۳ روش اصلی مرور

  مشاوره ای, مقالات   زمان مطالعه 3 دقیقه  24 / 08 / 1397

4.6

مرور مطلب یکی از مهم‌ترین مراحل یادگیری و آمادگی برای شرکت در هر آزمونی است. اگر بتوانید مطالب را خوب مرور کنید قطعا نتیجه ی بسیار خوبی خواهید گرفت. در ادامه، ۳ روش اصلی مرور و جمع‌بندی را برایتان شرح می‌دهم.

مرور از روی منبع اصلی

Notebook free iconمنظور از منبع اصلی کتاب یا جزوه ی دبیر است. در این روش دانش آموز حین مطالعه و یادگیری قسمت های مهم را علامت گذاری کرده و برای مـرور تنها به نکات علامت گذاری شده رجوع میکند. با این که لازم نیست کلیه مطالب کتاب یا جزوه مـرور شود اما با این حال باز هم مـرور به این روش وقت گیر و زمان بر است اما از دقت و بازده بالاتری برخوردار است.

.

مرور از طریق حل نمونه سوال و تست زنی

Test free iconحل کردن نمونه سوال ها و تست زدن خود به نوعی مرور مطالب درسی به حساب می آید. با این حال پیشنهاد میشود فاصله ی زمانی معقولی بین مطالعه و حل نمونه سوال برقرار نمایید. مزیت این روش آن است که علاوه بر مرور مطالب، تسلط بر مطلب را نیز در شما افزایش خواهد داد. هرچه قدر تسلط شما بر مطالب درسی بیشتر باشد شانس به خاطر سپاری آن در ذهنتان نیز بیشتر خواهد بود. هرچند مرور به این روش زمان زیادی از شما خواهد گرفت و جامعیت مطالب را در بر نخواهد داشت اما روش نسبتا خوبی به حساب می آید.

مرور به واسطه ی خلاصه برداری ها

Note free iconاین روش یکی از مطمئن ترین ، جامع ترین و سریع ترین روش های مـرور مطالب درسی است که بین افراد موفق رواج قابل توجهی دارد. برای پیاده سازی این روش شما باید پس از مطالعه مباحث درسی خلاصه ای نکات مهم و کلیدی آن را در دفترچه یا کلاسوری ثبت و در صورت نیاز به آن مراجعه و از آن استفاده کنید. یکی از ترفندهای موثر برای افزایش کیفیت مـرور با استفاده از خلاصه برداری تشنه کردن مغز است. بهتر است قبل از نگاه کردن به متن خلاصه ها تجسمی کلی از خلاصه ی مبحث مورد نظر در ذهن تصور کنید. اگر تجسم و تصویر سازیتان در حد قابل قبولی بود و شما راضی میکرد به متن رجوع کنید و با دقت از روی آن بخوانید ، اگر تجسم ضعیف بود و تصاویری مبهمی برایتان تداعی شد بهتر است کمی به مغزتان فشار بیاورید تا تشنه ی دانستن شود سپس به متن رجوع کرده و روی آن متمرکز شوید و آن را بخوانید. این ترفند ماندگاری و به خاطر سپاری مطالب را نیز به شدت افزایش میدهد و از فراموشی زودهنگام آن جلوگیری میکند.

حواستان را جمع کنید …!

یک مشاور باتجربه و حرفه‌ای می‌تواند متناسب با ویژگی‌های شما، برایتان روش برنامه‌ریزی انتخاب و یا ابداع کند. این باعث می‌شود که احتمال موفقیت شما چند برابر بشود. از طرفی مشاور بی‌تجربه می‌تواند با اشتباهش، تمام زحمات شما را بر باد دهد! پس توصیه می‌کنم حتما از شخصی استفاده کنید که ویژگی‌های یک مشاور خوب را داشته باشد.

درباره این مطلب نظر دهید !

میانگین امتیاز این مطلب 4.6 است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

28 نظر در “۳ روش اصلی مرور

  1. Ferdospenah Lamyaa می گوید :

    ما الان که مدرسه نمیریم و کتابامونم به درد نمیخوره و پکیجم نمیتونیم تهیه کنیم چیکار کنیم؟?

    • آکادمی تیزهوشان می گوید :

      المیرا جان شما هم باید مرور کوتاه مدت داشته باشین و هم طولانی مدت
      یعنی برای یک درس هم تست زنی روزانه داشته باشید و هم آخر هفته و هم آخر هر ماه

  2. Reyhaneh می گوید :

    سلام آقای حسینی من توی قلم چی تراز خوبی کسب کردم ولی الان که دارم نمونه سوالای ازمون تیزهوشان و نمونه دولتی سال های قبل رو حل میکنم خیلی از سوالا رو بلد نیستم راه حل چیه؟باید چیکار کنم؟لطفا راهشو بهم بگین ممنونتون میشم

  3. hanii می گوید :

    سلاام جناب من الان یک پیش نیاز قوی از روی منابع اصلی دارم یعنی کناب بعد الان شروع کنم به تست زدن یا خوندن جزوه ها تیزهوشان؟؟

  4. AG می گوید :

    سلام آقای حسینی ، من در عید می خواستم از اول شروع به خواندن بکنم اما مشکلی که هست اینه که ریاضی وقت زیادی از من می گیرد و اگر بخواهم تمام تست های یک فصل را کار کنم تمام عیدم به خواندن ریاضی می گذره و فرصتی برای درس دیگری نمی ماند …. راهکار چیست ؟ فقط درسنامه ریاضی را بخوانم؟
    با تشکر

