خانه انجمن ها مشاوره و برنامه‌ریزی مدیریت زمان حرفه ای

این جستار شامل 3 پاسخ ، و دارای 3 کاربر است ، و آخرین بار توسط  امیررضا محمدی در 3 ماه، 1 هفته پیش بروز شده است.

  • نویسنده
    نوشته ها
  • #2082

    آرین اسدی‌زاده
    مشارکت کننده

    به نام خدا.

    سلام عرض میکنم خدمت همه ی شما دوستان خوبم در سایت آکادمی تیزهوشان. آرین اسدی زاده هستم و امروز قصد دارم با شما درباره ی “مدیریت زمان حرفه ای” صحبت کنم اما قبل از اون دو نکته ی کلیدی:

    برای موفقیت در هر کاری، کافیه عوامل شکست رو حذف کنی.

    هر وقت بازدهی پایینی داشته باشی، وقتت تلف میشه؛ چون کاری که مثلا در یک ساعت انجام میشه، وقت بیشتری ازت میگیره.

    با توجه به همین موضوع، برای موفقیت در مدیریت زمان، لازمه عواملی که باعث شکست در این کار میشن رو شناسایی و نابود کنیم.اسم این عوامل رو هم میذاریم “دزدان زمان”

    در ادامه ی این مقاله، شش مورد از مهم ترین دزدان زمان رو به همراه روش از بین بردن اون ها بررسی می کنیم:

    1- بی برنامه بودن
    برنامه ریزی باعث میشه که شما در برابر خودتون و زمانتون احساس مسؤلیت داشته باشید. داشتن برنامه یک عامل بازدارنده ی بزرگ در برابر اتلاف وقت و عمر هست.
    پس بهترین راه حل برای دزد اول داشتن برنامه ی دقیق برای کل روز هست.
    پیشنهاد من استفاده از برنامه های دقیقه به دقیقه است. اگر این برنامه ها به شکل درستی نوشته بشن، فکر نمیکنم برنامه ای بهتر از این نوع برنامه ها برای مدیریت زمان پیدا کنید.
    2-هواپیما نبودن!
    نتیجه ی یک تحقیق از دانشگاه هاروارد: هر بار که مشغول انجام کاری با تمرکز بالا هستی و یک نفر حواس تو رو پرت کنه، بین 15 تا 30 دقیقه زمان لازم هست که دوباره به اون سطح تمرکز و بازدهی ای که داشتی برگردی!! پس اگر چیزی موقع انجام کار باعث بشه که حواست پرت بشه، زمان و انرژی رو تلف میکنه و بازدهی تو رو پایین میاره؛ و خیلی جالبه که بزرگترین عامل حواس پرتی، در جیب من، در جیب تو و در جیب بسیاری از افراد دیگه در کره زمینه!

    موبایل تو بزرگترین دلیل پرت شدن حواس، کم شدن انرژی و کاهش بازدهیت هست.
    راه حل: موبایلت رو در تمام روز روی حالت پرواز قرار بده یا خاموش کن. فقط زمانی که در برنامه ریزیت تعیین میکنی(یعنی تایم خاص) موبایلت رو از حالت پرواز دربیار.

    3-روش غلط تفریحات
    تفریح جزء جدایی ناپذیر زندگی هر انسانیه و کسانی که تفریح نمیکنن با دو تا مشکل بزرگ مواجه میشن:

    الف) خیلی زود خسته و کلافه میشن. ب) بازدهیشون به شدت پایین میاد(که باعث اتلاف وقت زیادی میشه)

    اما یک نکته مهم: تفریح باید مشخص باشه، در غیر این صورت تفریح خودش تبدیل به دزد زمان میشه. در واقع “تفریح”دزد زمان نیست، “تفریح نامشخص” دزد زمانه. پس راه حل این دزد زمان تفریح مشخصه. اما تفریح مشخص یعنی چی؟
    تفریح مشخص یعنی بدونی چه زمانی، به چه مدتی، قرار هست که چه نوع تفریحی داشته باشی…

