اهمیت فیلم آموزشی در یادگیری

  مشاوره ای, مقالات   زمان مطالعه 5 دقیقه  25 / 09 / 1399

5

فرض کنید در یک کلاس درس نشسته اید، علاوه بر کتاب آموزشی، فیلم آموزشی نیز در حال پخش شده است. این فیلم دقیقا به تدریس و تکمیل حرف های معلم می پردازد. و به شما این امکان را می دهد تا هر زمان که تمایل داشتید، فیلم را نگه دارید، عقب ببرید و یا با مرور بخشی از آن، مطالبی را که درک نکرده اید، دوباره نگاه کنید.

تاکنون فکر کرده اید؛ این روش تا چه اندازه می تواند در روند یادگیری و کیفیت آن تاثیر بگذارد؟ آیا میتواند دانش آموزان را مشتاق کند تا بیشتر از قبل درس بخوانند؟ بیشتر از قبل به آینده و کیفیت درس شان اهمیت دهند؟

در ادامه این مقاله در نظر داریم در رابطه با اهمیت فیلم های آموزشی در یادگیری توضیحاتی خدمت شما ارائه دهیم. از ویژگی های مثبتی که با خود به همراه دارد و موضوعات دیگر صحبت کنیم. پس باما همراه باشید.

تاثیر فیلم آموزشی در یادگیری دانش آموزان چیست؟ 

براساس تحقیقات صورت گرفته، در مواردی که آموزش تنها از طریق ویدئو و فیلم آموزشی صورت گیرد، علاقمندی دانش آموزان به فرآیند یادگیری چندین برابر افزایش پیدا کرده است. به نوعی میتوان گفت که حس پرسشگری در آنها بیشتر شده است. علاوه بر این موارد، این روش در افزایش کارآیی معلمان نیز تاثیر می گذارد. خصوصا از لحاظ تعداد دانش آموزانی که به آنها آموزش داده می شود.

درواقع فیلم های آموزشی کمک می کنند تا معلمان شرایط آموزش به تعداد زیادی از دانش آموزان را داشته باشند. بدون اینکه کوچک ترین تاثیری در کیفیت آموزش آنها داشته باشد. به نوعی میتوان گفت؛ پیشرفت علم و تکنولوژی توانایی بالقوه ای در بهبود فرآیند یاددهی و یادگیری دارد.

 

استفاده از فیلم‌های آموزشی چه مزیتی دارد؟

از مهم ترین موانعی که در حوزه آموزش وجود دارد، مسئله مسافت است. برای همه ما پیش آمده، که تمایل بسیار زیادی به استفاده از کلاس درسی داریم. اما به دلیل فاصله مکانی زیاد، نتوانسته اید خود را به محل تشکیل کلاس برسانید. این یکی از فاجعه ترین اتفاقاتی است که در حوزه آموزش رخ می دهد.

خب باید بگوییم که آموزش ویدئویی به راحتی این مشکل را برطرف کرده است. دیگر نیازی به طی کردن مسافت های طولانی نیست. شما میتوانید به راحتی در منزل، از طریق ویدئو یا به صورت آنلاین، از تدریس استاد خود بهره مند شوید. دیگر حتی نیازی نیست نگران از دست رفتن زمان خود در مسیر رفت و آمد باشیم.

اهمیت فیلم آموزشی خصوصا در محیط و مناطق محروم به راحتی قابل لمس است. در این مناطق به واسطه ضعف در زیرساخت ها اساسا امکانی برای فراهم ساختن بستر مناسب جهت یادگیری با کیفیت بالا برای دانش آموزان وجود ندارد. از همین رو دولت ها براساس پیشرفت هایی که در علم و تکنولوژی صورت گرفته و با توجه به تجهیزاتی که در اختیار دارند، شرایط استفاده از امکانات آموزشی و تدریس اساتید برتر را میتوانند در این مناطق فراهم آورند. با این حال فیلم های آموزشی توانسته بیشترین میزان علاقمندی را در میان دانش آموزان به خود اختصاص دهد.

پس با اطمینان میتوان گفت؛ از جمله مهم ترین اهداف استفاده از فناوری و تکنولوژی در زمینه آموزش، برقراری عدالت آموزشی و برطرف کردن تمامی تبعیض ها در این زمینه است.

