همه ی چیزهایی که برای قبولی نیاز دارید

  مقالات دانش آموزان   زمان مطالعه 10 دقیقه  18 / 11 / 1398

5

سلام امروز من در خدمت شما هستم تا تمام مطالب برای قبولی در تیزهوشان را برای شما بازگو کنم شاخه هایی مثل منابع درسی ،

روش های درس خواندن ،محیط مورد نیاز درس خواندن ،یک مکمل برای تکمیل اطلاعاتتان و……
خب اول منابع درسی :
ببینید در بازار کلی کتاب های مختلف با رنگ و لعاب مختلف در این مورد یعنی تیزهوشان وجود دارد اما به قول آقای حسینی فقط رنگ و لعاب آن کتاب ها متفاوت است خب حالا خیلی از کتاب ها ممکن هست تبلیغاتی مخصوص برای خودشان داشته
…باشند مثل: بانک سوالات تستی،۱۷۰۴ تست و
خب به نظر بهترین منبع پکیج صفرتاصد آقای حسینی است
همه درس ها مثل ادبیات،فیزیک،شیمی وریاضی
اگر نمونه فیلم های آموزشی را در کانال آکادمی تیزهوشان تماشا کنید به این حرفم پی می برید.
 خب بحث بعدی : روش های درس خواندن عبارت اند
از:???? ۲۰ راز مهم در خصوص #مطالعه_کردن???? ۱-سعی کنید آن چه را که می خوانید در ذهن خود تجسم کنید زیرا تجسم، سنگ بنای حافظه است. ۲- توجه داشته باشید که هرکس نمره ی بیش تری می گیرد، باهوش نیست بلکه از وقت و نیروی خود استفاده ی خوبی می کند و شیوه ی صحیح مطالعه را می داند. ۳- اساس خواندن فعال، طرح سؤال است. خواننده ی فعال در حین خواندن، دائماً سؤال طرح می کند. ۴- اگر میخی بیش تر در چوب فرو رود دیرتر جدا می شود. اگر مطالب به خوبی فهمیده و به درستی در حافظه ی بلند مدت ثبت شوند دیرتر فراموش می شوند. ۵- وقتی می خواهید کتابی را بخوانید آن را به بخش های کوچک تقسیم و زمان خواندن آن ها را مشخص کنید، زیرا هرچه مطالب به بخش های کوچک تر تقسیم شوند یادگیری آن ها راحت تر خواهد بود. ۶- درس خواندن مؤثر، خط کشیدن زیر سطرهای کتاب نیست.مطالعه ی فعال شامل خواندن، نوشتن، تکرار و مرور است. ۷- ۶۰ تا ۹۰ دقیقه مطالعه و ۵ تا ۱۰ دقیقه استراحت را همیشه به خاطر بسپارید. ۸- بعد از گذشت ۲۴ ساعت از مطالعه، حدود ۸۰ درصد از مطالب فراموش می شوند با مرور صحیح از این فراموشی جلوگیری کنید. ۹- از نشستن به حالت لمیده پرهیز کنید، درست نشستن، درست نفس کشیدن و تابیدن نور از لزومات یادگیری هنگام مطالعه است. ۱۰- نکته های مهم درسی و کلاسی را به صورت کلیدی بنویسید ۱۱- نکته های کلیدی، کلماتی هستند که بیش ترین معنی را در بر می گیرند. ۱۲- جواب های زیبا، همیشه به دنبال سؤال های زیبا می آیند. (اهمیت طرح سؤال قبل از خواندن). ۱۳- سعی کنید تا حد امکان در یک مکان مطالعه کنید. از مطالعه در پارک ها و مکان های شلوغ خودداری کنید. ۱۴- قبل از شروع مطالعه و بعد از پایان مطالعه، کمی استراحت کنید. ۱۵- با علاقه و اشتیاق و برای رسیدن به هدف درس بخوانید نه از روی اجبار. ۱۶- سعی کنید هنگام شب و قبل از خوابیدن، آن چه را که در مدت روز خوانده اید یک بار دیگر مرور کنید. ۱۷- موضوع های مشابه (مانند زبان عربی و زبان انگلیسی) را پشت سرهم مطالعه نکنید و بین آن ها فاصله بیندازید. ۱۸- بعضی از دانش آموزان هنگام مطالعه، سرشان را پائین انداخته و از صفحه ی اول شروع به خواندن می کنند که این روش نادرست است. ۱۹- خواب، به بهبود حافظه ی بلند مدت کمک می کند بنابراین هنگام امتحان، مدت زمان خواب خود را خیلی کم نکنید و به اندازه ی کافی (۶ تا ۸ ساعت) بخوابید. ۲۰- مطالب را حفظ نکنید چون به زودی فراموش می شوند سعی کنید مفهوم آن ها را بفهمید زیرا زمانی اطلاعات به خوبی در حافظه ی بلند مدت جای می گیرند که کاملاً فهمیده شوند. ????????????????????????????????
خب این هم از این
حالا بحث بعدی محیط درس خواندن:

