تغذیه مناسب دانش‌آموزان

  مشاوره ای, مقالات   زمان مطالعه 3 دقیقه  16 / 01 / 1399

5

یکی از پراسترس‌ترین و خسته‌کننده‌ترین لحظات در طول زندگی هر فردی، ایام آمادگی برای امتحانات است. عوامل مختلفی در یادگیری سریعتر و بهتر مطالب نقش دارند اما به عقیده بسیاری از متخصصان، تغذیه مناسب یکی از مهم‌ترین این عوامل می‌باشد.

دوپینگ با غذاهای مناسب دانش‌آموزان

اکثر ما در زمان درس‌خواندن این آرزو رو داشته‌ایم که ای‌کاش معجونی وجود داشته باشد که با خوردن آن تمامی فرمول‌ها و مفاهیم کتاب را در ذهن‌مان حک کنیم. حال نه تا آخر عمر، حداقل تا یک هفته در ذهن‌مان بماند. هر چند این مسئله تاکنون محقق نشده است اما راه‌حل‌هایی وجود دارد که همانند دوپینگ عمل کرده و می‌تواند به شما کمک کند تا در زمان امتحان کلاهی جادویی به سر داشته باشید. این دوپینگ را غذاهای مناسب کنکوری‌ها می‌نامند. شاید به نظر خیلی ساده و پیش‌پا افتاده اما تاثیر آن بی‌نظیر و غیرقابل انکار است. تنها کافیست همچون درس‌تان برای تغذیه‌تان نیز برنامه‌ریزی داشته باشید. اما چه مواردی را باید برنامه‌ریزی کنید؟

* صبحانه را فراموش نکنید

زمانی که خود را برای امتحانی آماده می‌کنید، مصرف صبحانه اهمیت قابل توجهی پیدا می‌کند. درواقع طی تحقیقات صورت گرفته، زمانی که شما این وعده غذایی را به بدن نمی‌رسانید، تمرکز ذهنی و حتی قدرت انتقال معلومات شما در زمان امتحانات به‌طور قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. اغلب توصیه می‌شود مصرف مواد مغذی همچون پنیر، گردو، خامه، عسل، کره و مربا را در دستور کار خود قرار دهید. شما با این کار چیزی حدود ۲۵درصد از انرژی و پروتئین لازم بدن‌تان را تامین خواهید کرد. بهترین زمان برای مصرف صبحانه نیز ۱۰ صبح است.

*  کربوهیدرات پیچیده را می‌شناسید؟

به توصیه پزشکان و متخصصان دانش آموزان مخصوصا در ایام امتحانات باید از غذاهای سرخ‌کردنی، پرچرب و به طور کلی غذاهای فست‌فود که منجر به پرشدن معده و احساس سنگینی در معده می‌شود دوری کنند. زیرا نه تنها خواب آن‌ها دستخوش تغییرات زیادی شده بلکه در نهایت منجر به چاقی مفرط آنها خواهد شد. بلکه باید بیشتر به سمت کربوهیدرات پیچیده روی بیاورند. منظور از کربوهیدرات‌های پیچیده؛ حبوبات، نان، برنج، سیب‌زمینی و… است که به تدریج وارد خون شده و در صورت افت قند به راحتی درصدد جبران آن برمی‌آید.

* با ماهی به حافظه‌تان کمک کنید

یکی دیگر از تغذیه های مناسب دانش آموزان که از جانب متخصصان نیز تایید شده، «ماهی» ا‌ست. ماهی‌های آزاد و انواع تن‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا حافظه‌تان را بهبود بخشید و فعالیت‌های فکری‌تان را گسترش دهید. از همین‌رو مصرف هفتگی ماهی خصوصا در روزهای پایانی کنکور را فراموش نکنید. زیرا بسیار کمک‌کننده خواهد بود. به نوعی امگا۳ موجود در ماهی نقش اساسی و وظیفه مهم را در این راستا برعهده دارد.

* آب را فراموش نکنید

اگر پای صحبت بسیاری از دانش آموزان مخصوصا در ایام امتحانات و یا ایامی که برای آزمونهایی مثل تیزهوشان و کنکور آماده می‌شوند بنشینید، متوجه می‌شوید که اکثر آن‌ها از مشکلاتی همچون یبوست، خشکی پوست و اختلال در سلامت پوست رنج می‌برند. با کمی فکر و واکاوی می‌توان به این مسئله پی برد که آن‌ها مصرف آب خود را به حداقل رسانده‌اند. دلیل آن هم درگیری بسیار زیاد با درس و موضوعات مرتبط با آن است. از همین رو در میان غذاهای مناسب دانش آموزان باید به این مسئله اذعان داشته باشیم که آب نه تنها مایه حیات بلکه تنظیم‌کننده بسیاری از بخش‌های بدن شما می‌باشد. پس نوشیدن آب را جدی بگیرید.

 

درباره این مطلب نظر دهید !

میانگین امتیاز این مطلب 5 است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

24 نظر در “تغذیه مناسب دانش‌آموزان

  1. علی می گوید :

    سلام دکتر ببخشید برای تقویت دستورزبانی در ادبیات چه کارکنیم(البته غیر از تست زدن)

  2. sin.R می گوید :

    سلام دکتر .
    من توی این ایام خیلی انگیزه ام رو از دست دادم . خواهش میکنم یک وویس در این زمینه در کانال قرار بدین .

  3. Nn می گوید :

    سلام ویس انگیزشی بزارید توی کانال ، بنظرم همه نیاز دارن ،چون گاهی اوقات ادم نا امید میشه

  4. مهدی محمدیان می گوید :

    سلام ببخشید من خوابم به هم ریخته???? و با نکات شما هرچقدر انجام دادم درست نشد من ساعت ۶ میخوابم ساعت ۳ بعد از ظهر
    بیدار میشم میشه بگید چجوری درس بخونم یا چجوری تنظیم کنم؟

    ممنونم که جواب میدین