در فیلم های آموزشی میتوان به راحتی حق مطالب خارج از کتاب را به راحتی بیان کرد. به طوریکه دانش آموزان به آن مسلط شده و بدون هیچگونه نگرانی در آزمون ها شرکت کنند. شما میتوانید نمونه بارز آن را در پکیج های آکادمی تیزهوشان مشاهده کنید. DVD های ارائه شده در این پکیج ها به صورت کاملا ذره بینی، کلمه به کلمه کتاب درسی را آموزش می دهند و با مطرح کردن سوالات مختلف، سطح آموزشی دانش آموزان را محک می زنند.

فیلم های آموزشی در حال حاضر به واسطه دسترسی آسان و نتایج فوق العاده خود توانسته اند جایگاه ویژه ای را در میان علاقمندان برای خود دست و پا نمایند. هر چند که در بسیاری از موارد، همچنان مفهوم دقیق فیلم آموزشی و اهمیت آن برای والدین و البته سیستم آموزشی گنگ است.

بهره‌گیری صحیح از ویدیو در آموزشی چه نتایجی دارد؟

از مهم ترین نتایجی که ورود تکنولوژی و ویدئوهای آموزشی در عرصه آموزش با خود به همراه داشته است؛ میتوان به شرایط آموزشی نابینایان اشاره کرد. خصوصا در شرایط سخت ظهور ویروس کرونا که تمامی سطوح آموزشی به صورت آنلاین فعالیت خود را انجام می دهند.

به هیچ عنوان نمیتوانید منکر توانایی های بالقوه این دسته از افراد شوید، اما همواره محدودیت های جسمی آنان، مشکلات فراوانی را در حوزه آموزش برایشان فراهم می آورد. اینجاست که فناوری های موجود توانسته به راحتی این قبیل از مشکلات را برطرف نماید. و با ایجاد بستری مناسب توانایی‌ ها و استعدادهای بالقوه این افراد را به مرحله بروز و ظهور برساند.

علاوه بر تمامی مواردی که گفته شد؛ باید بدانید تکنولوژی های معرفی شده به جهان، موقعیت هایی را به وجود می آورد که هیچ راه دیگری برای عدم استفاده از آنها نیست.

Contract free icon

کلام آخر

حال می دانید فیلم آموزشی تا چه اندازه در کیفیت یادگیری دانش آموزان تاثیر دارد. همچنین نسبت به مزایایی که با خود به همراه دارد، آگاه هستید. پس میتوان نتیجه گرفت؛ فیلم های آموزشی در رابطه با هر چیزی که در شرایط عادی دسترسی به آن مشکل و تا حدی غیرممکن است را کاربردی و موثر می کند.

تاکنون به هیچ عنوان بهره گیری از تکنولوژی و فناوری در زمینه های مختلف، خصوصا آموزشی، پشیمانی را به همراه نداشته است.

مشکلات خودتان را زیر همین پست در بخش «نظرات» بنویسید تا با هم برایشان سیستم تهیه کنیم!

درباره این مطلب نظر دهید !

میانگین امتیاز این مطلب 5 است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

42 نظر در “اهمیت فیلم آموزشی در یادگیری

  1. مهدی شهرکی می گوید :

    عرض سلام جناب دکتر.
    آزمون تیزهوشان امسال سطح سوالات در چه حده(در مقایسه با سال های قبل) و تعداد سوالات استعداد تحصیلی چمد تاست؟

  2. رضا می گوید :

    سلام دکتر خسته نباشید ببخشید دکتر یه سوال داشتم.
    دکتر چه کتابی رو برای استعداد تحلیلی پیشنهاد میکنید.!؟

  3. امیر حاتمی می گوید :

    سلام آقای دکتر خسته نباشین
    من پکیج صفر تا صد ریاضی رو خریدم
    یکشنبه امتحان ترم ریاضی دارم
    به نظر شما فقط از. پکیج و کتاب خودم استفاده کنم یا اینکه از کتابای کمک آموزشی هم کمک بگیرم؟

  4. sara sadry می گوید :

    سلام اقای دکتر
    من‌کل پکیج ها رو خریدم
    متاسفانه هر راه ارتباطی با اکادمی پیام‌میدم‌جواب درست حسابی بهم‌ نمیدن
    راهنماییم‌کنید لطفا
    از کجا و‌چطوری شروع کنم…
    چون تازه پکیح ها تا اخر هفته قراره بدستمون برسه..

    • آکادمی تیزهوشان می گوید :

      سلام
      یه برنامه ۷ هفته ای استفاده از پکیج ها داخل اینستاگراممون هست از اون استفاده کنین

    • آکادمی تیزهوشان می گوید :

      سلام
      علی جان اگه از الان تهیه و شروع کنی خیلی بهتره چون دروس نهم سنگینتره و تایم کمتری داری