یک میز و صندلی خوب داشته باشید. شما می خواهید راحت باشید اما نه آنقدر که تمرکز خود را از دست بدهید و به خواب بروید. (تخت شما جای مناسبی برای انجام تکالیف نیست.) شما به فضای مناسب نیاز دارید. یک میز داشته باشید که وقتی پشت آن می نشینید، ارتفاع آن بین کمر و قفسه سینه شما باشد همچنین بدون قوز کردن بتوانید آرنج خود را روی آن قرار دهید و شانه های خود را به جلو بدهید. و بتوانید پاهای خود را صاف روی زمین قرار دهید. از یک صندلی راحت استفاده کنید که ارتفاع آن متناسب با میز شما باشد. صندلی شما می توانید قابلیت چرخش و خم شدن داشته باشد.

aid145274-900px-make-a-study-space-step-1bullet2

aid145274-900px-make-a-study-space-step-2

۲ نور کافی ومناسب فراهم کنید. یک محیط مطالعه تاریک نه تنها باعث می شود شما راحت تر به خواب بروید بلکه به چشم های شما فشار می آورد. روشنایی هایی مانند نور فلورسنت نیز می تواند برای چشم های شما بد باشد از یک چراغ رومیزی برای تمرکز نور روی فضای مطالعه خود استفاده کنید. اگر نور طبیعی در دسترس است استفاده از آن آرامش بخش است ولی سعی کنید با یک پرده شفاف پنجره را بپوشانید که حواستان پرت نشود.

aid145274-900px-make-a-study-space-step-3

۳ وسایل خود را جمع آوری کنید. مطمئن شوید که تمام وسایل مورد نیاز برای مطالعه را در دسترس دارید تا برای پیدا کردن یک مداد یا خط کش وقت خود را از دست ندهید. لوازم خود مانند خودکار، مداد، پاک کن، ماشین حساب، کاغذ و غیره را در کشوی میز خود قرار دهید.

aid145274-900px-make-a-study-space-step-4-version-2

۴ همه وسایل خود را مرتب قرار دهید. از کشوی میز خود برای قرار دادن چیزهایی که بیشتر به آن نیاز دارید استفاده کنید. یا از جعبه های کوچک که برروی میز خود قرار دهید. موارد مطالعه خود را بر اساس موضوع آنها در پوشه ها قرار دهید و علامت گذاری کنید تا به راحتی در دسترس باشند.

aid145274-900px-make-a-study-space-step-6

۵یک ساعت داشته باشید. نوع آن بستگی به شما دارد. ساعت می تواند ایجاد انگیزه بیشتر برای مطالعه در شما داشته باشد وبه شما نشان دهد برای چه مدت مطالعه می کنید. سعی کنید با استفاده از یک ساعت مطالعه خود را زمان بندی کنید. تصمیم بگیرید مثلا ۳۰ دقیقه مطالعه کنید بدون اینکه حواستان پرت شود.اگر صدای تیک تاک یک ساعت عقربه ای شما را اذیت می کند می توانید از ساعت های دیجیتال استفاده کنید.

