعی”

  3. ... می گوید :

    سلام ؛ به نظر شما رشادت بهتره ، کتاب قلمچی یا خیلی سبز ( کتاب هارو از یه نفر گرفتم وگرنه کتاب های شما رو خریداری میکردم ) . برای دو کتاب علوم و ریاضی . لطفا زود جواب بدین وقت ندارم .

  4. فاطیما پاریاب می گوید :

    سلام من امسال از پکیج صفر تا صد و استعداد تحلیلی آقای حسینی استفاده کردم و در آزمون تیزهوشان هفتم قبول شدم بسیار عالی تدریس می کنند به همه پیشنهاد می کنم از پکیج های صفر تا صد استفاده کنند ??

  5. Mobarakeh hoseini می گوید :

    سلام ببخشید یه سوالی برام پیش اومده من خودم دانش آموز سال هشتمم و تصمیم دارم برای تابستون از پیکج های شما خریداری کنم فقط ببخشید ما دانش آموزان هشتم هم می توانیم از این پکیج استفاده کنیم؟؟

  6. Mobarakeh hoseini می گوید :

    ببخشید در رابطه با پکیج ما حتما باید سال نهم باشیم یعنی نمیشه از تابستون هشتم خو اند؟