    • سیدمحمد حسینی می گوید :

      سلام
      درسنامه خالی اصلا فایده ای نداره
      توصیه میکنم حتما پکیج صفر تا صد ریاضی رو تهیه کنید

      موفق باشید

  5. سیاوش ستوده می گوید :

    سلام اقای حسینی خسته نباشید. من یه سوال داشتم : من چند تا مشکل دارم: اولیش اینه که در ایام مدرسه به خصوص امسال که مباحث مدرسمون سنگینه و میام خونه خستم وقتی میخوام استراحت کنم خیلی میخوابم یعنی وقتی از خواب پا میشم میفهمم چند ساعت گذشته!!!! و میام تا دیر وقت جبران میکنم !! بعدشم اینه من ازمون های ازمایشی شرکت کردم اما به همه ی درسا نمیرسم!!!! چیکار کنم؟؟؟؟ یه نکته ی دیگه هم هست درسهایی مثل ریاضی و علوم و…. درصد هام تناوب دارن یعنی بعضی وقتا خوبم یا بعضی وقتا بد !!!!! اقای حسینی خیلی نا امیدم چیکار کنم؟؟

  6. Mohammad می گوید :

    سلام اقای حسینی

    شما فرمودید که باید تا عید تموم کنیم. اقای حسینی ما تو درس علوم زیست رو خودمون بخونیم یا ریاضی تا معلم یاد نده ما خودمون یاد بگیریم خیلی سخته شاید فارسی رو بشه تا عید تموم کرد اما ریاضی رو نه چون مطالبی که توی کتاب های غیر درسی هست زیاد کامل نیست. معلم بهتر توضیح میده کتاب های غیردرسی تمام خواسته ما رو براورده نمیکنند. یا اگر منظور دیگه ای دارین از اینکه تا عید تموم کنیم یه بار دیگه بگین تو ویس هم.گفتین باید تموم کنیم.ولی چجوری! مشکل بعدی در ایام عید همه دانش اموزان خانه نیستند تا مرور کنند. مثلا شاید برن مسافرت اونوقت چیکار کنن؟ دو سه روز اول عید رو که نمیشه مرور کرد جز شب ها چون مهمون میاد میره اصلا یه وضعی…

    لطفا راهنمایی کنید. ممنون

    • سیدمحمد حسینی می گوید :

      سلام
      هنوز هم تاکید منروی این هست که شما باید تمام دروس رو قبل از عید تمام کنید. همونطور که توی کتاب مشاوره علامت سوال گفتم، عید زمان مرور و جمع‌بندی و پس از عید فقط زمان جمع‌بندی و آزمون‌های جامعه. سعی کنین بوسیله ی کتابهایی که هست بخونید. یکی از بهترین انتخاب‌های شما می‌تونه پکیج های آموزشی باشه که بسیار کمکتون می‌کنه و از بی‌نیاز از هر منبعی خواهید بود

      موفق باشید

  7. محمدامین رومیانی می گوید :

    سلام
    یعنی تا عید باید کتابارو تموم کنیم
    خودتون میدونید که اون موقع کتاب ها تموم نشدن
    بیشتر توضیح بدید لطفا؟

    • سیدمحمد حسینی می گوید :

      سلام
      توصیه من همیشه این بوده که تا عید کتابها تموم بشن. چون عید فرصت بسیار عالی ای برای جمع‌بندیه
      سعی کنید خودتون تمام کنید کتابها رو تا اون زمان. در کانال در این مورد بیشتر توضیح خواهم داد

      موفق باشید

  8. Npri می گوید :

    سلام. من از اول سال شروع کردم به درس خوندن جزئی برای تیزهوشان اما متاسفانه به دلیل کند بودنم خیلی از درس های مدرسه هم عقب موندم در صورتی که شما گفته بودید باید یه قدم از کلاس جلوتر باشید به همین دلیل زمانی که امتحانات کلاسی شروع می شه به دلیل عقب بودنم نمی تونم حتی اون امتحان های کلاسی که آسون هستن رو هم به خوبی جواب بدم. لطفا بهم بگین چی کار کنم؟ ممنون

    • سیدمحمد حسینی می گوید :

      سلام
      تنها کاری که باید بکنین این هست که یه برنامه ی اصولی درست کنین که بتونه شما رو جلو بندازه. این برنامه باید شامل مرور درسهای گذشته و خواندن درسهای جدید باشه که بتونین جبران کنین زمان از دست رفته رو. همچنی برنامه ای رو باید یک مشاور اختصاصی به شما بده و من بدون آشنایی نمی‌تونم راهنمایی کافی بکنم بهتون. اما حتما تلاش ومیزان مطالعه روزانه‌تون رو بیشتر کنین

  9. smina می گوید :

    ببخشید جناب من یه سوال داشتم باید تا کی کل کتاب رو تموم کنیم؟بعد من از الان به طور جدی شروع کنم میتونم؟ بعد خودم برنامه ریزی کنم یا با برنامه ازمون میش برم؟

    • سیدمحمد حسینی می گوید :

      سلام
      شما باید نهایتا تا اخر اسفند تمام درس‌ها رو تموم کنین تا بتونید به نحو موثری دوره کنید.
      اگر مشاور ندارید می‌تونین با برنامه آزمون‌ها پیش برید. اما به نحوی که تا قبل از تعطیلات نوروز تموم بشه درس ها

      موفق باشید