aid145274-900px-make-a-study-space-step-6bullet3

از بین بردن عواملی که باعث حواس پرتی می شوند.

aid145274-900px-make-a-study-space-step-7

۱ به هم ریختگی میز خود را کاهش دهید. مرتب کردن میز باید شامل قرار دادن هر چیزی سر جای خودش باشد. کاغذ های باطله را در سطل زباله بریزید. کتاب ها و مقالات را در جای خودشان قرار دهید. میز شلوغ و درهم برهم باعث حواس پرتی شما می شود. زمان استراحت بین مطالعه خود به مرتب کردن میزتان بپردازید. یک فضای به هم ریخته باعث بوجود آمدن یک ذهن به هم ریخته می شود.

aid145274-900px-make-a-study-space-step-8

۲ از گوشی خود جدا شوید. گوشی های هوشمند از جمله مهمترین ابزار حواس پرتی هستند. در هنگام مطالعه گوشی خود را از خودتان دور کنید. اگر از گوشی خود به عنوان ماشین حساب استفاده می کنید بهتر است آن را روی مد هواپیما قرار دهید.

aid145274-900px-make-a-study-space-step-9

۳ از صداهای مزاحم دوری کنید. بعضی افراد برای مطالعه نیاز به سکوت کامل دارند و بعضی هم نیاز به یک صدای پس زمینه دارند نیاز خود را شناسایی کنید. اینکه هم بتوانید تلویزیون نگاه کنید هم در فیس بوک بگردید هم مطالعه کنید افسانه است. مطالعه نیاز به تمرکز دارد. بنابراین تلویزیون و موسیقی را برای اوقات فراغت خود بگذارید. اگر صدای تلویزیون اتاق کناری مزاحم شماست از هدفون استفاده کنید اگر برای پس زمینه مطالعه خود می خواهید یک موسیقی داشته باشید از موسیقی بیکلام استفاده کنید.

aid145274-900px-make-a-study-space-step-9bullet4

aid145274-900px-make-a-study-space-step-10

۴ یک فضای مطالعه اختصاصی برای خود داشته باشید. اگر تخت خود را محیط مطالعه خود انتخاب کردید بیشتر وسوسه می شوید که بخوابید به همین ترتیب اگر جایی که بازی کامپیوتری می کنید و یا جایی که معمولا غذا می خورید، مکان های مناسبی برای مطالعه نیستند. یک مکان را به محیط مطالعه خود اختصاص دهید حتی اگر یک گوشه خانه باشد.

aid145274-900px-make-a-study-space-step-11

۵ در هنگام مطالعه از خوردن دوری کنید. از مصرف بیش از حد قند و کافئین در هنگام مطالعه بپرهیزید چون باعث عصبی شدن و افت تمرکزتان می شود. در وقت استراحت بین مطالعه خود به عنوان پاداش از خوراکی های مفید مانند میوه ها و مغز ها استفاده کنید.

البته چون آقای حسینی از من وارد تر هستند جدای از نکات بالا به نکات زیر که نکات آقای حسینی هستند هم توجه کنید:

۱. جزییات کمتر!

Loupe free iconهر چقدر اطراف شما شلوغ باشد و یا به عبارتی جزییات محیط اطراف شما بیشتر باشد، امکان انحراف شما از درس بیشتر است. فرض کنید در محیطی قرار دارید که اطراف شما انواع کتابهای درسی و کمک درسی ریخته است. ناخودآگاه وقتی دارید درسی را می‌خوانید متوجه آنها می‌شوید. ممکن است مدت زیادی حواس شما را به خود معطوف کنند و شما حتی متوجه نباشید! پس توجه کنید که محیط درس خواندن ایده‌آل تا حد ممکن جزییات کمی دارد.

۲. قطع ارتباط کنید!