    4-غذای مسخره
    غذایی که میخوریم سوخت بدن ما هست. پس نباید سوخت آشغال وارد بدنمون کنیم. دو نکته مهم: 1-استفاده از غذاهایی که انرژی رو میگیرن مثل فست فود ها و یا غذاهای خیلی سنگین رو بهتره به شدت محدود یا حتی حذف کنید. 2-برای داشتن انرژی و تمرکز بیشتر و بازدهی بالاتر ، میتونید حجم غذا رو کم و حجم میوه رو زیاد کنید.
    راه حل چهارمین دزد زمان هم “دفترچه ی غذا” هست
    دفترچه غذا: یک دفترچه انتخاب کنید و بعد از هر وعده ی غذایی:1- احساسی که بلافاصله بعد از خوردن غذا دارید 2-احساسی که یک ساعت بعد از خوردن غذا دارید و 3-احساسی که دو ساعت بعد از خوردن غذا دارید رو یادداشت کنید. نتیجه ی این کار اینه که اثر هر غذا رو روی خودتون پیدا می کنید و بعد از مدتی، می دونید باید از خوردن چه غذاهایی خودداری کنید
    5-تونل تاریک!
    تونل تاریک یک اصطلاح روانشناسیه و به کارهایی گفته میشه که زمان شروعش مشخصه اما زمان پایان اون نامعلومه؛ در واقع وقتی معلوم نباشه کاری که شروع کردید کی تموم میشه، شما دچار تونل تاریک هستید. اجازه بدید مثالی بزنم
    فرض کنید که من به شما میگم اگر تا وقتی که من میگم بدوید، ده میلیون تومن به شما میدم و هیچ زمان پایانی براش مشخص نمی کنم. احتمال این که شما این کار رو قبول کنید خیلی کمه، چون نمیدونید که من ز شما میخوام ده دقیقه بدوید یا ده سال(!!) اما اگر مشخص کنم که به ازای ده دقیقه دویدن این مبلغ رو دریافت می کنید، در این صورت به راحتی تصمیم می گیرید که این کار رو میتونید انجام بدید یانه. (این میشه تونل روشن)
    یک مثال دیگه: فرض کنید به خودتون میگید که من میخوام عربی رو بخونم تا زمانی که تموم بشه… در این صورت مدام در انتظار تموم شدنش هستید، اما اگر برای خودتون مشخص کنید من در طول روز میخوام عربی رو 3 ساعت بخونم، به راحتی با برنامه ریزی میتونید این کار رو انجام بدید.
    به صورت کلی:
    انسان هر کاری رو میتونه انجام بده، مادامی که تا ابد نباشه
    (جمله ی بالا از یکی از افراد بزرگه که متاسفانه اسمشون رو فراموش کردم.)
    6-خواب کم/زیاد
    هم خواب کم و هم خواب زیاد، جزء عادت های بسیار غلط و مضر برای سلامتی هستن و هر دو از دزدان زمان خطرناکن. راه حل آخرین دزد زمان هم تنظیم خوابه. در بین سخنرانان و اساتید ایرانی، صحبت در مورد تنظیم و کنترل خواب به صورت کلی فراموش شده؛ اما من سعی می کنم در فرصتی دیگه و در ماجرای دیگه ای، در مورد تنظیم خواب خدمت همه ی شما دوستان خوبم توضیحاتی رو بیان کنم.

    از توجهتون به این مطلب ممنونم.. لطفا نظراتتون رو با ما به اشتراک بزارید.(

  • #2085

    سیدمحمد حسینی
    سرپرست کل

    آرین عزیز سلام
    تشکر از مطلب خیلی جامع و خوبت
    خیلی خوشحالیم در انجمن آکادمی تیزهوشان حضور داری 🙂

    • #2179

      امیررضا محمدی
      مشارکت کننده

      بابا تو خودت یه پا دکتر حسینی شدی که

    • #2180

      امیررضا محمدی
      مشارکت کننده

      بابا تو خودت یه پا دکتر حسینی شدی
      البته اگه به دکتر حسینی بی احترامی نکرده باشم😄که

شما برای پاسخ به این جستار باید وارد تارنما شوید.

سوالی دارید؟

● در تلگرام، پاسخگوی شما :)

Insert math as
Block
Inline
Additional settings
Formula color
Text color
#333333
Type math using LaTeX
Preview
\({}\)
Nothing to preview
Insert