با استرس بجنگ ، از همه جلو بزن

  مقالات دانش آموزان   زمان مطالعه 5 دقیقه  13 / 09 / 1397

5

سلام رفقا امروز قراره در مورد استرس بنویسم براتون که مشکل خیلیاست و جنبه های مختلف داره اول بیاین ببینیم این استرس کلا چند تا حالت داره و چند وجهیه!

۱. اصولا استرس که میگیری همه چی بهم میریزی مثلا امتحان داریو خیالت راحته که همه چیو بلدی و درسارو همرو خوندی که میشینی میبینی اوه اولیو بلد نیستی میری سراغ بعدی ولی حواسط رو اولیه نمیدونی چیکار کنی اولی یاد بیاد میبینی هرکار میکنی دومی هم یادت نمیاد ! با اینکه سوالو تا حالا قبلا دیدیا ولی خب بخواطر اولی یادت میره سومی رو هم مینویسی و اینا که باز میبینه ادامهشو یادت نمیاد خلاصه که حسابی کارت سخت میشه ! 

این به نظر من ممکنه به دلیل عدم اعتماد به نفس در مواجه شدن با اولین سوالی باشه که بلد نیستین به این ترتیب که وقتی به طور کلی وقتی به مشکل بر میخورین خودتون رو میبازید و استرس کل وجودتون رو میگیره 

۲. حالت دوم یه حالت کلی تره که ممکنه که به نظر من از حالت اول شایع تره و به این گونست که مثلا یه هفته دیگه یه امتحان مهم داریو و قراره بخونی ولی احتمالا به جای خوندن شروع میکنین و تمام حالتای منفی رو قبل خوندن بررسی میکنین به این صورت که تمام جوانب منفی رو در همون لحظه قبل خوندن در نظر میگیرین و به این صورت کل حواستون میشه پر انرژی منفی  و حسابی کارتون رو سخت میکنه اگه دچارش بیشین و به این ترتیبه که انگیزتون رو از دست میدین و قطعا وقتی امید و انگیزه نباشه کیفیت!! هم دیگه نیست 

۳. یکی دیگه از حالتای دیگه استرس هم که معلمولا خیلی کلی تره مخصوصا در سال نهم همون استرس  قوی ترس همونی که هر دفعه به هدفای بزرگت فکر میکنی میاد سراغت ! اره رفتی تو رویاهات و  احتمالا اگه خیلی برات مهم باشه هی به نمونه و تیزهوشانو قبولی و اینا فکر میکنی که همش به سرت میزنه نکنه قبول نشم ! اگه قبول نشم چقد بد میشه و چقد زحمتام حیف میشه و دیگه همه چی تمومه و … با این که اول به اهداف بزرگ خودتون رجوع میکنین و سعی در مرور کردن اونا دارین یهو باز هم میاین به حالت های منفی قضیه فکر میکنین و استرس میگیرین ! این استرسای اینجوری خیلی مشکل ایجاد میکنن بچه ها ! از بزرگترین صدمه هایی هم که به شما میتونه بزنه اینجور استرسا همون از بیی بردن هدف هاتونه و باعث میشه کلا قید قبولی تو مدرسه های خوبو بزنین اگه خیلی باهاش کلنجار برین چون ذره ذره از امید و انگیزتون برای رسیدن به اهداف بزگتون رو از بین میبره و به تدریج شمارو نابود میکنه پس حسابی حواستون باشه 

حالا که این چند نوع استرسو فهمیدین و بعد از این که تفکیکشون کردین حسابی روش کار کنین و برین سراغشون ! باور کنین اگر بتونین از راه اصولی یاد بگیرین چجوری استرسو از پا در بیارین خیلی به یادگیریتون کمک میکنه پس باید روش خیلی وقت بزارین اگه فکر میکنین واقعا در هر مورد منفی و مثبتی استرس بهتون رخ میده چه کم چه زیاد نگران نباشید و با خودتون نگید که چیزی عوض نمیشه و استرس همیشه باهامه 

استرس مثل ی رفیق بد میمونه هرچقدر بیشتر باهاش ارتباط بگیرید بیشتر به ضرر خودتونه به هر حال باید این استرسو که مثل ی رفیق بد میادو همه هدفا رو به هم میریزه برخورد کنین و سعی کنید از خودتون دورش کنید ! چه جوری؟ به راحتی! فقط کافیه روش کار کنین و کار هایی رو با این هدف که قراره استرسو از خودتون دور کنید انجام بدید!(قطعا شما خیلی بهتر از من میدونید فقط کافیه بخواید کار های درستی در جهت دور کردن استرس از خودتون رو با خلاقیت خودتون رو ی کاغذ بنویسید و انجامشون بدید!) چند تا مثال بزنم :

۱. هر روز که از خواب پا میشین با خودتون مرور کنید: امروز روز خوبیه و من قرار نیست استرسی داشته باشم چون از پس هرکاری بر میام! (قطعا همینطوره)

۲. هر موقع به امتحانو درسو اینا فکر کردین فقط به نیمه پر لیوان باید نگاه کنید ! نه چیز دیگه ای ! فقط نیمه پر ، حتی اگه امتحان خودتون رو حسابی خراب کردین و یادش افتادین باید فقط به جنبه های مثبت فکر کنید مگر نه باز هم استرس همه چیو بهم میریزه قرار نیست خودمون رو گول بزنیم ولی قرار هم نیست به جنبه های منفی یک موضوع حسابی دامن بزنیم با خودتون رو راست باشین و به این فکر کنین بدتر از این هم میتونست باشه و قطعا به فکر جبران باشید نه چیز دیگه ای ! ! ! (این جارو خوب نمیگیرن خیلیا و باز هم به جنبه های بد قضیه فکر میکنن که هیچ فایده ای هم براشون نداره )

۳. اگه قراره استرسو از خودتون دور کنین (رفیق بد) باید بهش بی محلی کنین به هر حال تو حالت طبیعی به هرکی بی محلی کنی اونم بالاخره بعد ی مدت بیخیال میشه دیگه پس هر موقع استرس اومد سراغتون حواستون رو پرت کنین حتی تو موقع درس خوندن ! پس برید سراغ کار های خوب مثل آهنگ گوش دادن ! (از تاثیر گذار ترین راه هاست به این صورت که وقتی به ی اهنگ خوب گوش میدین و تحت تاثیرش قرار بگیرید قطعا خیلی خیلی بهتون کمک میکنه و باعث میشه استرس کلا ببپره )

۴. بدونید برای چه هدفی دارید چ کاری انجام میدید ! وقتی برای اهداف خودتون کار های خوب زیادی انجام بدید پس هر وقت استرس اومد سراغتون سریعا میتونید از خودتون دورش کنید چون میدونید دارید کار های درستی برای رسیدن به اهدافتون انجام میدید پس استرس دیگه بی اهمیته و خیالتون راحته که کار درستو پیش گرفتین (کار درست مثل درس خوندن واقعی)!اگه باز هم به هدفتون نرسید به نیمه پر لیوان نگاه کنید! (لااقل با خودتون رو راست بودید و تمام توانتون رو گذاشتید دیگه حالا اگه رخ نداد اون اتفاقی که میخواستین هم فدا سرتون بد تر از این هم میتونست باشه ) 

(از صمیم قلب آرزوی موفقیت)

درباره این مطلب نظر دهید !

میانگین امتیاز این مطلب 5 است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 نظر در “با استرس بجنگ ، از همه جلو بزن