No phone free iconشما باید هنگام درس خواندن با محیط بیرون هیچ ارتباطی نداشته باشید. یعنی باید تمام وسایلی که ممکن است به نحوی باعث ارتباط شما با دیگران شود را از دسترس دور کنید. مثلا اگر موبایل کنار دستتان باشد ممکن است بارها سراغش بروید. شبکه های اجتماعی را چک کنید یا کسی با شما تماس بگیرد. اما اگر اینگونه وسایل در اطراف شما نباشد، بازدهی درس خواندن شما به مراتب بیشتر خواهد شد. توصیه می‌کنم حتما مقاله ی بدون اراده تمرکز کنید و موفق باشید را مطالعه کنید.

۳. محیط بدون صدا خوب نیست!

Noise free iconشاید این نکته کمی عججیب به نظر برسد. ولی از نظر من محیطی که در آن هیچ صدایی نباشد مناسب نیست. چون همچین جایی خیلی کم برای شما پیش خواهد آمد و نبابد حتی در خانه به آن عادت کنید. باید بتوانید در هر محیذی مطالعه داشته باشید و الزاما نباید سکوت صفر باشد. البته منظورم این نیست که در جایی شلوغ و پر سر و صدا مطالعه کنید. بلکه منظور محیط‌هایی است که صداهای طبیعی در آن وجود دارد. سر جلسه ی آزمون ممکن است بفل دستی شما سرما خورده باشد و مدام عطسه کند. اگر شما به صدا عادت نداشته باشید قطعا بسیار اذیت خواهید شد.

۴. راحت بخوانید

Office chair free iconیک ویژگی مهم محیط درس خواندن ایده‌آل این است که شما در آن راحت باشید. شاید مهم ترین فاکتور هم همین باشد. باید در محیطی قرار بگیرید که از لحاظ فیزیکی هم در آن احساس راحتی می‌کنید. شاید کتابخانه ۳ شرط بالا را برای شما داشته باشد، اما شما روی صندلی های آن راحت نباشید. پس باید یا به نوعی صندلی های آنجا را برای خودتان اختصاصی کنید (مثلا با قرار دادن بالشتک روی آنها) و یا یک محیط دیگر را برای درس خواندن انتخاب کنید. 

به هر حال محیط درس خواندن نقش بسیار مهمی در یادگیری شما دارد. نکاتی که در بالا گفتم ممکن است برای همه یکسان نباشد. اما تجریه ثابت کرده است که اگر بتوانید این نکات را رعایت کنید یک محیط بسیار خوب خواهید داشت. باید ببینید که کدام فاکتور برای شما مهم‌تر است و همان را اولویت قرار دهید.

با تشکر از آقای حسینی با این مطالب خودشان 

 خب در آخر می رسیم به مکملی برای تکمیل اطلاعات : به نظر شخصی من کتاب علامت سوال آقای حسینی کامل ترین متن در باره ی این موضوع هست با دیدن نمونه صفحات این کتاب در کانال تلگرامی آکادمی تیزهوشان متوجه خوب بودن این کتاب می شوید 

خیلی ممنون که مطلب من را خواندید

امیدوارم که توانسته باشم کمکتان کرده باشم 

همچنین سپاسگزارم از آقای حسینی بابت این سایت خوب.

پایان.

درباره این مطلب نظر دهید !

میانگین امتیاز این مطلب 5 است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 نظر در “همه ی چیزهایی که برای قبولی نیاز دارید

  1. امیر می گوید :

    سلام
    ببخشید توی برنامه بالا که در نظرات نوشتم فیزیک نهم هفته آینده تموم می شه درس های دیگه هم مثل عربی هفته دیگه یا زبان هم تموم شده زمین نهم و هشتم هم تمام شده
    بقیه دروس هم در حال خواندنشان هستم
    خب به نظر شما دروس مثل فیزیک وقتی تمام بشوند روزهای دیگه که جایشان در برنامه خالیست چی کار کنم؟
    ۲ _راستی یک سوال دیگه:شما به فکر یک آکادمی دیگر نیستید؟
    البته نه آکادمی تیزهوشان بلکه آکادمی کنکور ؟!!
    چون اگه همچین آکادمی برای کنکور هم باشه عالی می شه

  2. z می گوید :

    یه چیز دیگه اقای دکتر..میگم برای ادبیات ، شاعران و نویسنده ها کلا اشخاص روباید چ طور خوندو دقیقا باید چ چیزایی رو خوند؟؟؟
    اخه هم برای پایه هشنتم و هم نهم خلیلییییی زیاده و هرکدوم یه قرن و سال و ….دارن ادم قطعا قاطی میکنه سر جلسه ازمون….????????
    ممنون میشم لطفاااا راهنماییم کنید.

