شروع به کار به آسانی

  مقالات دانش آموزان   زمان مطالعه 3 دقیقه  13 / 11 / 1397

5

همه ما دوست داریم در زندگی مان تغییراتی ایجاد کنیم، اما با خود فکر می کنیم برای تغییر باید حس و حال تغییر کردن باشد. اما واقعیت این است که هیچ گاه زمانی فرا نخواهد رسید که حس و حال انجام کارهای سخت را داشته باشید. به بیان دیگر اینکه تصور کنید بلاخره روزی فرا می رسد که صبح از خواب بیدار می شوید و با حداکثر انگیزه به دنبال تحقق اهداف تان بروید، تنها یک خیال باطل است. چرا؟

زیرا مغز شما اینگونه طراحی نشده است. وظیفه مغز حفاظت از شماست، به همین دلیل شما را از هرگونه درد و رنج احتمالی باز می دارد. فرض کنید یکی از اهداف ما این باشد که طی سه ماه آینده هر روز به باشگاه برویم و اندام خود را زیبا کنیم. به این منظور تصمیم می گیریم از شنبه به باشگاه برویم، اما هنگامی که شنبه صبح از خواب بیدار می شویم این صدا در سر ما طنین انداز می شوند:

– امروز حس خوبی ندارم و خسته ام، از فردا شروع می کنم.

تمام شد! آن روز بیخیال باشگاه می شویم! به همین راحتی مغز می تواند ما را منصرف کند! می توانید موارد مشابه را در جنبه های مختلف زندگی خود پیدا کنید از جمله  کسب و کار، تحصیل، فروش، یادگیری مهارت جدید و… . بنابراین مغز تمام تلاش خود را می کند تا شما را از انجام کار سخت منصرف کند. وظیفه مغز این است که شما را از هرگونه رنج و درد احتمالی دور نگه دارد. مغز تا جایی که می تواند شما را از انجام دادن کارهای سخت بازمی دارد. مغز انسان قدرتمندترین و در عین حال بهینه ترین ماشین است، یعنی به گونه ای طراحی شده است که به طور پیش فرض شما را در حالتی قرار می دهد که کمترین انرژی را مصرف کنید. پس این انتظار بیهوده را نداشته باشید که بلاخره یک روز از خواب بیدار می شوید و بدون هیچ تردیدی به باشگاه ورزشی می روید و سپس با حداکثر انگیزه کارهای آن روز را به پایان می رسانید. اما شما می توانید با یک ترفند ساده روند پیش فرض مغز را عوض کنید.

قانون ۵ ثانیه می گوید:

همه ی ما در ذهن خود لیستی از کارهایی داریم که میخواهیم هر روز انجام دهیم و فقط ۵ ثانیه یا کمتر، زمان داریم تا دست به کار شویم و آن کار را انجام دهیم، قبل از اینکه مغزمان خرابکاری کند و ما را منصرف کند !

این قانون را اولین بار خانم مل رابینز در کتابش به نام «قانون ۵ ثانیه» منتشر کرد. خانم مل رابینز زندگی سختی را از سر گذرانده اما اکنون وی در کنار کار اصلی‌اش که مجری‌گری در شبکه‌ی CNN است به عنوان سخنران انگیزشی و همچنین نویسنده شناخته می‌شود و کتاب «قانون ۵ ثانیه» بهترین اثر اوست که بازخوردهای خوبی در دنیا داشته است.

قانون مل رابینز برای من خیلی کمک کرده که برنامه های برنامه ریزی ام را در وقت معینش انجام بدم
مثلا وقتی میخوام ساعت ۷ از خواب بیدار بشوم  و فلان درس رو شروع کنم با گفتن ۵ ۴ ۳ ۲ ۱ بیدار بشوم و به سراغ کاری را که مشخص کرده بودم بروم.
امیدوارم این مطلب برای شما مفید باشه.

درباره این مطلب نظر دهید !

میانگین امتیاز این مطلب 5 است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 نظر در “شروع به کار به آسانی