راهکارهای بهبود عملکرد کلاس درس در مدارس

  مشاوره ای, مقالات   زمان مطالعه 3 دقیقه  14 / 04 / 1399

5

چگونه عملکرد کلاس درس در مدارس را بهبود دهیم؟

همه ما میدانیم زمانی که دانش آموزان در کلاس درسی شاداب، سرحال و پر تلاش حضور داشته باشند، عملکردی به مراتب درخشان از خود به نمایش می‌گذارند. بسیاری از معلمان نیز در تلاش‌اند تا از راهکارهای مختلفی برای بهبود عملکرد کلاس درس در مدارس استفاده کنند زیرا میدانند هیچ معجون و هیچ معجزه‌ای وجود ندارد تا به چنین خواسته‌ای برسند و همه چیز به خودشان و البته دانش‌ آموزانشان بستگی دارد. از همین‌رو در نظر گرفتیم شما را با راهکارهایی آشنا کنیم که میتواند در این راه کمک کننده باشد. با ما همراه باشید.

راهکارهای بهبود عملکرد کلاس درس در مدارس

همانطور که گفته شد زمانی که عملکرد کلاس درس در مدارس بالا باشد، دانش آموزان نبوغ بهتری از خود نشان می‌دهند و میتوانند راحت تر از گذشته درس بخوانند و با معلم همراه شوند. از همین رو معلمان همواره به دنبال راهی هستند تا این عملکرد را بهبود بخشند. حال راهکارهایی در این راستا وجود دارد که عبارتند از؛

* مشارکت والدین را افزایش دهید

اینکه عملکرد دانش آموزان یک کلاس در مدرسه را با والدین آن ها به اشتراک بگذارید از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. مطرح کردن موضوعات مختلف، نظرسنجی از آن‌ها و پیاده‌سازی برنامه های مختلف و کمک گرفتن از آنها به والدین کمک می کند تا با محیط آموزشی آشنایی بیشتری پیدا کنند و دانش آموزان نیز بدانند؛ در راهی که قدم گذاشته اند تنها نیستند و همواره حمایت والدین خود را دارند.

* دانش آموزان را به یادداشت برداری تشویق کنید

شاید باور این مسئله کمی سخت باشد اما کسانی که این کار را انجام داده‌اند میدانند که یادداشت برداری تا چه اندازه قدرت یادگیری را در افراد خصوصا در دانش آموزان تقویت می‌کند. نوشتن در لحظه و یادداشت کردن نکات مهم مواردی به شمار می‌آیند که میتواند به دانش آموز در یادگیری بیشتر و بهتر کمک کند. در حقیقت روش یادداشت‌برداری نه تنها قدرت جذب آنها را افزایش می‌دهد، بلکه کمک می‌کند که حافظه بهتری هم داشته باشند.

* قرار دادن دانش آموزان ضعیف با دانش آموزان قوی در یک گروه

اینکه در حین تشکیل گروه‌های مختلف در یک کلاس، ترکیبی از دانش‌آموزان مختلف را داشته باشید کمک می‌کند تا دانش آموزان ارتباط بهتری با یکدیگر برقرار کنند و در نتیجه به رشد و بهتر یادگیری یکدیگر کمک نمایند. دقت داشته باشید سازماندهی چگونگی نشستن آن‌ها باید بسیار آگاهانه صورت گیرد. باید به طور مرتب دانش آموزان قوی را تشویق کنید تا به دانش آموزان ضعیف کمک نمایند و در رشد و بهبودی آنها گامی بردارند. در این صورت نه تنها کلاسی یکدست و دوست خواهید داشت بلکه عملکرد کلاس را نیز بهبود بخشیده‌اید.

درباره این مطلب نظر دهید !

میانگین امتیاز این مطلب 5 است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 نظر در “راهکارهای بهبود عملکرد کلاس درس در مدارس

  1. امیرحسین نعمتی می گوید :

    واقعاً بسیار مطالب خوبی هستن
    من که خیلی بهره بردم از این مطالب خیلی تاثیر گزار بودند

    تشکر ?

  2. Reza می گوید :

    واقعاً بسیار مطالب خوبی هستن
    من که خیلی بهره بردم از این مطالب خیلی تاثیر گزار بودند

    تشکر ?