تغذیه سالم برای دانش آموزان

  مشاوره ای, مقالات   زمان مطالعه 2 دقیقه  14 / 04 / 1399

5

با اطمینان میتوان گفت که دوران دبستان تا متوسطه و دانشگاه هر چند تاثیرات خیلی شدید و مستقیمی بر روی شخصیت و رشد جسمانی دارد اما همیشه یک خاطره بوده و یادآوری آن با توجه به موقعیت‌های آن زمان خوشحال‌کننده یا دردناک است. این مسئله موجب می‌شود تا والدین توجه بیشتری به الگوهای رفتاری فرزندانشان در این برهه از زندگی آن‌ها داشته باشند. از همین‌رو باید بگوییم که تغذیه سالم برای دانش‌آموزان یکی از اصلی‌ترین ارکان شکل‌گیری شخصیت، رشد جسمانی و الگوهای رفتاری آنان است. اینکه آنان بتوانند به طور مرتب املاح و ویتامین‌ها و البته مواد مغذی لازم را به جسم خود برسانند و همواره غذایی مفید و سالم را میل نمایند نه تنها از حداکثر ظرفیتی ذهنی‌شان بلکه از حداکثر ظرفت جسمی‌شان نیز بهره‌مند خواهند بود. طبق آمار دوره ۱۸ ساله اول زندگی افراد از مهم‌ترین دوران زندگی ‌آنان به شمار می‌آید.

بسیاری از ما مشاهده کرده‌ایم که برخی دانش‌آموزان به دلیل عدم پیروی از رژیم غذایی مناسب، دچار سوء تغذیه شده‌اند و مشکلات بسیار عدیده‌ای به سراغ آنان آمده است. هر چند سوءتغذیه الگویی یکسان در کل کشور ندارد اما این مسئله خصوصا در مناطق شرقی و جوبی کشور به طور فزاینده‌ای رشد کرده است. حال بیایید بدانیم که سالم‌ترین تغذیه‌ها برای دانش‌آموزان کدام‌اند؟

باید های تغذیه سالم برای دانش آموزان

زمانی که به عنوان والدین فکر تغذیه سالم برای دانش آموزان در ذهن‌تان ایجاد می‌شود باید نکاتی را رعایت کنید که عبارتند از؛

* دانش‌آموز خود را به خوردن آب تشویق کنید. نوشیدن آب صد برابر بهتر از نوشیدنی‌های شیرین و آبمیوه‌های مصنوعی است.

* برای اینکه فسفر مغز فرزندتان در حین درس خواندن تامین شود، برای آن‌ها انواع خشکبار اعم از مغز، بادام، شیر، زده تخم مرغ و شیر آماده کنید.

* به هیچ عنوان مصرف صیفی جات را از دایره غذایی خود حذف نکنید. میوه باید یکی از وعده‌های اصلی غذایی شما و البته فرزندانتان باشد.

* فعالیت های ذهنی و فیزیکی انرژی بسیار زیادی را از فرزندان شما می‌گیرد از همین رو برای تامین گلوکز مورد نیاز بدن، برای تامین انرژی به سراغ مصرف عسل، نان و انواع غلات بروید.

* بهبود عملکرد مغز و تقویت ماهیچه‌های ارتباط مستقیمی با تامین پتاسیم کافی بدن دارد. برای اینکار مصرف موز، حبوبات و مرکبات میتواند کمک شایانی برای شما باشد.

 

درباره این مطلب نظر دهید !

میانگین امتیاز این مطلب 5 است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 نظر در “تغذیه سالم برای دانش آموزان

  1. امیرحسین نعمتی می گوید :

    سلام وقتتون بخیر ببخشید در ازمون نمونه وتیزهوشان بهتره سر جلسه اول به ریاضی و علوم پاسخ بدهیم یا اول عمومی ها را حل کنیم

  2. Mahro می گوید :

    سلام وقتتون بخیر ببخشید در ازمون نمونه وتیزهوشان بهتره سر جلسه اول به ریاضی و علوم پاسخ بدهیم یا اول عمومی ها را حل کنیم ؟