  3. z می گوید :

    سلام و خسته نباشید به همه عزیزان ..
    ببخشید دوستان روش مطالعه و تست زدن شما برای پایه هشتم چیه؟؟؟
    منظورم اینه در ازمون هم پایه هشتم و هم نهم میاد طبیعتا …ولی یه سری درسای علوم هشتم مثلا فیزیک رو به خود کتاب نمیشه اکتفا کرد و بسنده نیست قطعا ….
    اقای دکتر حسینی برای سال هشتم که در ازمون هم میاد شما چ پیشنهادی میدید؟ من خیلی دوست داشتم دروس اختصاصی هشتم هم شما تدریس میکردید????

  4. امیر می گوید :

    باور کنین از حرفتان کلی انرژی و انگیزه گرفتم
    یک سوال به نظر شما اگه دوشنبه برای مثال دینی نهم خوندم
    روز بعد یعنی سه شنبه تست اون درس رو (دینی نهم ) رو بزنم
    بابت زمان تست زدن درس های دیگه چی کار کنم؟(ریاضی،علوم،مطالعات،قرآن)؟؟?؟؟

    • سیدمحمد حسینی می گوید :

      سلام
      کلا درسهای اختصاصی رو همون موقع بزنید و درس های عمومی رو حداقل ۲-۳ روز بعد

  5. امیر می گوید :

    سلام
    بابت خواب مناسب ، می شه به جای ۷ ساعت ،۸ساعت خوابید؟
    ۲_من یک برنامه نوشتم خواستم نظر شما رو بدونم:از ۱۶ فروردین شروع می شود،روزهای زوج:زمین و فیزیک نهم و هشتم _مطالعات نهم_ریاضی نهم_قرآن نهم _دینی نهم استعداد تحلیلی
    روزهای فرد:شیمی و زیست نهم و هشتم _مطالعات هشتم_ریاضی نهم_قرآن و دینی هشتم_استعداد تحلیلی
    خب از همه ی درس های علوم ۳ مبحث می خونم و تست می زنم
    ریاضی نهم هم هر روز و هر دو روز رو برای یک فصل گذاشتم
    بعد از اینکه ریاضی نهم تموم شد می رم سراغ ریاضی هشتم
    بقیه ی دروس هم روزی ۱ درس و _مطالعات روزی دو درس
    ببخشید زیاد شد ،
    حالا به نظر شما برنامه ی من خوب هست؟

    • سیدمحمد حسینی می گوید :

      سلام. ۸ ساعت؟ بهتر اتفاقا!
      اگه به برنامت عمل کنی درست خیلی خوبه امیر عزیز. آفرین

  6. آرمین می گوید :

    سلام بابت صوت مشاوره ای که گذاشتید سوال داشتم:
    شما گفتید اردیبهشت و خرداد وقت دارید و تیرماه آزمون هست،
    خب آیا شما مطمئن هستید که خرداد ماه (کل خرداد ماه) وقت داریم و آزمون در خرداد نیست؟
    (البته آقای حسینی قصد توهین نداشتم فقط چون هیچ جا صحبتی نشده بود بابات موضوع تیر ماه و گرنه باور کنین قصد توهین نداشتم)
    خیلی ممنون

    • سیدمحمد حسینی می گوید :

      سلام
      طبق اخبار جدیدی که به دست ما رسیده امتحان در تیرماه هستش. حتی با توجه به اخبار قبلی هم آحر خرداد ماهه و در هر صورت شما خرداد رو فرصت دارید