راهکارهای ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان

  مشاوره ای, مقالات   زمان مطالعه 2 دقیقه  20 / 03 / 1399

5

اگر به سراغ معلمان بروید، نمی‌توانید شخصی را پیدا کنید که تدریس به دانش‌آموزان را کار آسانی بداند. هر چند که ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان کاری به مراتب سخت تر به حساب می‌آید. هیچ اهمیتی ندارد که به عنوان معلم مدرسه ابتدایی، راهنمایی، دبیرستان؛ هنرستان و… مشغول به فعالیت هستید زیرا در هر صورت تدریس کاری سخت و کنار آمدن و تشویق دانش آموزان به درس خواندن کاری سخت‌تر است. اما خوشبختانه امروزه در دنیای پیشرفته ای زندگی می‌کنیم. همین مسئله منجر شده تا روش‌های زیادی برای ایجاد یک محیط شاد و هیجان‌انگیز پیش روی معلمان قرار گیرد. با این تفاسیر اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که می‌خواهید نسبت به این روش‌ها آشنا شوید؛ توصیه می‌کنیم در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

روش‌ های ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان

همانطور که گفته شد با توجه به اینکه در عصر ارتباطات زندگی می‌کنیم و همواره علم در حال پیشرفت است؛ روش‌های بسیار زیادی برای ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان به دنیا معرفی شده است. این روش‌ها عبارتند از؛

* ایجاد احساس خوب در دانش آموزان

اگر به دنبال ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان خود هستید باید به آن‌ها اثبات کنید که حرف‌های شما ارزش شنیدن را دارد. هر چند دانش‌آموزان در روزهای اول ارتباط خوبی با شما برقرار نمی‌کنند اما شما به عنوان معلم باید تمام تلاش خود را برای جلب اعتماد آنان بکار گیرید. برای این کار باید به یک سخنران خوب تبدیل شوید؛ بهره‌گیری از ایده و طرح‌هایی جذاب برای تدریس می‌تواند گزینه مناسبی باشد. پر انرژی باشید؛ به طور کلی شور و اشتیاق امری مسری است. زمانی که شما از تدریس در کلاس لذت ببرید مطمئن باشید که دانش‌آموزان‌تان نیز لذت خواهند برد. داشتن ظاهری آراسته نیز می‌تواند تاثیر بسیار خوبی بر دانش‌اموزان داشته باشد. پس این مسئله را نادیده نگیرید.

* ارائه تکالیفی که به آن‌ها کمک کند

یکی از راه‌هایی که میتواند منجر به ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان شود این است که شما به عنوان معلم، تکالیف و پروژه‌هایی را برای انجام به آن‌ها بدهید که در نهایت منجر به رشد و افزایش خلاقیت آن‌ها شود. هر چند که وجود جنبه سرگرمی در انجام این تکالیف می‌تواند علاقه و اشتیاق آن‌ها را دو چندان کند. یکی دیگر از راه‌ها؛ ترتیب دادن برنامه‌ها و فعالیت‌های فوق‌برنامه‌ای است. مثلا شما می‌توانید برای کلاس علوم به موزه ی حیات وحش بروید. نه تنها با حیوانات مختلف آشنا می‌شوند؛ بلکه تا مدت‌ها از این روز هیجان انگیز صحبت می‌کنند.

درباره این مطلب نظر دهید !

میانگین امتیاز این مطلب 5 است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 نظر در “راهکارهای ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان

  1. Anahita می گوید :

    سلام استاد خوب هستین؟
    خسته نباشین
    میخواستم بپرسم این مهر پایان اعتباری ک آخر صفجه درج شده یعنی چی؟ حقیقتا من قصد سفارش داشتم اما بعد دیدن این مهر پایان اعتبار دچار تردید شدم
    ممنون میشم جواب بدید